vrijdag, april 19, 2024

DSD multichannel bestanden, hoe afspelen?

Weergave van 0 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168669
      Bert BergenBert Bergen
      Deelnemer

      Klassieke muziek wordt vaak uitgegeven als multichannel DSD bestanden. Maar hoe speel je die af vanaf je computer?
      Ik heb een interface gevonden waarmee dat kan en waarbij je zelf je DAC(‘s) kan kiezen. De minidsp u-dio8 sluit je aan tussen de usb van je computer en bv twee chord mojo’s welke verbonden zijn met bv 2 stereo versterkers voor L/R voor en L/R achter. Met Jriver als afspeelprogramma moet dan gekozen worden voor DoP overdracht om de hoge resolutie te behouden: PCM 24bit/176,4kHz. Verder kun je aangeven dat je quadro (4.0) wil afspelen. Een meerkanaalsversterker is natuurlijk ook mogelijk met 5 luidsprekers voor 5.0 weergave.
      Ik heb dezelfde muziek afgespeeld via deze wijze vanaf een pc en tegelijk vanaf een sacd schijf vanaf mijn oppo bdp-83. De sacd speler klonk troebel vergeleken met de mojo’s.
      De minidsp u-dio8 is niet bij de nederlandse leverancier beschikbaar. De prijs vanaf hongkong: €305 + €74 invoerkosten. Levertijd 1 week. Bij de electronica winkel kun je koppelstukjes krijgen voor bv de coax input van je dac’s.
      Ik hoop dat er meer liefhebbers komen voor multichannel klassieke muziek want quadro is ruimtelijker dan stereo. Tezamen met hoge resolutie klinkt het allemaal heel mooi. Het zou jammer zijn als de vraag heel laag blijft en de mooiste geluidskwaliteitsbron zou verdwijnen zoals bijna de sacd verdween.

Weergave van 0 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×