zaterdag, april 20, 2024

Ervaringen Raspberry Pi Streamer

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168747
      DouweDouwe
      Deelnemer

      Ik ben erg benieuwd naar ervaringen met RPi streamers. Ik overweeg zelf om een Pi 4 in te zetten als streamer met USB out, gekoppeld aan een lineaire voeding. Gezien de nieuwe Pi 4 de data bus niet meer deelt met de Ethernet bus lijkt deze beter geschikt te zijn.

      Zijn er mensen met ervaring op het gebied van RPi streamers? Ben benieuwd of mensen ook vergelijkingen hebben gedaan tussen dedicated streaming transports en een Pi als transport.

    • #170604
      richard12richard12
      Deelnemer

      Ik heb echt goede ervaringen met de RB3 als streamer waarbij ik Volumio als software gebruik, maar gebruik daarbij niet de standaard uitgangen (USB, HDMI etc.) van een RB. Dat werkt gewoon niet en klinkt ondermaats.

      Ik wissel nogal eens tussen gebruik van de RB3 met een HAT met SPDIF uit (ook I2S uitgang op aanwezig en gebruikt voor zelfbouw 1541 DAC aansturing), en een HifiBerry DAC voor analoog uit. Belangrijkste verbetering vond ik het tussenvoegen van een ALLO Isolatorboard en het gescheiden kunnen voeden. Voor de RB3 (het vuile deel) een 5V Ifi powersupply (~48 euro) en een 12V accu voor het SPDIF of DAC board. Ben met beide erg tevreden. De SPDIF board klinkt net wat schoner dan mijn Yamaha CD-netwerk speler en de Boss DAC deed niet onder voor een Marantz HD-DAC.

      Punt is wel dat het een technische oplossing is en minder gebruiksvriendelijk. Zo af en toe de accu opladen en inbouwen in een kastje hoort er ook bij. Wat dat betreft is de kant en klare Volumio Primo speler een mooi alternatief en biedt je zowel USB, SPDIF als cinch-audio uitgangen.

    • #170605
      hannesiehannesie
      Deelnemer

      Ik heb al wat meer gedaan, ook met andere opzetten als Odroid en de Pine 64 boardjes, en gebruik dan altijd de USB uitgang naar de Amanero 384 die dan de I2S naar de Soekris DAC verzorgd. Het grote voordeel is dan dat alle soorten muziek zonder problemen kunnen worden afgespeeld, tot DSD toe.
      De aandacht die moet hebben voor de schone mooie weergave is dan feitelijk de laatste clock die er in de DAC zit, die bepaalt feitelijk het meeste van het karakter, schoon signaal en ruimte in de weergave.
      Mede door de galvanische scheiding is er een behoorlijk schoon signaal aan de werkelijke R-2R DAC.
      Ik speel dan met ROON, maar kan zo overschakelen naar Logitech Media server die ik dan parallel heb draaien met de Daphile server, en de speler is dan in mijn geval een FriendlyElec Neo-plus2 als uiteindelijke bridge/endpoint.
      Ik heb hier nog 2 Raspberry’s liggen de versie 4 nog niet gebruikt, omdat toen het probleem wat je benoemde mij tegenhield.
      Mijn opzet kun je hier zien. https://community.roonlabs.com/t/showing-off-your-roon-setup-description-and-photos-2015-2021-03/235/5717

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×