dinsdag, april 16, 2024

een DAC in een versterker. !/?

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168431
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Tegenwoordig (de laatste paar jaar) hebben de hifi-fabrikanten steeds minder moeite om een DAC in een versterker te bouwen.
      [zelfs het Britse, min of meer conservatieve, Creek Audio met zijn mooie Evo 50A]
      Het is niet zo ingewikkeld meer om een goede chip-combinatie te vinden/maken die prima prestaties en gemak leveren.
      De voeding voor het digitale deel wordt meestal ook wel redelijk goed geregeld in het totale ontwerp.
      Je ziet wel dat de wat duurdere modellen vaak een USB-aansluiting erbij hebben en de goedkopere alleen de coax/optical-aansluitingen.
      Het USB gedeelte vergt wellicht toch net iets meer van het ontwerp.

      De coax/optical is handig voor de DVD/BluRay-spelers en digitale-TV e.d., dus de nieuwere versterkers leveren zo meer gemak en toch goede Hifi-stereo als je (inmiddels) géén surround-receiver gedoe meer wil.

      Ik zelf heb naast een nieuwe Yamaha met zoals hierboven beschreven mogelijkheden ook nog een iFi Nano idsd voor een hele goede USB-aansluiting met de computer.

      Zijn er mensen die zoiets overwegen of al hebben?
      Dus steeds minder losse kastjes en meer alles-in-1?

      Je zou uiteraard nog kunnen discuseren over het feit dat een los DAC-apparaat met eigen (ingebouwde-)voeding wellicht net wat betere prestaties leverd qua klank.
      Maar ja, ’tis maar net wat je wil. 😉

    • #168948
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Wilco!

      Ik draai zelf met een M12 en heb de M51 gehad. Ook de Tentlabs bDac nog ruim een jaar. Werkt perfect.

      USB is lastig omdat de implementatie nog moeilijk is. Ruis’ clocking, etc. Het is (nog) vrij duur.

    • #169099
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Een jaar of 5 geleden was het echt nieuws, een DAC met een USB aansluiting.
      Tegenwoordig is bijna het omgekeerde het geval, een DAC zonder USB aansluiting is nieuws!
      Ik heb er een lijstje van bij gehouden op mijn website maar doe daar niet zo veel meer aan domweg omdat het zijn nieuwswaarde heeft verloren.
      http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/USB_DAC_Async.htm

      Ik vind het een logische ontwikkeling, daar waar onze bronnen digitaal worden is het logisch dat je een versterker hebt met digitale inputs.

      Ik heb al een jaar of zeven geen analoge bronnen meer.
      Platen verkocht
      Draaitafel verkocht
      CDs ge-ripped
      Wat scheel dat een ruimte

      Alles gaat af PC rechtstreeks naar een DAC..
      Het is een Benchmark DAC1 dus eigenlijk een voorversterker met line out en headphone out en uiteraard een DAC want alle inputs zijn digitaal. Maar traditie getrouw wordt dat een DAC genoemd.

      Ik weet ook dat het typisch audiofiel is om per functie een apart kastje te willen hebben dus een losse DAC, een losse voorversterker, een losse phono trap, etc.
      Dat alles met dure kabels verbonden.
      Dat zijn de mensen die in lange signaalwegen geloven 🙂

    • #169108
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Hé leuk om te lezen Vincent.
      Ik heb toendertijd menigmaal gekeken op jouw website (zit er een Xmos in of niet? was toen vaak de vraag).

      En ja, het is hedentendaage normaal geworden dat je overal alles digitaal kan aansluiten.
      Hoewel het USB-audio gebeuren is nog steeds redelijk in ontwikkeling, vooral doordat het DSD spul toegang zoekt van de harddisk naar je HiFi.
      De meeste USB-receivers doen nu gewoon 24b/96k in de meeste apparatuur en nog véél meer khz waar de fabrikant het nodig vindt.
      Maarja, veelal blijft het tochwel bij 16b/44.1k materiaal afspelen hoor voor de meeste gebruikers.

    • #169196

      Ik ga weer fijn analoog doen.

      Er gaat niets boven leven in de muziek.

      Mijn versterkers moeten DAC vrij zijn, al heb ik er nu 1 aangesloten die eigenlijk een powerdac is. Het kan verkeren.

      Vanaf mijn computer speel ik muziekbestanden naar mijn powerdac doormiddel van een spdif optische kabel. Dat komt toch omdat de digitale kabel veel beter dan de analoge is.
      Alleen de uiteindelijke versterking doe ik volledig analoog.

    • #169203
      jaaptinajaaptina
      Deelnemer

      Voorheen had ik een Metrum Octave dac. Nu speel ik al een aantal maanden met een Job INTegrated. Bij deze versterker wordt zelfs de analoge ingang (1x) gedigitaliseerd. De versterker is dus echt voor digitale bronnen bedoeld. Ik heb er een Aries Mini streamer op aangesloten. Ik ben zeer tevreden over het geluid. Maar als over een paar jaar de dac technologie weer stappen verder is…
      Op dit moment vind ik de dac en versterker in één box ideaal. Nog mooier zou het zijn als Job een streamer geintegreerd had in de INTegrated.

    • #169216
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Er is nu een Pavane met voorversteker… DAT is echt een VET ding! :-).

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×