dinsdag, maart 19, 2024

Belang van stroomkabel

Weergave van 9 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168842
      ArjanArjan
      Deelnemer

      goedendag

      Het word nu tijd voor mij om te gaan kijken naar stroomkabels

      Maar…. Hoe belangrijk is nu een stroomkabel als je een goede netfilter hebt (Audes st1500)

      De kabel voor de Audes maakt naar mijn inzicht niet veel uit omdat de Audes deze “rommel” eruit filtert

      De stroom na de Audes is schoon en de kabels moeten alleen zorgen dat er niks meer in en uit de kabel kan stralen, en kan er dus een goedkopere kabel worden geplaatst zolang er maar afscherming is

      Klopt deze gedachte gang ?

    • #171600

      Goede vraag, ik ben met hetzelfde bezig. Een andere kabel tussen Audes en versterker (of streamer, of …) maakt wel verschil, dat heb ik zelf kunnen horen. Met of zonder Audes, het klankmatige verschil tussen de kabels is grosso modo gelijk verwacht ik. Ik heb dat niet goed kunnen testen overigens.

      De kabel naar de Audes toe maakt weinig uit, dat heb ik getest. Ik heb het alleen niet getest met een ‘exotische’ kabel, die gelegenheid heb ik nog niet gehad.

      Ik heb wel een aantal kabels in handen gehad die naar mijn smaak de boel teveel aandikte. M.a.w., de uitgangssituatie met de Audes is al een stap met een groter stereo image, meer rust en detail, een beter gedefinieerde bas. Als een kabel dat nog eens verterkt kan het al snel te worden — maar dat is smaakgebonden.

      Daarmee kan je het niet direct aan prijs relateren overigens, maar ik orienteer me nu in een relatief betaalbaar segment.

    • #178620
      ArjanArjan
      Deelnemer

      Even een update

      Ben momenteel in het bezit van 2 Furutech DPS 4.1 met de fi-50/52 NCF stekkers voor op de streamer en versterker

      In 1 woord een VERADEMING

      Ik was al blij met hoe de oude situatie was en had geen (hoge)verwachtingen met de Furutech op de streamer maar wauw

      De snelheid, schoonheid en detail de hele set word naar een hoger niveau gebracht

      Dus na ontvangst van het vakantiegeld gelijk de 2de kabel besteld

      En na het inspelen van de kabel was de stap zeker aanwezig maar kleiner

      Al met al een hele klap geld maar het was het (in mijn ogen) waard

      Nu weer even sparen voor de 3de voor de Audes

       

      En om mezelf een antwoord te geven op de vraag of een goede kabel voor de Audes zin heeft

      Er is mij geadviseerd om het wel te doen

    • #178987
      Jaap VeenstraJaap Veenstra
      Sleutelbeheerder

      Bizar he, wat een power cable kan doen! Ik blijf me ook altijd verbazen!

    • #195508
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Hoi

      En nog steeds tevreden met de kabels?

      Ik heb moeite om mezelf te overtuigen dat een stroomkabel meer doet dan een apparaat dus blijf ik maar experimenteren in andere zaken bv voeding zoals nu een Ferrum Hypsos voor mijn Roon Nucleus of Bonn N8 switch.

      Daarnaast heb ik, zonder afbreuk te doen aan de kunsten van de makers, de indruk dat er vooral op kabels massieve winstmarges worden behaald en dat stoort mij een beetje. Ik had dat ook wat met de Network acoustics muon pro. Brengt zeker verbetering in de weergave maar als je kijkt naar dat bakje denk je toch even dat de prijs een aprilgrap is. Het feit dat je hem niet kan open maken, net zoals een kabel, en dat de producent in alle talen zwijgt over de inhoud, versterkt alleen die indruk.

      Dat gezegd zijnde ben ik wel benieuwd of een Audes stroomkabel wat zou doen aan mijn Audes power conditioner. Als ik al een zou kopen, dan houdt het steek om bij dezelfde producent te gaan.

       

      Mvg Pieter
      <p style=”text-align: center;”></p>

      • #195513

        Ik heb tussen de Audes en de diverse apparaten nu de meegeleverde stroomkabels allemaal vervangen door kabels van Essential Audio Tools. Iedere keer heb ik 1 kabel vervangen en goed geluisterd of het wel een verbetering is. Antwoord was iedere keer ‘ja’. De kabels van Audes zelf vind ik te prijzig, ik weet niet hoe goed ze zijn en ik heb ze nooit gehoord. Op basis van wat ik wil uitgeven heb ik binnen dat budget gezocht, het geeft dan geen zin om naar kabels buiten dat budget te gaan luisteren, aangezien ik ze toch niet ga aanschaffen.

        • #195515
          elian kruikelian kruik
          Deelnemer

          Essential audio tools, mooie kabels voor een betaalbare prijs. Goede keus..

          • #195519
            elian kruikelian kruik
            Deelnemer

            Waarom heeft  gekozen voor kabels van Essential Audio Tools?

            • #195586

              Omdat ze binnen mijn setup en voor wat ik zoek het beste resultaat gaven. Ik heb verschillende kabels getest en de meeste kabels doen iets met de klankkleur en/of de ruimtelijkheid. Dat was in mijn situatie allemaal een beetje teveel van het goede en deze kabels hielden de balans voor mijn smaak, maar brachten duidelijk verbetering tov de kabels die bij de apparaten geleverd zijn.

            • #195597
              Pieter ClaesPieter Claes
              Deelnemer

              Top. Kan je die zomaar testen, al die kabels?

              Ik zou zo uit het hoofd die van Ricable ook overwegen.

              Mvg Pieter
              <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

    • #195510
      elian kruikelian kruik
      Deelnemer

      Ook wel eens leuk om een kritische noot te lezen in dit forum. Wat betreft die massieve winstmarges, dat veroorzaken we natuurlijk zelf zo lang er een publiek is dat geld neer legt voor deze dure producten. Ik geloof zeker dat er een verhouding is in prijs vs kwaliteit. Maar deze hoge bedragen lopen niet in de pas met de (relatieve of absolute) geluidsverbetering die fabrikanten beloven of die je mag verwachten c.q. de prijs en wetenschappelijke onderbouwing. Een ander ding is het gegeven dat we die ‘verbetering’ niet horen. Afgelopen november was ik in Tilburg op de hifishow. Altijd leuk om te zien wat voor publiek daar op af komt. Een constatering, een publiek dat echt niet meer het gehoor heeft van een 14 jarige (ik dus ook niet). Ik vraag mij ook altijd af waarom dit publiek altijd moet kloppen op de achterkant van een luidspreker. Horen ze iets dat ik niet hoor?

    • #195511
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Hoi,

      De wet van de zogenaamde diminishing returns slaat bij kabels ongenadig toe. Ik wil dus niet zeggen dat er geen verbetering is, absoluut wel, maar het kost me meer moeite om mezelf daarvan te overtuigen als ik kijk wat ik voor me heb. Een kabel maakt niet dezelfde indruk als een groot apparaat terwijl ze evenveel kunnen kosten.

      En ik kan wel beamen dat de xlr kabels naar mijn actieve speakers wel degelijk een klein maar fijn verschil teweeg brengen tov de vorige.

      Tja dat kloppen, misschien om te horen hoe inert de kast is? Dat houdt op zich nog wel steek.

      Mvg Pieter

    • #195512
      elian kruikelian kruik
      Deelnemer

      Tja, dat kloppen, altijd heel grappig om te zien. Wat ik nog wel een ‘dingetje’ vindt is dat men zich moet overtuigen of er wel of geen verbetering heeft plaats gevonden door plaatsing van een dure (lees hoge winstmarge) kabel of ander item. Een verbetering is er wel of niet..Maar ik denk dat als je een hele dure kabel gekocht hebt die de nodige verbeteringen belooft je nooit gaat toe geven dat je dat niet hoort. Dat toegeven is gelijk aan toegeven dat je jouw geld hebt verspild. Of is dit heel kort door de bocht? Maar hou met ten goede, ik hoor wel degelijk verschil tussen een standaard kabel t.o.v. een wat duurder exemplaar. Volgens mij zit er een limiet aan hoeveel een kabel beter kan presteren. En dat is best goed, maar hoeft geen vermogen te kosten.

    • #195518
      Pieter ClaesPieter Claes
      Deelnemer

      Pure psychologie! Plus een kleine verbetering kan voor sommigen, vaak degene die al vergevorderd zijn in hun zoektocht naar ‘het perfecte geluid’, het verschil maken tussen ‘ik ben er nog niet’ en ‘ik ben er nu wel’ 🙂

      Ja die kabels zien er echt waar voor hun geld uit Martijn. Bedankt voor de tip.

       

      Mvg Pieter
      <div id=”ConnectiveDocSignExtentionInstalled” data-extension-version=”1.0.4″></div>

    • #195541
      ArjanArjan
      Deelnemer

      ik ben daar heel nuchter in

      Ik wil iets en ga op onderzoek uit

      Vind een product van interesse waar een prijskaartje aan hangt

      Dan komt de vraag wil ik het betalen ja/nee

       

      Of dure kabels altijd goed zijn omdat er psychologie bij komt kijken ben ik niet mee eens omdat je altijd een product uitprobeert en dan heeft het nog niets gekost


      @pieter
      ik ben nog steeds zeer tevreden met mijn kabels 👍

      Al wil ik met der tijd de kabel naar de Audes ook nog upgraden

Weergave van 9 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.