woensdag, april 24, 2024

DAC via Laptop; Bromgeluid

Weergave van 11 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168461
      LuxManLuxMan
      Deelnemer

      Momenteel heb ik (op proef) een Luxman DA-06 DAC aan mijn installatie (Luxman C7/M7 en B&W 802) gekoppeld via de USB-uitgang van een Asus X72V laptop.
      Zodra ik de USB kabel die aan de DAC zit in de laptop steek hoor ik een brom- cq. zoemtoon.
      De DA-06 is aan mijn C7 voorversterker gekoppeld met XLR interlinks. Ik heb de XLR interlinks vervangen door gewone RCA interlinks, maar dit maakt niets uit. De zoemtoon blijft.
      Ligt het probleem bij de laptop of bij de DAC?
      Heeft iemand ervaring met dit probleem?

      Ik ben heel benieuwd, want de DA-06 klinkt fantastisch, maar op deze manier is de lol er toch snel van af…

    • #169100
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dit klinkt als een ground-loop. Is de laptop aangesloten mét of zonder adapter in het stopcontact? Probeer het eens zonder adapter: dat zou zomaar het probleem kunnen wegnemen.

    • #169102
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Ik denk dat Jaap gelijk heeft.
      Een lage bromtoon is meestal een ground loop

      De meest simpele test is de laptop even op de accu laten werken.
      DAC en laptop op hetzelfde stopcontact wil ook wel eens helpen.
      Alles op het zelfde stekkerblok (incl voor- eind)
      Success

    • #169103
      LuxManLuxMan
      Deelnemer

      @Jaap/Vincent,

      Bedankt voor de tips.
      Ik ga hier morgen mee aan de slag.
      (Accu van de laptop is na 6 jaar dienst wat kortademig, maar desnoods dan maar vervangen)

    • #169104
      LuxManLuxMan
      Deelnemer

      @Jaap/Vincent,

      Vanmorgen eindelijk tijd om e.e.a. uit te proberen.
      De voeding van de laptop uitschakelen hielp inderdaad (daar was ik gisteren al achter).

      Nu twee uur bezig geweest om de stekkerblok achter de kast een andere plaats te geven zodat alle snoeren het stekkerblok haalden.
      Helaas, ook nu alle voedingskabels (incl. laptop en DAC) op één stekkerblok zitten blijft de irritante bromtoon.
      Heb ik nog opties om de laptop toch aan het 220 net te hangen en zonder brom te genieten van muziek?
      De accu van de laptop houdt het nog amper 30 minuten vol en een nieuwe is wellicht na 4 uur ook aan het einde van zijn latijn….

    • #169105
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Een truc die vaak genoemd wordt is een cheater plug, je verbreekt daarmee de randaarde. Veilig is dat niet te noemen.
      Soms helpt het om alle stekkers een paar keer in/uit te trekken (als ze oud zijn wil er wel eens een laagje chromeoxide ontstaan, dat schuur je dan weg)

      Andere voeding proberen.
      Ik heb er geen ervaring mee maar de electrische verbinding tussen DAC en PC galvanisch scheiden:
      USB isolator: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/USB_Isolator.htm

      USB extenders doen dat ook maar zijn prijzig (behalve de Corning): http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/USB_Extender.htm

      Kijk eens op HEadFi
      http://www.head-fi.org/t/751709/crackle-through-usb-audio-devices-when-plugged-in-to-external-power

      Succes

    • #169106
      LuxManLuxMan
      Deelnemer

      @Vincent,

      Nog bedankt voor de tips.
      Ik ben er nog mee aan het stoeien, maar ben er nog niet helemaal uit…

    • #169107
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goedemiddag,

      Probeer eens een scheidingstrafo (voor netspanning, that is). Veilig, goedkoop en zonder meer effectief in dit soort gevallen. De trafo an sich kan ook altijd nog weer van pas komen voor andere aardlus-gerelateerde problemen en experimenten.

      Groeten,

      Ronald Smit.

    • #169112
      LuxManLuxMan
      Deelnemer

      @ Jaap/Vincent/Ronald,

      Inmiddels ben ik alweer wat verder met mijn ‘experimenten’.
      Ik heb nu ook een North Star Design ‘Intenso’ DAC op proef, de goedkoopste die ze leveren; daarom zitten er alleen RCA uitgangen op en geen XLR.
      Maar ik heb nu met de RCA interlinks geen brom meer!

      De Intenso is overigens een zeer verdienstelijke DAC. Hij haalt niet de detaillering en het erg mooie ronde van de hoge tonen (viool, trompet) die ik inmiddels van de DA-06 gewend ben, maar hij klinkt veel beter dan verwacht voor die 1.000 Euro.
      Ook speelt de Luxman met een grotere ruimte en wat opener. Maar goed, de Lux is ook een factor 5 duurder.

      Enfin, wordt vervolgd,,,

    • #169378
      PimBaltPimBalt
      Deelnemer

      Wat kan ik doen om de brom uit mijn speakers te krijgen?

      Speakers zijn stil indien aangesloten op phone of iedere andere aansluiting.

      Zodra ik mijn dac middels USB van laptop op versterker aansluit, ROTEL RA 1570, heb ik een constante, steeds harder wordende brom.

      Weet me geen raad, graag advies!!

      Groeten Pim

    • #169379
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Pim,

      Ons Forum werkt even niet lekker. We zijn druk aan het fixen.

      Maar wat je kan proberen is de adapter van de laptop lostrekken. Een brom is namelijk een ‘aardlus’. Er zit dan een spanningsverschil tussen de audio-set en de laptop. Door de laptop van de adapter af te halen, is mogelijk het probleem weg.

    • #169683
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Ronald, bedankt voor de tip.
      Volgens mij, een must voor de audiofiel apparatuur, want door de 5 sterren weergave, wordt alles weergegeven, niet alleen wat op de audiobron staat, Als de scheidingstrafo (natuurlijk met voldoende vermogen) de vervuiling van de stroom verwijderd bevestig of schrijf aub in een reactie dat dit niet kan. Is een tafelcontactdoos met randaarde op de uitgang toegestaan, of mag er maar een apparaat op worden aangesloten.

    • #169119
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hmmm… geen brom over single-ended en wel via XLR op de vincent. Da’s gek. Want balanced zou juist stil moeten spelen. Maar het is zeker een ground-loop dan!

Weergave van 11 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×