dinsdag, april 16, 2024

“downgrade” surround naar stereo, inclusief streaming

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #168743
      Anoniem
      Inactief

      Momenteel bestaat onze surround sound setup uit Marantz AV7701 + MM7055, de Marantz UD5007 en Boston Acoustics speakers (vloerstaanders FL/FR, center, bookshelf RL/RR en sub).

      Vermits er een verhuis gepland staat, en ik niet opnieuw het hele huis wil open halen om kabels weg te werken en we al geruime tijd stereo “kijken”, was het tijd om even stil te staan bij dit alles. De kogel is door de kerk, we gaan voor de leefruimte naar een 2.0/2.1 setup migreren. De bookshelf speakers komen in de bureau ruimte, de vloerstaanders in de leefruimte maar die twee bakken van Marantz hebben een impact op het interieur, want het meubel wordt in functie van gekocht.

      Dus ben ik op zoek gegaan naar opties. De BluRay zou verdwijnen, vermits Netflix meer niet als wel werkt en ook Youtube de API heeft aangepast, maar DM group het niet zag zitten om de firmware te updaten. (BR spelen we niet meer, buiten bij uitzondering een SACD)

      Ik dacht onmiddellijk aan Sonos maar er werd mij nadrukkelijk op gewezen, gezien de geluidskwaliteit, dat ik (zeer) teleurgesteld ging zijn. Sonos is goed als achtergrondgeluid maar schiet qua stereo beleving, waar je voor gaat zitten, toch wat te kort. Zo kwam ik bij de volgende: Bluesound, of meer bepaald de NAD M10. Deze heeft zo wat alles wat we zoeken:

      • gerenomeerde Hifi huis
      • connecties voor zowel analoog als digitaal
      • genoeg power
      • betaalbaar
      • streaming opties zijn er in overvloed via blueOS

      Maar, toen stelde ik mijzelf de vraag of dat laatste wel zo belangrijk is. Want stel dat Spotify connect, Tidal connect, Roon, etc. hun API wijzigen, binnen dit en vijf jaar, dan zit ik eigenlijk opnieuw met een versterker die welliswaar blijft werken, maar waar ik opnieuw een investering op moet maken.

      Ook is het mij niet duidelijk, van de ~3k euros dat dit toestel kost, hoeveel je betaalt voor het zuivere amp. deel en hoeveel voor certificeringen en dergelijke. Dus kan ik in dit verhaal niet beter kijken naar een amp, rond de 2000 euro die maar een focus heeft, namelijk versterking en hier gewoon een bluesound node 2i aan koppel voor het volledige streaming verhaal?

      De enige vereiste zou dan zijn dat deze wel een digitale input nodig heeft ARC / optisch, ik gok dat optisch hier de beste optie is? Want de set top box, media player moet dan via HDMI naar de TV, en deze terug naar de versterker.

      Zijn er zo een aantal opties waar jullie alvast meteen aan denken?
      Phono stage zou handig zijn, al kost een phono stage nu ook geen stukken van mensen meer, dus die kan wel toegevoegd worden.

      Indien er kleuring op zit, meest beluisterde genres zijn jazz, klassiek en filmmuziek. Alvast bedankt voor adviezen. Ik heb niet meteen een merkvoorkeur. Mij werd steeds gewezen op het “warme” karakter van Marantz, dus dit geluidstype zijn we wel gewend ondertussen. Iets dat te klinisch klinkt, te analytisch is misschien in dat opzicht geen ideale match voor ons. Tenzij er EQ mogelijkheden zijn.

    • #170593

      Misschien moet je eens kijken naar een Naim Unity Atom. Deze heeft zoveel connectie mogelijkheden voor streaming audio, zowel via streaming services Tidal, Qobuz en Spotify en ook overige streaming via Chromecast, AirPlay, Bluetooth, dat je daarmee lang vooruit kan. Verder zit er HDMI Arc op voor verbinding met je TV. Qua geluid past het denk ik bij je voorkeuren, de NAD M10 is wat frisser. Ik zou beide gaan luisteren als dat kan, dan krijg je een beeld.

      Camebridge Audio heeft net de EVO reeks gelanceerd, wellicht ook iets om naar te kijken.

      Een losse versterker en een streamer kan ook uiteraard, maar als het oog ook wat wil dan is een all in one misschien wel wat je zoekt.

      Ik zou zeker ook thuis luisteren om te zien of het matched met je speakers, dan voorkom je teleurstellingen.

Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×