vrijdag, april 19, 2024

Cyrus en phono voorversterker

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168735
      Henk VinkHenk Vink
      Deelnemer

      Vraagje
      Aanvankelijk sloot ik mijn Thorens TD 166 MKII draaitafel aan op de phono ingang van mijn Cyrus 3i versterker. Maar, ondanks de Cyrus Power eindtrap en ook nog eens een tweetal externe PSX-R voedingseenheden was het geluid niet echt je van het. Ook niet toen ik de ingangsgevoeligheid op phono niveau – dat kan bij deze Cyrus 3i – naar boven had bijgesteld. Weinig dynamisch. Daarom toch maar een gokje gewaagd om een aparte phono voorversterker in de set op te nemen. De keus viel op een gunstig geprijsde Music Fidelity V90 LPS aangevuld met een extra setje Grimm TPR interlinks.
      En zo waar. Dat pakte gunstig uit. En niet zo’n klein beetje ook. Wat een enorme verbetering, het geluid kwam veel meer tot leven zonder scherp te worden en was vooral veel dynamischer.
      Eigenlijk best wel vreemd. Cyrus staat volgens critici bekend om zijn mooie phono MM/MC ingangen en dan vooral de oudere modellen. Dat in mijn situatie dit erg tegenviel en een relatief goedkope oplossing een aanzienlijke verbetering opleverde geeft stof tot nadenken. Of zit ik geheel op een verkeerd spoor? Hoe is jullie ervaring in deze en is een phono voorversterker ondertussen een must geworden?

    • #170544
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Als ik dit lees
      https://www.cyrusaudio.com/support/other-resources/legacy-products/integrated-amplifiers/cyrus-iiii/

      dan heb je een (high output) MC aangesloten op een MM ingang.
      Kan mij voorstellen dat het dan wat “zacht” klinkt.

      Heb je level matching gedaan voor de 3i phono en V90 vergelijking?
      Meestal verklaart dat veel van de vermeende verschillen.

    • #170545
      Henk VinkHenk Vink
      Deelnemer

      Goedenavond Vincent,
      Dank voor je reactie. Het is mij geheel duidelijk. Nu begrijp ik ook de “high output” materie. Level matching tussen 3i en V90 had ik reeds gedaan volgens de Cyrus handleiding. Het geluidsniveau is nu gelijk aan die van de CD.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×