vrijdag, maart 29, 2024

Dali Rubicon 8 in tv wandkast plaatsen, gaat dat goed?

Weergave van 6 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168784
      RicoRico
      Deelnemer

      De interieurontwerpster heeft een tv wandkast ontworpen met daarin onze bestaande speakers (Dali rubicon 8). Ik had aangegeven dat er in ieder geval 30cm naast de speakers vrij moet zijn. Daar heeft ze rekening mee gehouden alleen vraag ik mij toch nog even af of het goed zal gaan met de bas ophoping.

      -Links en rechts van de speaker is 30cm ruimte tot aan de zijwanden van de kast.
      -Boven de speaker is ongeveer 10cm ruimte tot aan de boven plank.
      -Achter de speaker is nog 12cm ruimte tot de achterwand.

      De speaker staat vrij op de grond met spikes maar de kast zit er dus omheen.
      Ik heb een lyngdorf versterker met roomperfect, het opvangen van te extreme bas gaat wel goed. Ik vraag mij alleen af of de bas niet teveel blijft rondhangen in de kast en dat gedreun door de kast gaat geven.

      Ik zou de hoeken van de kast achter de speaker schuin kunnen maken zodat het geluid vloeiender naar voren gaat.
      Of ik kan de zijwand richting de tv een gleuf open laten zodat het geluid van de ene speaker via de achterkant naar de andere speaker kan lopen.

      Wat is jullie idee hier over?

      Ik kan geen foto plaatsen helaas.

    • #170984
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedemiddag Rico,met roomperfect goed ingesteld is de kans groot dat het goed klinkt. Maar het is beslist geen aanrader. Mijn advies, beoordeel zelf de weergave kwaliteit. Het is mogelijk dat de midden/hoog frequenties worden verminderd, overstemd door de reflecterende lage frequenties.

    • #170987
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Lastig te voorspellen. Wel riskant. Kun je geen proefopstelling maken met wat planken? Die vervolgens testen.

    • #170988
      RicoRico
      Deelnemer

      @Ferdy Bossy en @Egbert bedankt voor jullie reacties, ik ga de kast om de speakers eerst maar namaken van karton en luisteren wat het verschil is kwa klank. Dan kan ik misschien wel een inschatting maken of het goed gaat of niet.

    • #170989
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedemorgen Rico, het namaken is een goed idee. Maar met karton is niet geschikt, er wordt ‘n groot gedeelte van het geluid geabsorbeerd. Het zijn de reflecterende (lage frequenties) geluidsgolven die er een zooitje van maakt.
      Mvg

    • #170990
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hout gebruiken is inderdaad de enige oplossing

    • #170991
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Elk reflecterend materiaal is geschikt, ook hardboard / spaanplaat etc. Meestal is het de Wife Acceptance Factor. Dit komt vaker voor, er wordt altijd samen besloten. Denk dat de

      Triple Test high-end Studio monitoren – met samples en video

      8c

      Als ik het kon betalen, stonden ze hier allang. Er bestaan geen luidsprekerboxen die makkelijker te plaatsbaar zijn.

      Zijn eigenlijk bedoeld voor professionele gebruikers, werken via AES/EBU.

Weergave van 6 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.