zaterdag, april 27, 2024

audio zekering

Weergave van 13 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168620
      johnjohn
      Deelnemer

      Laatst een artikel gelezen op hifi.nl over audio zekeringen.De schrijver hiervan, john van Polen,beschrijft hierin zijn ervaringen met audiofiele zekeringen.Hij vervangt de standaard zekering van de hifi apparatuur door een audiozekering,natuurlijk van dezelfde sterkte.Een doorgaans simpele klus.Hij komt tot de conclusie dat de standaard ingebouwde zekeringen beter meteen in de prullenbak gemieterd kunnen worden.De audio zekeringen zijn dan wel een stuk duurder maar verhogen de klankkwaliteit niet subtiel.Vergelijk het met het vervangen van de blikken bruggetjes bij biwire terminals van luidsprekers door goede jumpers.Ik heb de proef op de som genomen en voor 50 euro een high performance zekering van furutech voor mijn versterker gekocht.Het resultaat na een paar dagen van inspelen: WAT GEBEURT HIER?????Instrumenten en stemmen klinken intenser,een verlaging van de ruisvloer,wat grotere soundstage…..Dat ik dit niet eerder heb gedaan,bedankt john van polen!!!!!!Geen standaard zekering meer in mijn apparatuur,dit is een no brainer!Let wel,volgens john hebben de diverse merken( ahp,furutech,hifi tuning,padis,synergistic research) hun eigen klank signatuur.Matchen kan dus ook nog.

    • #169882
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik maak waar mogelijk ook gebruik van dergelijke fuses.
      In mijn geval in 3 Keces voedingen en de Siemens buiszekeringhouder in de meterkast die mijn audiospulletjes van prik voorziet!

    • #169883
      richard12richard12
      Deelnemer

      En dan te bedenken dat in veel gewone fuses een verzilverd smeltdraadje zit. Moet het haast in de eindkapjes zitten die het verschil maken?

    • #169884
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik denk dat er meer verklaringen zijn.
      Lees maar eens wat Synergistic Research over hun Blue fuses schrijven.

      Blue Fuse


      Heb er sinds vandaag een in mijn Auralic Aries G2 zitten en ben, zonder dat de fuse ingespeeld is, nu al onder de indruk!

    • #169885
      johnjohn
      Deelnemer

      huite,

      jouw auralic is niet bepaald een instapper en dan toch een niet subtiele geluidsverbetering?Toch belachelijk eigenlijk dat een zekering je high end apparatuur zo beperkt.Zit te twijfelen of ik een blue fuse voor mijn cd speler,een sugden 21 fusion,zal proberen,omdat een cd player niet zo aan de stroom hangt als een versterker.Wat denk jij?welke zekeringsterkte heeft de auralic?

    • #169886
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Voor de Auralic heb ik van Ronald Kemp (onze stroom goeroe!) een T 1,25 A fuse gekregen. Standaard is een T 1 A gemonteerd.
      Met fuses is het als met powercords. Daarop wordt (misschien wel terecht) bezuinigd.
      Terecht omdat de een het niet belangrijk vind en de ander juist weer een speciaal merk/type wil gebruiken.
      Benieuwd wat jou ervaring zal zijn!

    • #169887
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Voor de Auralic heb ik van Ronald Kemp (onze stroom goeroe!) een T 1,25 A fuse gekregen. Standaard is een T 1 A gemonteerd.
      Met fuses is het als met powercords. Daarop wordt (misschien wel terecht) bezuinigd.
      Terecht omdat de een het niet belangrijk vind en de ander juist weer een speciaal merk/type wil gebruiken.
      Benieuwd wat jou ervaring zal zijn!

    • #169894
      RokxRokx
      Deelnemer

      Ik zou dit wel willen proberen in mijn versterker. Wordt de zekering bij de stroom ingang bedoeld? Die moet ik ongeveer 2x per jaar vervangen als een huisgenoot per ongeluk de stekker uit het stopcontact trekt, en de versteker niet eerst uit zet. Dan wordt het kostbaar. Of zit er in de versterker nog andere zekering(en)?

    • #169895
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      In principe wel ja. Hoewel, als er meerdere zekeringen in jouw versterker zitten zou een wisseling van alle zekeringen natuurlijk beter zijn.
      Zo heb ik 3 Keces voedingen in gebruik waarvan er 2 meerdere zekeringen hebben. Deze zijn allemaal vervangen de HiFi Tuning exemplaren.
      Weer terug naar jouw versterker. Wat jij omschrijft doet vermoeden dat je mogelijk niet de juiste zekering gebruikt. In de meeste audio apparaten worden slow-blow zekeringen gebruikt die juist bestand zijn tegen de piekspanningen die kunnen ontstaan bij het opstarten en afsluiten. Contact anders Ronald Kemp even voor een advies op maat!

    • #170143
      fernand lambertfernand lambert
      Deelnemer

      Ik zou eens de zekering van mijn stekkerblok willen vervangen, wat zou dat geven ?

    • #170144
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Probeer het gewoon uit. Je kunt een Synergistic Research fuse 30 dagen testen. Niet goed geld terug. Ik gebruik uitsluitend dergelijke fuses. Is n.m.m. hoorbaar.
      Zou echter in de meterkast beginnen als ik jou was.

    • #170147
      fernand lambertfernand lambert
      Deelnemer

      Helaas in mijn Belgische zekering kasten is dat niet zo vanzelfsprekend

    • #170342
      Arjan MeijerArjan Meijer
      Deelnemer

      Hoi, iemand ervaring met het upgraden van de 2 glaszekeringen bij een van Medevoort geintregeerde versterker? zie zoveel merken voorbij komen. Lijkt me leuk om zoiets te proberen.

    • #170343
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Er zijn 3 merken waar ik dan aan denk.
      Furutech, HiFi Tuning en Synergistic Research. Die hebben op hun beurt weer meerdere typen (en prijzen). Ze klinken ook allemaal wat anders. Uitproberen dus, wat in de praktijk natuurlijk niet zo eenvoudig is…
      Hebben ze bij van Medevoort daar geen ideeën bij? Dat zou je kunnen helpen. Of bestel iets met niet goed geld terug garantie.

Weergave van 13 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×