donderdag, maart 28, 2024

Even voorstellen Ruud

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168547
      RuudRuud
      Deelnemer

      Muziek is een rode draad in mijn leven. Dus al ruim 50 jaar geleden met Stereo setjes begonnen. Mijn vrouw – overigens ook een echte muziekliefhebber – noemde dat “Stereofase Ramp 1, 2 en 3″) Het was inderdaad zoeken naar de juiste combinatie destijds. LEAK sandwich boxen met Pioneer versterker. Vervolgens na goed luisteren (jaren 60) de zelfbouw Transmissionline boxen van Hans Baan, de HB1. Die hebben het vele tientallen jaren bijzonder goed gedaan. Dat gold ook voor de versterker set: een Quad FM3, FM33 en de 405. En de mooie Nakamichi Cassettedeck. De HB1 kon overigens een wel iets krachtiger versterker hebben, maar mijn portemonnee niet.

      Frappant is wel dat deze set de vergelijkingen altijd goed heeft doorstaan. Zelfs een blikseminslag op de Quad heeft de set in leven gehouden. Bijzonder is wel dat de service van zowel Hans Baan als Transtec altijd op een bijzonder hoog niveau stond. Voor mijn gevoel deed men meer moeite een set “levenslang” te houden dan tegenwoordig. Als je nu een onderdeel wilt vervangen op een apparaat van 5 jaar krijg je vaak nul op je rekest. Dat terzijde.

      Maar in de jaren 2000 toch de overstap gemaakt naar streaming. Begonnen met de fameuze Squeezebox Touch. Een ongelooflijk mooie ervaring dat een PM3-tje al bijna net zo goed klonk als de cassette deck. Toen begon het echte upgraden pas. Eerst een Hegel HD10 achter de Squeezebox. En op aanraden van mijn Hifi leverancier een digitale coax kabel vanuit de CD speler. De verbetering was echt verbluffend. Daarna toch de HB1 in ruste gezet en na goed luisteren op de Audio Physic Scorpio uitgekomen. Voor mijn al wat oudere oren een heel “present” geluid. Een enorme upgrade ten opzichte van de toch wel enigszins gedateerde HB1. Dat gold ook voor de Quad. Een Hegel MKIV nam zijn plaats in. Ook dit was een enorme sprong vooruit. Plaatsing, definitie en sound werden op een voor mij thuis nog niet bereikt niveau gebracht. Dit was de wereld van Highend audio. Als laatste een upgrade met de DAC Hegel HD25. Een bijzonder muzikale DAC en qua prijs/prestatie geweldig.

      Uiteraard goede kabels, Transparant voor de Speakers en Siltech XLR voor de DAC en uiteraard Stroom, met de QB4. Ook nog een oplossing voor een DC probleem met een Kemp DC offsetkiller. Want de Hegel had een brommetje. Dat was wel even zoeken, want i.e.i. denk je aan de apparatuur en niet aan het stroomnet.

      Nu al jaren luister ik met veel plezier naar deze set. De streamer was eerst uitgevoerd met JRiver. Op zich perfect (overigens ook een geweldige streamer van S4H) Maar na intensieve luisterproeven toch overgegaan op Daphile. Net iets meer detail en minder kleuring in het bovenste laag. (een JRiver kenmerk, vind ik)

      Wat in al die jaren onveranderd is gebleven is de draaitafel: Technics SL1500 met Stanton EEE. Inmiddels met een mooie Creek OHB 18 Phono voorversterker en naar een LP luisteren blijft een aparte beleving. Ook de sound van het element is nog steeds van hoge kwaliteit. Solution op LP “It’s only just begun”. En dan met de hoes in je handen. Doet je onverwacht dan toch even aan Roon denken. Maar mijn LP’s zijn blijvertjes.

      Ik ben mij overigens wel bewust dat upgraden steeds met kleinere stapjes gaat, dus ik ben voorzichtig en bovendien geniet ik elke dag van de prachtige muziek. Het merendeel Accurate Rip via DBpoweramp. Ook Spotify Premium.

      Naast deze installatie luister ik ook via de PC, Audirvana (een geweldig afspeel programma voor de MAC) en een DUET van Apogee via de koptelefoon Ultrasone Pro 2900. Daar hoor ik toch ook weer details op een andere en heel indringende manier.

      Ik volg de ontwikkeling qua upgrades altijd met veel interesse, waarbij ik zelf denk dat de kwaliteit van aanbod betere streaming in combinatie met huiskamer akoestiek aanpassing, meer verbetering gaat brengen dan een nieuwe component in mijn huidige set. Dus alleen bij vervanging is dat onderwerp actueel.

      Jullie site is een geweldig platform om als muziek/audio liefhebber informatie te krijgen en te delen. De reviews en informatie zijn altijd concreet, eerlijk en komen vanuit een audio luister invalshoek. Tevens schromen jullie niet om dingen te benoemen (met argumenten)

      Mijn muziek motto: een mooi beeld zegt meer dan 1.000 woorden, maar muziek overtreft alles.

    • #169494
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Welkom Ruud! Al ben je al langer actief weet ik :-).

      Prachtige set en degelijk onderbouwde keuzes. Zeer herkenbaar op vele vlakken! We hopen nog meer van je te lezen onder de artikelen en fora-posts!

    • #169565
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Wat mij opvalt dat jullie installatie echt je van het is. Maar zoals zovelen bezoekers van deze site, staat er een kapitaal aan apparatuur en is de muziek keuze beperkt. Het is beslist niet hatelijk bedoeld. Smaken verschillen, The Carpenters, Beach Boys etc. zijn ook mijn favorieten. Hoe is het mogelijk dat klassieke muziek hier door weinigen gewaardeerd wordt. De https://www.boesendorfer.com/en klinkt in de huiskamer redelijk en is de aanschafprijs verre van rechtvaardig, maar staat hij (geldt voor elk instrument) in een ruimte met dezelfde akoestiek als het Concert gebouw dan hoor je pas de kwaliteit. Mijn installatie is verre van bovengenoemde prijs klasse: Quad ESL 57 / 44 / 405 en de Yamaha WXC 50 wordt (zo spoedig mogelijk) aangesloten, welke in de plaats van de Marantz M-CR611(die erg goed klinkt maar soms is een reset nodig en dat is voor mij lastig) komt. En natuurlijk de KRK 12S subwoofer. De overige apparatuur is niet aangesloten, met Spotify heb je bijna alle muziek. Wat voor mij onbegrijpelijk is, waarom b.v.(ook) de Quad QII-Eighty de XLR aansluiting mist, RCA is echt een lachertje, we weten hier allemaal dat de XLR aansluiting alle vervorming/brom opheft. Met mijn installatie hoor ik hoe vaak de man/vrouw achter de knoppen de fout maakt, om de frequenties (op een mengpaneel kun je van elke input HIGH MID LOW aan passen) en deze aanpassing helpt de opname vaak naar de knoppen. De oorzaak komt niet omdat de opnametechnicus doof is, maar de monitors verkeerd geplaatst zijn. De MC elementen met dito kwaliteit arm en draaitafel klinkt super. Maar de kennis van de huidige High End apparatuur is o.a.ook bij Jaap superieur en niemand die zich realiseert dat de opnames al heel wat jaren digitaal is. Wat de MC deed wordt nu bepaald door de DAC. Een LP kan niet beter klinken dan een (digitale) stream, mits de kwaliteit DAC e.d. perfect is. Nog een punt de luisterruimte, hoe groter hoe beter mits vrij van echo/nagalm, hierdoor kun je de luidsprekerboxen goed plaatsen. Waardoor de akoestiek van de concertzaal wordt waargenomen via de installatie. Ik vergeet nooit dat ik in de aula van Novotel Rotterdam de ESL 57 hoorde, het 3D effect en klank was 5sterren, dit kunnen de meeste van ons nooit horen, onze woonkamer is te klein.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.