zaterdag, april 20, 2024

Bluesound node 2i met dac? Of betere streamer inclusief dac?

Weergave van 15 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168741
      William JamaWilliam Jama
      Deelnemer

      Heb nu een node 2i aangesloten via rca,geen andere optie op mijn musical fidelity m6i..
      Klinkt goed maar niet geweldig, de interface van de Bluesound is wel top! Evenals dat amazon music ook te gebruiken is. Zit dus te twijfelen want ik kan de Bluesound nog retourneren en dan bijvoorbeeld gaan voor een Camebridge audio 851n. Of de Bluesound voorzien van een externe dac en alleen de Bluesound gebruik voor streamen?! In combinatie met bijvoorbeeld een topping d90?
      Maar de streamer zelf heeft ook invloed op de weergave, dus lastig! Mijn speakers zijn trouwens Boston acoustics m350.
      Mijn Musical fidelity m6i klinkt heel erg vol body robust, maar zou naar mijn idee wel een sprankeltje Naim mogen hebben, overweeg ook de Naim n dac. Als mijn budget het toeliet was ik voor de Naim xs3 gegaan met de ndx streamer! Maar daar zat wel een heel hoog prijskaartje aan! En de Musical fidelity voor een fractie van die prijs klinkt ook geweldig!…

    • #170582
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb goede ervaringen met Auralic. De interface is iets minder dan de Bleusound maar goed te gebruiken. Beste oplossing is alternatieven thuis vergelijken. Een goed dealer regelt dat doorgaans. Veel plezier met de zoektocht die is ook altijd leuk om te doen.

    • #170617
      Chris TeunisChris Teunis
      Deelnemer

      De Bluesound Node is vooral softwarematig erg fijn (mooie app met hoop features). Ik zou als ik jou was de Node houden en er een losse dac tussen de Node en M6i hangen.

      Er staan een paar hele mooie 2hands dac’s tekoop (ook voor een kleine portemonnee)
      Een mooie Metrum Hex of Metrum Jade…

    • #170642
      Tabby CameoTabby Cameo
      Deelnemer

      De nieuwste BlueSound Node 2021 schijnt een betere dac te hebben. Qua dac kan je ook een Topping D30Pro bekijken mocht de dac van de 2021 versie niet bevallen of je de 2i wilt houden.

    • #170650
      Alpha to OmegaAlpha to Omega
      Deelnemer

      Ik zit met bijna hetzelfde dilemma. Andere DAC of andere streamer. Wil namelijk ook graag een upgrade van mijn node 2i. Een andere dac (metrum amethyst) gaf vrijwel geen verschil (quad vena versterker en audio physic classic 10 speakers). Iemand op dit forum misschien een idee voor een muzikale / warme / niet schelle losse Dac om nog uit te proberen?

      Ik heb de cambridge N851 beluisterd, goede upgrade qua geluid. Maar ik wil ook 2500 cd’s rippen dus kijk ondertussen ook naar de innuos zen mini mk3. Hoewel die dac minder schijnt te zijn kan je hem bypassen en een andere er aan hangen. Gaat dus wel kostbaarder worden dan de cambridge manier vermoed ik. En als je klaar bent met rippen zit je met een gedeelte van een apparaat die je niet gebruikt. Ik ga in ieder geval proberen om er eentje deze maand te beluisteren.

      Of toch maar verder met dBpoweramp op de computer en een SSD aan de cambridge hangen. Lastig al die keuzes (auralic altair g1 met drive vindt ik te duur, evenals de duurdere innuos spelers en vergelijkbare cocktail spelers). Die laatste komenen er op internet niet zo goed van af, nog niet zelf beluisterd overigens. Streamen doe ik alleen met spotify, koop voornamelijk flac bij Qobuz en ga er misschien ooit nog streamen, wacht eerst af hoe het met lossless spotify gaat.

      Hoe is het inmiddels met jouw (William Jama) zoektocht, al iets verder gekomen? Hoop het en ben benieuwd wat het geworden is!

    • #170652
      richard12richard12
      Deelnemer

      Heb verschillende streamers/DAC’s (Boss, Marantz, Cambridge) in huis gehad of versterkers met ingebouwde DAC (Audiolab 6000, NAD C368) en vind de verschillen maar marginaal. Maar sinds kort een Chord Mojo (enkel DAC) en die heeft me aangenaam verrast! Voor mij een aanzienlijke stap vooruit dan de eerder genoemde DAC’s.

      Verschil in DAC’s tussen Node 2i en nieuwe 2 wordt zwaar overdreven in de pers. Luister maar eens naar de stream die Alpha Audio gepubliceerd heeft op Youtube en verschil laat horen tussen deze twee Node’s. Enige nadeel van de Chord Mojo is dat je de accu na 6-8 uur spelen moet opladen. Maar de sound is dat waard en anders de duurdere versie met vaste voeding voor gaan, zou nog net wat beter zijn dan de Mojo.

    • #170653
      Chris TeunisChris Teunis
      Deelnemer

      Precies wat Richard zegt. Zou je geen Bluesound Vault er bij kopen? En dan geld uitgeven aan een DAC die bij jou smaak past?

    • #170663
      stefan de boerstefan de boer
      Deelnemer

      Ja Chris Teunis, die Bluesound vault2i staat ook nog op mijn verlanglijstje.
      Ik vraag mij alleen af of die nu ook vernieuwd is net als de nieuwe Node.

      Weet iemand dat?

    • #170665
      PeterPeter
      Deelnemer

      Hallo William,

      Ik heb de BlueSound node 2i met de Naim nDac (tweedehands voor €700 gekocht) en het klinkt super.
      Ik heb verschillende DAC’s hier gehad waaronder de Chord Cutest maar die ‘deed’ weinig bij mij. Ik hoorde weinig verschil.

      Ik heb de BlueSound node 2i via de Naim nDac aan een Mark Levinson pre-amp 38 en Mark Levinson 433 amp aangesloten waar mijn Infinity Renaissance 90 luidsprekers aan ‘hangen’.
      Ik heb Ortofon rca kabels tussen de Naim nDac en pre-amp en Tellurium Ultra Black II XLR kabels tussen pre-amp en amp. Ortofon 8N Super Pure Copper luidsprekerkabels om de Renaissance 90’s aan te sturen.

      De Naim nDac is tweedehands niet zo duur en klinkt gewoon fantastisch.

      Volgens sommigen is de Bluesound als streamer niet goed genoeg en zou ik een veel betere streamer moeten kopen, maar ik zou niet weten of ik dat verschil ga horen, terwijl je dan €1500-2000 moet neertellen…

      Misschien ooit eens.

      Succes met je keuze!

      Groet

      Peter

    • #170666
      PeterPeter
      Deelnemer

      Hoi Alpha tot Omega,

      Ga eens kijken naar de Naim nDac, tweedehands niet duur en gewoon een fantastisch DAC!

      groeten

      Peter

    • #170674
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Voordeel van het behouden van je Node is dat je DAC’s kan uitproberen en dit dus naar smaak kan invullen. Het is meer waar ben je naar opzoek kwa geluid. Wat is je verwachting bij een andere DAC? en zijn er geen andere componenten in je systeem wat meer rendement geeft als je deze upgrade.

      Maar kijk eens naar een Lumin D2? alles in 1 streamer. Ik zeg streamer omdat de DAC niet gebruikt kan worden voor andere sources.

    • #171254
      Boudy LieshoutBoudy Lieshout
      Deelnemer

      Heb de Bluesound Node 2i,speelt nu met(lachen!) Aiyima D03 op Dali Oberon 5 speakers.
      Klinkt(voor mijn oren) helemaal niet verkeerd. Zijn klasse D-versterkers. Heb ook nog een Fosi Audio BT20; ook helemaal niet verkeerd! Zeker niet schel of “digitaal”.
      Ik wou eigenlijk voor de Argon Audio SA-1 gaan; Argon Audio is van Dali, als ik het goed heb. Maar deze 2(Aiyima en Fosi Audio) kleine versterkers klinken verrassend goed.
      Heb de Argon Audio SA-1(ook klasse D) gehoord in de winkel, op dezelfde Dali’s; klinkt erg goed!. Dan heb ik nog 2 gereviseerde Sansui’s ; AU-505 en AU-4400.
      Vraag mij af of een Micro Mega MyDac beter/anders is als de dac in de Bluesound..
      Die externe dac heb ik ook nog.
      En..misschien domme vraag, maar hoe sluit ik die aan op de Bluesound?

    • #171265
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Bluesound heeft een optical out en USB uit. En ik denk niet dat Micro Mega MyDac beter is dan de dac in de bluesound.

      bluesound heeft goede dac en als je beter/anders wil zit al gauw naar dacs te kijken die even duur zijn als de bluesound zelf. En natuurlijk is de MQA van de bluesound aantrekkelijk is je dat een must vind.

    • #171470
      Jos KokJos Kok
      Deelnemer

      Hoi Hifi liefhebbers,

      Heb   mijn Bluesound node   aangesloten op mijn Rotel Michi x5 zowel optisch als  analoog ,maar klinkt veel slechter dan de rechtstreekse   aansluiting van mijn tv met optische kabel aan de versterker. Dus zonder een streamer te gebruiken. Ik vraag mij af hoe dit kan. Mijn luidsprekers zijn B&W 803d4. Zou het kunnen dat het kwaliteitsverschil  tussen de streamer en de rest van mijn installatie te groot is?

      Iemand een oplossing?  Groet, Jos

    • #171475
      Chris TeunisChris Teunis
      Deelnemer

      Vreemd. De Node zou beter moeten klinken. Het kan de optische kabel zijn. Zou niet meteen een dure exotische kabel kopen.

      Het kan ook je internetverbinding zijn. Hoe is de Node met internet verbonden?

       

       

       

       

       

       

       

    • #171477
      Jos KokJos Kok
      Deelnemer

      Heb de Blusound node verbonden met een netwerkkabel. Bedankt voor jullie adviezen.

      Ik zal in ieder geval die coax proberen. Heb trouwens ook analoog aangesloten maar hoor weinig verschil met de optische aansluiting,

       

    • #171271
      Boudy LieshoutBoudy Lieshout
      Deelnemer

      Dank je wel!

    • #171474
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Ik vind zelf optisch niet echt een goede verbinding. Dan zal je al gauw een degelijk kabel moeten kopen. AQ Vodka is dan ook echt mooi. Maar dan wel weer veel centjes.

      Alles onder de AQ Vodka kan ik zelf niet veel verschil tussen horen.

      Maar goed is de optische kabel die je voor de BS Node gebruikt wel goed en juist aangesloten? Ik me niet bedenken waarom een TV beter klinkt dan een BS Node. Ik begrijp dat je de dac van de Michi gebruikt.

    • #171476
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hoi Harm.Jos, top versterker en luidsprekers. Jammer dat de Bleusound niet voldoet. Mijn vorige streamer was een Bleusound. Veel plezier aan gehad. Ik zou de oplossing zoeken in bekabeling Bleusound naar versterker en de digitale route naar de Bleusound. Denk aan netwerkkabel, lineaire voeding router plus switch. Optische kabel zou ik als eerste vervangen door coax. Succes en houd ons op de hoogte.

Weergave van 15 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×