dinsdag, maart 19, 2024

Hi, Ik ik heb een vraag: Ik wil graag mijn minidisks backuppen.

Weergave van 6 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168656
      Cees HilgersomCees Hilgersom
      Deelnemer

      Ik heb een Kenwood MD speler met optische en coaxiale uitgang en wil een digitale back up maken zonder kwaliteitsverlies op een NAS of een PC/server. Daar moet ik dan WAV of FLAC bestanden van zien te maken denk ik. Mijn versterker kan wel omgaan met het afspelen van muziekbestanden die op een NAS staan. Dus dat is geen probleem.
      Ik weet echter niet welke software en hardware ik nodig heb. Wie kan mij hier in adviseren zodat ik zonder kwaliteitsverlies mijn minidisks kan kopieren en die bestanden kan afspelen?

    • #170044
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Als je een PC hebt met een soundcard met SPDIF in dan is het een kwestie van recording software b.v. Audacity.
      Heb je geen SPDIF input dan zou je een converter van SPDIF naar USB kunnen nemen.
      http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/SPDIF-USB.htm

    • #170046
      Cees HilgersomCees Hilgersom
      Deelnemer

      Dank voor je bondige antwoord Vincent! En ook voor de nuttige link.
      Dat gaat dus kennelijk in de richting van een PC-achtige oplossing met harde schijf.
      Heb je ook ideeën over een goede geluidskaart hiervoor?

    • #170047
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Cees,
      Zijn het ‘eigen’ opnames die je op op Minidisc hebt? Je schrijft dat je in WAV of FLAC wilt opslaan, maar weet dat het minidisc-format (atrac als ik het me goed herinner) een gecomprimeerd formaat is. Ik heb jaren geleden eens een opname van een (klassiek) concert op minidisc moeten overzetten. Het beste resultaat was via de analoge uitgang, opgenomen op een HD-recorder.

      Mocht je een iMac hebben; die heeft ingebouwd een analoge en digitale (optische) ingang (minijack). De iMac herkent vanzelf of het signaal analoog/digitaal is. Neem op dmv Audacity, zoals Vincent tipt. Beoordeel zelf wat je mooier vindt.

      Hier een overzicht van geluidskaarten: https://www.musicradar.com/news/the-best-audio-interfaces-2018-our-pick-of-the-best-soundcards-for-beginners-and-pros

      Gezien je doelstellingen zou ik gaan voor de Audient, die is het minst prijsonvriendelijk. Goede externe geluidskaarten met S/PDIF in/Uit gaan al snel richting 400-500 euro of meer.

      Als het bestaande muziek is, zou ik adviseren een abonnement te nemen op een streamingdienst als Tidal of Qobuz. Ik weet niet hoeveel minidisks je hebt, maar het track voor track opnemen, labelen/taggen etc lijkt me veel werk en tijd vragen.

      Succes!

    • #170050
      Cees HilgersomCees Hilgersom
      Deelnemer

      Bedankt Yung. MD is inderdaad Atrac4 codering. Ik heb/had de overtuiging dat digitaal kopiëren altijd beter is, maar het zal ook zijn dat conversie naar een andere codering zoals PCM 16 bits andere vervormingen introduceert. Ik neem concerten op TV op en daar soms hele mooie stukjes in die ik op MD zet om later weer te luisteren. Inmiddels heb ik een HiFimeDIY UX1 besteld om de opnames van MD naar Windows PC te zetten (SPDIF ==> USB).
      Eens kijken of dat goede resultaten geeft.

    • #171352
      Arjan de VriesArjan de Vries
      Deelnemer

      Beste Cees, ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jouw resulaten, van alweer 2 jaar geleden, zie ik. Zelf heb ik ook een vraag over het rippen van een MiniDisc. Misschien dat je hier iets in kunt betekenen. Vincent en Yung mogen natuurlijk ook reageren. Zie https://alpha-audio.net/nl/forums/topic/minidisc-rippen/.

    • #171359
      Arjan de VriesArjan de Vries
      Deelnemer

      Inmiddels heb ik een bedrijf gevonden dat MiniDiscs Native kan converteren naar WAV, precies wat ik zoek. https://diascanning.nl/prijzen/ Met dit bedrijf heb ik gebeld om te achterhalen of zij Native en dus Lossless converteren. En dat blijkt het geval te zijn.

Weergave van 6 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.