dinsdag, maart 19, 2024

De zoektocht naar nieuwe speakers.

Weergave van 15 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168587
      jvd2000jvd2000
      Deelnemer

      Ik heb sinds een klein jaar (mede op basis van een mooie review op deze site) een AVM set gekocht (3.2 PA,SA & MP) Beluisterd, weekend mee naar huis etc. Momenteel heb ik de B&W CM 10 en ik vroeg mijzelf af of deze nu de zwakkere schakel zijn in mijn set. AVM is niet echt een breed gevoerd merk (wat testluisteren lastiger maakt)en ik zou graag advies krijgen om wat meer gericht potentiële upgrades qua speakers in ogenschouw te nemen. Ik heb AVM gekozen voor de detailrijkheid en ik vroeg me af welke merken beter dan wel minder goed combineren.

    • #169666
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste jvd het belangrijkste bij luidsprekers is de plaatsing, 99,9% vraagt om vrije ruimte, liefst 1mtr. rondom. Maar deze ruimte heeft bijna niemand over. Waarom?!!!door het verschil in stralingspatroon, tussen de hoge-(smalle straal) en lage (wordt een circel) frequenties, indien de luidsprekers te dicht tegen de achter- en of achterwand staan, dan verdwijnen de hoge en midden frequenties. De CM10 is beslist geen slechte luidspreker. En als de kabels die alles onderling verbinden ook goed zijn. Dan wordt het een kwestie van smaak en niet te vergeten hoeveel wil je er voor uitgeven. Deze https://www.soundgallery.nl/shop/martin-logan-electromotion-esl/ kosten hetzelfde maar klinken heel anders. Indien het laag wordt gemist, dan is een actieve subwoofer de oplossing, maar deze heeft alleen echt meer waarde, als je kijkt naar films,of veel luisterd naar klassieke muziek, houdt dan wel rekening met de buren. De Turksetrom, kerkorgel of concertvleugel, wordt dan echt veel beter weergegeven.

    • #169692
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Dit is allicht ongewild een voorbeeld van wat ik mee in de maag blijf zitten of liever anticipeer voorafgaand aan de aankoop van een nieuwe stereo set.

      Sommigen argumenteren dat er een sonische match moet zijn tussen versterker en luidspreker. Ga ik niet tegenspreken want is volgens mij wel zo. Maar dit wordt zo vaak gedicteerd door mensen die spreken uit pride of ownership en een mindere combo die ze samenstelden (geheel persoonlijk smaak uiteraard) niet als dusdanig durven erkennen.

      Sommigen zeggen dan dat je eerst een goede luidspreker moet zoeken en dan geschikte versterking uit de logica dat de luidspreker het meeste invloed heeft op het geluid (dit volg ik zelf nog het meest maar ben ik dan ook niet weer heilig van overtuigd). Dit zijn doorgaans meestal deze die warmere/donkere luidsprekers combineren met stevige verstekers (zeker geen underpower) met hogere dempingsfactoren. Anderen stellen dan weer dat ze je een precieze en neutrale luidspreker moet kiezen zodat je eerst alles hoort en daar dan een warmere versterker aan moet hangen (meestal iets mindere vermogens) met lagere dempingsfactoren.

      En dan heb je uiteraard nog iedereen daartussen die volgens sommigen de weg kwijt zijn of het gewoon niet weten of die een mix nastreven (dikswijls om te compenseren voor een sonische afwijking). Deze derde groep lijkt me de meest logische (eigenaardig genoeg misschien zo gesteld) maar zij blijven ten minste de gesteld idealen van sommigen in vraag stellen. Als je gelooft dat geluid niet perfect kan zijn maar in de real world steeds een compromis is (een scherpe maar toch een compromis) dan weet je als fabrikant dat er naar deze niet gefixeerde consumer moet luisteren. Zij stellen het compromis namelijk in vraag en zorgen zo op indirecte manier voor een uitbalancering van het hifi-gamma.

      Hier is de CM10 doorgaans te bestempelen als de precieze luidspreker. Gekoppeld aan de AVM (ook precies) een doorslag van één en al detail. Duidelijk niet mijn voorkeur maar elk zijn smaak uiteraard (respect). Maar hier zie ik toch dat de combo voor jvd2000 ten onvergevend is.

      Ik zou niet weten wat ik je moet aanraden. Als ik nu zou zeggen koppel daar een sonus faber aan dan zal het vermoedelijk muzikaler klinken maar misschien ook een mismatch zijn, zeker volgens fanboys die de geijkte combo’s verdedigen. Die zouden iets zeggen zoals sonus faber+mcintosch en avm+?. Anderen zouden dan B&W als de sterke zien en je AVM op de korrel nemen en bv voorstellen dat je rotel of classé gaat kopen of dan weer gaat upgraden naar de 702S2 voorstellen.

      Van al dat kiezen, missen vanwege luister moe worden en dan opnieuw verkopen en kopen wordt maar één iemand beter nl. de fabrikanten. (hoe gaat het spreekwoord alweer in nederland?: goed/(mis)koop is duurkoop – even lachen ik ben nl. vlaming) Ook de dealers kunnen hier toch niet blij mee zijn? Immer twijfelende klanten die maar blijven terugkomen en niet kiezen en als ze dan kiezen komen ze terug om iets in te leveren/terug verkopen. Ik stond zo eens in de winkel toen de dealer een tirade afstak tegen een klant (fijn dat). De kern van de zaak/probleem is volgens mij dat er bij fabrikanten veel te industrieel ontworpen wordt. Een industriële look is één iets, een industriële sound iets anders – het product moet nog op mensenmaat zijn en niet robotmaat. Zoals bv luidsprekers die ten hoog doorlopen in frequenties die de meeste mensen niet meer horen of toch niet horen in de mate dat ze er nog auditieve informatie van kunnen maken en niet identificeren om dan nog niet te spreken van onbewust gehoor en psycho-akoestiek.

      Het ontgoochelt me diep dat we komen van een tijd waarin en nog filterknoppen zaten op een stereo versterker om het bereik te beperken (bv marantz pm700) naar tijden van purisme waarvan de grondslagen en basisprincipes niet in vraag gesteld mogen worden. Er is geen pragmatische aim-small-miss-small meer – het is doorgeslagen naar blind individualistisch fundamentalisme waarin je voor iets ben of tegen dan kies je het juiste. Maar wat is juist voor wie als je in het wilde weg producten maak voor een niet gedefinieerd publiek?

      Enfin ik laat me even uit over de achtergrond.

    • #169696
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Een audiofiel ben ik niet, meer een muziekliefhebber. Maar wil wel dat elk instrument, maar ook de menselijke stem klinkt als het origineel. Sommige audiofielen lezen wat anderen goed vinden, mits het goedje minstens 4 cijfers voor de komma kost. Onzin, bijna 40 jaar geleden, ging op aanraden van mijn vriendenkring, luisteren naar een set die ik absoluut niet kon betalen. Het was echt je van het, hij zette een LP op, het eerste wat ik zei, de fasen zijn omgedraaid, hij ging achter de boxen kijken, en kwam met de mededeling, goh je bent de eerste die dit hoort. Mij maken ze niet gek, met superlatieven. Heb net de Marantz M CR611 losgekoppeld. Want de Quad 606 was door mijn neefje om zeep geholpen. Kon een kabel van de Quad 34 niet vinden, dus de Yamaha WXC-50 als preamp aangesloten, op de 606 ( gerepareerd).En de verschillen zijn enorm. Blijf bij mijn stelling, de electrostaat liefst de http://www.quad-musik-shop.com/epages/62919310.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/62919310/Products/ESL2912 ondanks dat het sta in weg bakbeesten zijn, is dit mijn keuze, ook als ik deze https://www.martinlogan.com/en/product/neolith kon betalen. Smaken verschillen, maar voor mij is een ding doorslaggevend. Het moet klinken als het origineel. Misschien (zoals zo velen) houdt je niet van Opera, maar probeer eens een, bij wijze van keuze tussen luidsprekers) ‘n aria van een sopraan. Dan kom je tot de ontdekking dat veel luidsprekers, de sopraan laten klinken als bagger, maar de electrostaat en magnetostaat,brengt degene die eerst een hekel had aan deze KUNST echt op andere gedachten. De apparatuur die je nu hebt zullen heel anders klinken, echt geheel naar wens. De WCX-50 aangesloten op de https://www.bax-shop.nl/studio-subwoofer/krk-12s2-studio-subwoofer en deze naar de 606 die de 57 aansturen het is echt perfect.

    • #169701
      jvd2000jvd2000
      Deelnemer

      Allereerst dank aan de forumgenoten die hun input hebben gedeeld. Excuses voor de verlaten reactie.

      Ik ben absoluut niet ontevreden met mijn AVM- B&W CM10 combo. Echter de CM10’s zijn geselecteerd in combinatie met de vorige versterker, de Hegel 160. B&W en AVM wil ik geen mismatch noemen echter mijn vraag was vooral richting vragend. Bij meer courante merken (bedoel AVM is niet echt overal verkrijgbaar) ga je naar (meerdere) winkels en die hebben diverse mogelijkheden (combinaties) om te beluisteren. Mijn AVM verkoper heeft B&W, Sonus Faber en Martin Logan. Dus een luistersessie is zo geregeld. B&W heb ik beluisterd (702). Sonus was ik niet echt van onder de indruk. ML moet ik eens beluisteren (mede na reactie hierboven). Maar als ik bv Focal, Kef etc zou willen proberen dan gaat dat moeilijker worden. Ik zou gerichter willen zoeken naar eventuele goede match die ik kan meenemen in de zoektocht. En ja ik heb zelf ook actief op internet gezocht met behulp van terminologie als AVM is “bright” dus(?) je hebt een “warme” luidspreker nodig alleen vergroot dit meer mijn vraagteken dat dit duidelijkheid geeft.

    • #169709
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Had ik dan allicht misbegrepen.

      Ik stel nog in vraag voor ik ga zoeken. Er is zoveel informatie. Vooral veel over wat je niet zoekt en misschien niks van wat je wel zoekt.

      Ik krijg zo stilaan de indruk dat het hele hifi-gebeuren bijna ‘getrolled’ wordt om een mediaterm te gebruiken. De transducers van geluid worden bijna dogmatisch gefixeerd binnen ‘geaccepteerde’ industriestandaarden. De rest moet je niet meer overwegen want is heiligschennis en wordt systematisch begraven.

      Dan krijg je eens Andrew Jones die de AF-61 maakt voor Elac. Waarschijnlijk eens een uitlaatklep die even aandacht kreeg maar nu terug naar achteren gaat omdat er geen grote mediamachine achterzit zoals bij merken als B&W. Ook Elac wordt door velen verguisd als merk dat niet de juist stamboom heeft. Het is echt een innovatiekiller. De AF-61 is voor mij veel te gecompliceerd en lost niet echt de sonische problemen op maar schuift ze op en minimaliseert ze grotendeels. Daardoor ook hogere kostprijs omdat er ook meer materiaal is zit verwerkt.

      Eenvoud siert (echte en niet schijnbare eenvoud).

    • #169714
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Deze https://nl.yamaha.com/nl/products/contents/audio_visual/ns-5000/index.html boekenkast speakers, zijn niet zo groot. Maar zijn echt het neusje van de zalm. Het is wel een basreflex, maar een Yugo heeft evenals een Bentley vier wielen. Kortom het is echt top. Hoe beter de rest van de apparatuur des te beter ze klinken.

    • #169715
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Deze weet ik wel van, was me niet ontgaan.

      Hier heb een punt. Deze keren inderdaad terug, zij het niet helemaal, naar de vorige traditie. Ze streven naar een balans tussen de efficiëntie van bassreflex en de tightness van gesloten luidsprekers door meer nadruk te leggen op de interne absorptie. Ben benieuwd hoe die klinken. Maar ‘slik’, die prijs is schrikken. Prijs per speaker is meer dan mijn budget voor een paar.

      Ik me af of al die moeite die Yamaha hier doet de moeite waard is en of je niet beter resoluut kiest voor een gesloten dan heb je in elke geval niet meer efficiëntie maar wel meer plaatsingsgemak. Laatste is geen overbodige luxe in onze immer compacter wordende woningen en ook met steeds minder traditionele vormen van woonkamers. Ook zou de kostprijs (in dit geval toch) kunnen dalen en krijg je ‘in theorie tenminste’ meer bang-for-the-buck.

      Het komt in feite op hetzelfde neer. Op heden is bassreflex de norm (waarom nagenoeg exclusief?) en worden de randjes eraf gelopen met slankere kasten en minder drivers met per definitie minder conusoppervlakte (is exponentieel evenredig met diameter driver) en conusmateriaal dat altijd maar dunner, stijver (althans zo beweerd) en efficiënter (eveneens althans beweerd) wordt. Lijkt me eerder een race onder fabrikanten om te zien wie zijn luidsprekers nog aan de man/vrouw kan brengen en tegelijk zijn winstmarge kan verhogen door zo onzichtbaar mogelijk te besparen. Het lijkt erop dat ontwerpers de gesloten kast niet eens meer voorstellen aan hun CEO omdat ze die niet zullen kunnen doen passen in het kostenplaatje dat vooropgesteld wordt. De verkoopprijs staat er los(ser) van en wordt gedicteerd door merkpositionering en pedigree gepusht door de sterkte van de marketingmachine. Dat zie je goed als je bv B&W gaat vergelijken met, in hun ogen allicht, een ‘wannabee’ als Teufel.

      Om een non-discussie ten ontaarden zou je in theorie alles moeten objectiveren. Probleem is nu net dat hifi en nog meer luidsprekers evenzeer een objectieve als subjectieve (persoonlijke) zaak zijn. Dat subjectieve maken de marketing-bobo’ graag gretig gebruik van.

      Even speculeren: het zijn allicht de marketing-yuppies die sinds eind jaren zeventig en begin jaren tachtig voor ‘nice paycheck’ (ik ben er 35) indirect het voorheen spontaan ontstaan ontwerpproces stelselmatig zijn gaan beïnvloeden door parameters en marge op te leggen. Hierdoor zijn veel van de ‘fine fleur’ zaken in ons leven verdwenen en moet je economiseren op ervaringen. Is niet alleen in hifi zo. Vroeger was alles beter? Ja en neen. Nuance is vereist. Maar bedenk even hoeveel mensen hebben tegenwoordig nog een muziek installatie van +1.000 euro? Er was ooit een tijd dat de generatie van de babyboomers (mijn vader bv) hierin investeerden net als in de aankoop van een auto. Toen was het ook meer ‘common place’ evenals de prijs hierdoor en nu is alles exclusiever geworden. Ik vraag me soms af wie de klanten van bv McIntosh en bv Audio Research zijn. Daar zitten zeker mensen bij die uit liefhebberij flink sparen of zelfs een lening aangaan maar daar zitten toch ook rijke hufters bij die niet eens het verschil kennen tussen een set van 5.000 euro of 50.000 euro en die enkel het zoveelste statussymbool kopen naast hun aston martin of andere bolides. Sommigen zullen nu zeggen dat dankzij die laatste groep de topmerken kunnen overleven. Zeggende woorden zonder fundament. Bovendien is wat minder middelen eens goed voor een onderneming daar stimuleer, onontsnapbaar dan, de innovatie meer en ook terugkeer naar essentie en de reden voor het ontstaan van hifi nl. thuis genieten van muziek ipv pochen en je lege ziel vullen (niet allen inbegrepen). Schoon schip? Kan dat nog als je in dit pad zit?

    • #169716
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Het volgende wat je volgens mij wel weet, maar waarschijnlijk vergeet.Er is een natuurkundige wet, die bepaald wat de golflengte is die in een ruimte maximaal geproduceerd kan worden.Met de wat hogere frequenties is de ruimte altijd voldoende. Maar het laag heeft echt ruimte nodig, anders wordt het een staande golf.Ik gebruik het volgende ezelsbruggetje, lichtsnelheid gedeeld door de frequentie. 300_20Hertz=15mtr Wat betekent bij een vrije uitstraling (afstand luidsprekerbox naar de muur) van 6mtr. is de laatste frequentie 50Hertz. De laagweergave is niet alleen lastig inzake de vrije uitstraling, maar ook het stralingspatroon. Hoe lager de frequentie hoe meer deze de vorm aanneemt van een bol. Hoe hoger de frequentie hoe meer het de vorm aanneemt van een spijker. Dus hoe minder de ruimte, naast of achter de luidsprekerbox, hoe meer het laag (door de reflecties) versterkt wordt, en waardoor het aantal dB’s van de hogere frequenties t.o.v. van het laag, velen malen minder wordt. Het is erg belangrijk dat bij de plaatsing van de luidsprekerboxen er op zijn minst aan de volgende voorwaarden wordt voldaan. De tweeter altijd op oorhoogte, de straling is hoofdzakelijk horizontaal. Vermijdt zoveel mogelijk de reflecties van de muur achter en zijwand. Bij plaatsing op piepschuim, wordt het zelfde effect bereikt als met spikes en marmeren plaat. Ik blijf bij mijn stelling, dezelfde als van (Quad) Peter Walker die de electrostaat in 1955 op de markt bracht, of de Magnapan en Martin Logan (met subwoofer, wegens de kleine oppervlakte Mylar) De electrostaat of de planar, op deze site staat https://www.wilbert.nl/luidsprekers/magnepan-mg-7-luidspreker-set- (heb er nog nooit iets gekocht) hebben ze wel wat denk ik. Mijn Quad apparatuur is ook 2e hands, en heb daar geen problemen mee. Het klinkt fantastisch. Overleg met je vrouw, want het zijn geen kleine boxjes. Maar als zij ook van muziek houdt, dan -als zij het ook gehoord heeft- denk ik, dat ze wel met de meubels wilt schuiven.;-)

    • #169765
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mijn setup is:

      SOURCE: Synology diskstation met daarop verbonden preamp Yamaha WXa-50
      SPEAKER amp: North le amp monoblocks

      Welke speakers zijn het beste?

      ACI
      Frequency Response: 70-20kHz ± 3db anechoic,
      Nominal Impedance: 8 ohms, minimum impedance 7 ohms, low reactance
      Sensitivity: 86db 1 watt/1 meter Dimensions: 10? H x 5 7/8? W x 8 1/4? D Weight: 11 lbs each
      Tweeter: 1? silk dome with ferro-fluid and aperiodic second chamber
      Bass-Midrange: 4? cast-frame with paper cone, rubber surround; long throw, low distortion motor system with vented pole piece
      Recommended RMS Power: 20 to 150 watts per channel
      Bass-loading: Fourth order, low Q, rear ported system. May also be used as second order sealed system.
      Cabinet: Full 3/4?” MDF with extensive interlocking bracing structure. Finishes: Satin Black, Piano Black, Inlaid Cherry

      ACI Emerald XL mini-monitors

      OF
      Bowers&Wilkins 684 S2
      https://www.whathifi.com/bw/684-s2/review
      https://www.hifi.nl/artikel_pagina3/22715/684-S2.html

    • #169766
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Alexander,

      Een keuze maken tussen luidsprekerboxen is van smaak afhankelijk.
      Maar de B&W zijn volgens mij de beste keuze.
      Als het mogelijk is deze beiden thuis plaatsen, dan kun je het best een beslissing nemen. En dan op de juiste plaats, geef de luidsprekerboxen rondom liefst 1 mtr. vrije ruimte, geef toe lukt alleen met balzalen, maar wat wel mogelijk is de hoogte. Deze is erg belangrijk, daar het stralingspatroon van de tweeter vooral horizontaal is, en hoe lager de frequentie, dan straalt deze in de vorm van een bol,en wordt het laag door de weerkaatsing meer versterkt. Waardoor de luidspreker veel doffer klinkt. Het 3D effect wordt door meer vrije ruimte achter ook groter.
      Trouwens mocht jouw keuze op de andere vallen, dan (woonkamer groter dan 20 m2) is een aktieve subwoofer een aanrader, 70 Hertz is voor klassieke – of filmmuziek te weinig.

      Met vriendelijke groet,
      Ferdy

    • #169767
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      https://open.spotify.com/user/21ir52usgechkbxjei7rezbli/playlist/4UmfEANWRiICUOhexkSrBn?si=tcU0-MTrQT-bevi_YIOb4Q is de LP die je helpt de juiste beslissing te nemen.
      Je zult versteld staan, hoe groot de verschillen tussen luidsprekerboxen worden.
      Klinkt het, dan klinkt alle muziek naar wens.

    • #169824
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Indien de lezer van deze site, echt wil dat het goed klinkt ongeacht de afmeting van de kamer. Is er maar een luidsprekerbox die aan de audiofiel wensen voldoet De Kii Three. Is door Jaap getest, samen met de video’s op YouTube wordt ook jij zeker overtuigd.

    • #169831
      alex loomanalex looman
      Deelnemer

      je zou misschien toch eens andere bekabeling kenne proberen om je sound meer te krijgen hoe je het wil. Dat is misschien de goedkoopste oplossing. Ik ben nu bezig met powerkabels van prolinehighend.nl Die neemt de tijd voor je en verschil ga je echt horen. 245 voor 1 meter. ik probeer nu alleen een super neutrale kabel te krijge die in mijn systeem en mijn oren past. Dit gaatie nu voor me maken en probeer ik dan uit. heb 1 met meer hoog en 1 met meer laag van hem geprobeert. En als je meer warmte wil in je systeem. moet je die eens nemen. en er komt veel meer geluid uit je speakers. ik vermoed dat ze dicht tegen de thunder aan liggen. het is wel solidcore dus voorzichtig buigen en heeft beetje ruimte nodig achter je stereo. probeer het met een borg via de post.

    • #169871
      Willy SchuilWilly Schuil
      Deelnemer

      Misschien is een transmissielijn luidspreker iets voor je , zoal T + A die maakt met de Criterion lijn , zijn er ook nog andere merken die dit hebben ? Prijzen vanaf ongeveer 5000 euro nieuw , zeer positieve beoordelingen . Thuis luisteren natuurlijk . In de jaren ’80 heb ik de Translator Impact 30 gehad , een gesloten kast , klonk ook erg mooi , maar inderdaad gesloten systemen zijn er bijna niet meer , jammer . Nu heb ik al weer een hele tijd de Elac 207.2 met de beroemde Jet ( 3 ) tweeter voor prachtige mooie hoge tonen
      Iedereen heeft andere oren om mee te luisteren en de een vindt speaker X mooier klinken en de ander speaker Z , terwijl het beide hele goede speakers zijn .
      Misschien een idee om eens naar transmissielijn speakers te luisteren ?

    • #169959
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      https://audioexpert.nl/focal-sopra-no-1-hoogglans-wit.html

      Hier onder de review, bij bovenstaande link het goedkoopste

      Review – Focal Sopra no1

      En als ik de gebruikte techniek/kennis lees, is dit geen reclame slogan.
      Dus als de financiën het toelaten (stuks prijs) dan is dit DE kleinste luidsprekerbox met audiofiele kwaliteit.

      Maar houdt er rekening mee, net als bij bijvoorbeeld QUAD’S 2912 wordt de weergave bepaald door de zwakste schakel

Weergave van 15 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.