vrijdag, april 19, 2024

Een onsje meer of minder kippenvel!

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168536
      Pieter de VriesPieter de Vries
      Deelnemer

      Goedendag beste hifi leverancier. Mag ik van u 3 ons kippenvel. Het is iets meer, mag dat beste klant. Natuurlijk hifi leverancier, wat kost dat extra? Nu, wanneer u voor merk A kiest krijgt u gegarandeerd 2 ons kippenvel. Maar wanneer u voor merk C kiest loopt u kans op wel 4 ons kippenvel. Doet u mij merk C maar want mijn budget laat niet meer toe dan 4 ons kippenvel.

      Was het maar zo simpel. Apparatuur kopen op basis van de mate van kippenvel. Helaas is dit niet het geval. Kippenvel is kippenvel, en is een hoeveelheid van emotie verkregen door het luisteren naar muziek, een mooi pakkende tekst, uitvoering, klankkleur etc. Het krijgen van kippenvel is bij iedereen verschillend bij het luisteren naar muziek. Je krijgt het, of niet.
      Helpt de techniek hier een handje of is het puur subjectief. Kippenvel krijg ik ook wanneer ik voor mij mooie muziek uit een transistor radio hoor. Sterker nog, je raakt gewend aan het eerste moment dat die muziek je een kippenvel moment had bezorgd. De klankkleur, het moment en apparatuur. Wanneer je later op een betere hifi installatie die muziek nog eens hoort kan het zijn dat je geen kippenvel krijgt omdat je geobsedeerd luistert naar hoe mooi het klinkt, je hoort misschien meer maar het effect is weg.

      Muziek is emotie, maar het ervaren van die emotie is persoonlijk en dus subjectief. Een goede hifi installatie helpt de muziek beter te begrijpen, leren beter luisteren en misschien wel andere muzieksoorten helpen mooi te gaan vinden. Luisteren naar geluid is iets anders dan luisteren naar muziek. De techniek is een hulpmiddel om ons de muziek zo optimaal mogelijk te laten waarnemen. Ik ben gek op techniek en volg met belangstelling de laatste ontwikkelingen. Alleen van die techniek krijg ik geen kippenvel.

      Graag jullie reacties.

    • #169458
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Leuk stuk! En spot on! :-).

    • #169540
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Wat een leuk stuk Dadhoofd!
      Je slaat hier de spijker op zijn kop. Muziek is veel meer dan alleen entertainment.
      Ik ben zelf ook een emotionele luisteraar en ik streef ernaar om zoveel mogelijk het gevoel uit de muziek te halen.
      Alle soorten muziek passeren bij mij de revue, niet alleen omdat het gaaf klinkt, maar omdat het op de één of andere manier bij m’n stemming past.
      Kippenvel krijg je als muziek je raakt.
      De kwaliteit van de set speelt daar wel een grote rol in. Een set die analytisch klinkt zal me minder bekoren dan één die dat ongrijpbare weet weer te geven.
      Je hoeft hier niet persé mosfet’s of buizen voor te hebben is gebleken. Techniek is interessant, maar uiteindelijk gaat het toch om
      het kippenvel en dat verschilt inderdaad per persoon.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×