dinsdag, maart 19, 2024

Audio afspeel-software: wat gebruik jij?

Weergave van 55 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168434
      WilcoWilco
      Deelnemer

      voor PC of Mac audio afspeel-software:
      wat gebruik je en hoe bevalt het?

      Ervaringen hierover delen lijkt mij best wel een goed topic waard, het is toch iets dat best veel uitmaakt als je FLAC/Alac wil afspelen via je computer zijn USB uitgang naar de DAC.

      *zelf begon ik met iTunes & XLD om wat CD’s overtezetten in ALAC.
      Sinds ik ook muziek als FLAC-bestanden ben gaan kopen gebruik ik Audirvana+.
      (is alleen voor de Mac)
      Nu Audirvana in versie 2 zijn eigen bibliotheekbeheer heeft is het echt een prachtig programma geworden.
      [inmiddels versie 2.1 waarin héél veel kleine & grotere probleempjes zijn verholpen/verbeterd]

      Belangrijke optie’s in dergelijke software =
      * memory-play: huidig en volgend nummer in RAM-geheugen afspelen, leverd ook ‘gapless’ op.
      Ook je harddisk wordt veel minder belast met data uitlezen tijdens afspelen.
      * direct-connect: de USB-receiver kan door de software direct benaderd worden zonder tussenkomst van het audiomixer gedeelte van het besturingssysteem.

      Wat bibliotheekbeheer betreft, het kan wat uitmaken qua ‘sync’ problemen of je een externe USB/Firewire harddisk of een NAS gebruikt als opslag voor je FLAC-bestanden.
      En vooral of alle ‘meta-data’ juist en compleet is.

    • #168944
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Ik gebruik Jriver MC20.
      Omdat ik graag films en series kijk in de best mogelijke kwaliteit (zeer uitgebreide scaler instellingen via MadVR) en graag muziek luister luister is dit voor mij een “one stop solution”.
      De bediening via de Jremote app op Apple devices of via EOS op Android devices is feilloos en zeer responsief.
      De USB Dac is via Jriver uiteraard op alle mogelijke manieren aan te sturen. Van kernel streaming tot Asio.
      De laatste versie installeert ook een audio device welke geselecteerd kan worden als standaard afspeelapparatuur. Als je dan bv via de windows mediaplayer muziek afspeelt loopt deze via de jriver audio engine.

      Ik heb in het verleden ook Foobar gebruikt maar deze ” klinkt” toch anders….. Niet zozeer mijn smaak.

    • #168946
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      JRiver is een prima programma. Erg flexibel inzetbaar, maar wel pitting om te configureren. Audirvana is echt prachtig. Yung speelt ermee… klinkt goed!

    • #168950
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Haico,

      Ik vraag me een beetje af waarom Foobar niet is bevallen. Speel er af en toe mee. Er is zelfs een app die aardig werkt onder Android. Ik vind Foobar prima spelen hoor!

    • #168993
      xxarie01xxarie01
      Deelnemer

      Hallo Jaap,
      Ik gebruik Monkeys Audio. Dat is voor mijn doel -stereo bestanden van de PC afspelen via mijn versterker- een prima programma. Het speelt vrijwel alle audio formaten door elkaar af. Ook is het gemakkelijk voor het beheren van grotere audio verzamelingen, ik heb zelf meer dan 30.000 nummers, van MP3 tot 24 bit 192 Khz. Laatste grote voordeel voor mij is het gemak waarmee je de ID-tags kan aanpassen.
      Mijn pc staat alweer een jaar of vijf te spelen. Ik gebruik de volgende hardware:

      Behuizing: Fractal Design R2
      Processor: AMD Phenom II X4 910E 2.60 Ghz.
      Ptocessorkoeling: Scythe Mugen ((weet ik niet zeker)
      Mobo: Gigabyte GA-070A-D3
      Videokaart: NVIDIA Geforce GT 520
      Geluidskaart: ASUS XONAR D2
      Voeding: stille Corsair 550 W
      Samsung SSD 840 Pro 240 GB als schijf voor besturingssysteem en programma’s, verder nog vier schijven voor data: films, series en natuurlijk muziekbestanden. Dat zijn er veel, maar ik ben ooit een keer alle data kwijtgeraakt en heb een dubbele back-up.
      Er ziten twee (voorin) en één (achterin) stille fans in de behuizing.
      Daarop aangesloten staan mijn versterker, een Rotel RA1570 met 2 B&W CM9 boxen.

      De behuizing is “stil” opgebouwd met allerlei demping. De processor is voor mijn gebruik snel genoeg en produceert door een laag verbruik weinig warmte. De passief gekoelde videokaart kan mijn gebruik (veel openstaande schermen) niet aan. Dat is te merken door een af en toe haperend beeld, er blijft dan even een spoor van het vorige beeld hangen. Ondanks alle maatregelen om de PC stil te krijgen is er een duidelijke ruis hoorbaar.
      De ASUS D2 voldoet prima. In de instellingen kun je kiezen voor hifi. Het signaal wordt dan direct doorgegeven. De Rotel staat aangesloten via de coax uitgang van de geluidskaart. Dit levert voor mij een buitengewoon goed geluidsbeeld op.

      Ik heb met interesse de set-up van mtimmermans gelezen. Ik denk dat met name het Sniper moederbord een heel goede keus is, door de USB DAC-UP. Ook ik zou nu gaan voor een i5 processor. De fanless voeding is een interessante optie. Ik zou zeker voor een goede externe DAC gaan, zoals bij voorbeeld de Meridian Explorer DAC. Dat doe ik misschien toch wel, wanneer ik mijn set-up eens ga aanpakken.

      Ik merk dat ik veel meer info heb gegeven dan welk audio afspeel programma ik gebruik. Dat komt wellicht doordat ik aangenaam verrast ben om wat goede info te vinden over het bouwen van een een echt goede audio pc.

      Groet, Arie

    • #168996
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Er zijn (waren) best wel wat programma’s maar uiteindelijk gebruiken de meeste toch wel JRiver en Audirvana zo te lezen.

      Overigens heeft Audirvana nu óók een app…

      A+ Remote
      The full-featured iOS remote for Audirvana Plus.

      zie: http://audirvana.com/?page_id=3620
      http://www.digitalaudioreview.net/2015/08/a-remote-an-ios-control-app-for-audirvana/

    • #168999
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Klopt denk ik wel ja: meeste gebruiken Audirvana of J River. Prima software die goed klinkt! App is wel leuk om te weten. Ga ik eens mee rommelen.

    • #169032
      RonRon
      Deelnemer

      Ik ben sinds kort overgestapt van ITunes naar Audirvana. Er is een duidelijk klankverschil, voller, ruimtelijker.
      En hoewel volgens mij de instellingen goed staan, stuit ik op problemen.
      Met grote regelmaat wil Audirvana de gekozen bestanden niet afspelen en verschijnen er Error mededelingen in het Audirvana display. Of, het bestand speelt wel maar na enkele minuten komen er irritante haperingen.

      Vandaag nieuw aangemeld op dit forum.
      Gisteren heb ik daarom de 30 dagen versie JM River geïnstalleerd. Ik kan nog niet goed beoordelen of dat anders klinkt dan Audirvana.
      JM River is mooi maar veel, veel toepassingen die ik niet nodig heb en een wat schreeuwerige interface, die wel via instellingen te versoberen is.

      Wat mij betreft blijf ik bij Audirvana, maar als ik de bovengenoemde problemen niet opgelost krijg, zal ik JM River gebruiken.
      Zowel JM River als Audirvana zijn wel aan de prijs vind ik,

      Hebben jullie nog tips voor mijn Audirvana problemen en weten jullie nog een vergelijkbaar alternatief?

    • #169035
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Ron,

      Ik denk dat je J River bedoelt? Echt duur is dat toch niet? Het complete pakket kost $50. Upgrades kosten daarna geloof ik de helft. Maar u hoeft zeker niet elke editie over te stappen. Ik ben van 19 naar 21 gegaan, maar ik had ook prima nog met 19 door kunnen spelen.

      J River is een uitermate goede speler. Zeer veel in te stellen en het ondersteunt zelfs DSD direct. Geen DOP als de dac dat toelaat.

      Het probleem met Audirvana ken ik niet persoonlijk. Ik speel ook niet met MAC. Wellicht dat een andere auteur kan helpen.

    • #169037
      RonRon
      Deelnemer

      Hallo Jaap,

      Ja sorry, ik bedoelde J River.
      Natuurlijk is $ 50 niet veel geld voor een goede mediaplayer.
      Gezien mijn problemen met Audirvana heb ik binnen 1 week na Audirvana overgestapt naar J River. Zo bedoelde ik het eigenlijk.
      Het is ook een kwestie van wennen.

      Nu nog bezig met onderzoeken wat er allemaal aan instellingen mogelijk is en toch ook Audirvana probleemloos zien te krijgen.

      Bedankt voor je reactie.

      Ron

    • #169041
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Graag gedaan Ron! Het is altijd wennen… maar komt goed: weet ik zeker. Mocht je vragen hebben: stel ze gerust!

    • #169048
      RonRon
      Deelnemer

      Hallo Haico.

      Waar kan ik die “theatre modus” vinden?
      Bij het subtabblad skins kan ik het niet vinden.
      Ik gebruik versie 21.
      Bedankt voor de tip voor de remote voor de iPad en iPhone.

      Groet,

      Ron

    • #169049
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Hoi Ron: je speelt met een Mac lijkt me, kan het zo zijn dat die ‘theatre modus’ niet aanwezig is op de interface van de Mac-versie JRiver? Ik heb daarover wel eens iets gelezen, ook dat het er niet echt helemaal nog Mac OSX-achtig uitziet.

      Wat Audirvana betreft… meer info over hoe of wat is beter om een oplossing te kunnen geven.
      Speel je de audio-bestanden af van een NAS/netwerk of harddisk?
      Heb je ‘automatische sync’ aanstaan voor NAS in Audirvana en 1 of zelfs meer mappen geselecteerd? En zijn die mappen gevuld met de juiste bestanden etc. etc.? Welke OS X versie?
      Dat is dus vaak wel even opletten/uitzoeken.

      zie ook hier: http://www.computeraudiophile.com/f11-software/audirvana-2-2-ios-remote-25262/index20.html#post467128
      (niet schrikken van de vele verhalen)

      Overigens de laatste versie heeft…

      Audirvana Plus 2.2.3
      Just released 2.2.3 to fix the muted issue, and other mis-reconfiguration of the audio device when exiting while playback is in progress.
      And a playlist import bug that did not show the new one.

      Damien.

      (deze Fransman heeft echt ontzettend veel werk verzet de laatste 2 jaar voor dit over het algemeen prima stukkie software)

    • #169051
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Theatre mouds activeer je met F11. Tenminste: ik neem aan dat je de interface bedoelt?

    • #169058
      FransFrans
      Deelnemer

      Beste Wilco,

      Ik gebruik VLC media player om zowel films als muziek af te spelen.
      Het programma werkt goed en “lust” alle bestanden, maar de interface vind ik niet erg mooi. (wit scherm met zwarte letters bij playlist)
      Weet iemand hoe je dit kunt wijzigen?

      Frans

    • #169062
      discocandydiscocandy
      Deelnemer

      Op de computer gebruik ik voor muziek bestanden eigenlijk alleen Foobar en voor film bestanden VLC.
      voor het streamen naar mijn versterker gebruik ik Kodi op mijn android box of stuur rechtstreeks naar mijn versterker via app op mijn tablet maar werkt niet prettig..
      Mijn pc bestanden staan geshared maar ook op mijn nas staan heel veel albums waar ik uit kan kiezen.
      De minix laat keurig backgrounds zien van de artiesten die op dat moment spelen. Hij leest cue files en ik kan zelf playlists maken.
      alles ook aangestuurd door mijn tablet. 🙂

    • #169067
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Ik gebruik JRiver mediacenter V20. Er is al een V21 uit maar de meerwaarde ontgaat me een beetje.
      Voor mij is programma ideaal daar ik zo mijn muziek en films het meest optimaal kan afspelen.
      Bediening mogelijk via een web-interface, IOS en Android app.

    • #169069
      Menno HoogeveenMenno Hoogeveen
      Deelnemer

      Ik heb ooit een Squeezebox Touch aangeschaft en daarom een gebruiker van Logitech Media Server (LMS). LMS draait op bijna alle x86-besturingssystemen en ook op bepaalde NAS-boxen draaien (zie http://www.mysqueezebox.com/download). LMS kan door iedereen gedownload worden en er zijn geen kosten aan verbonden. LMS kan in principe alle audio-formaten afspelen. De meeste varianten kunnen rechtstreeks (ook wel Native genoemd) afspelen (b.v. FLAC-bestand wordt 1 op 1 naar de audio-speler gestuurd en de audio-speler pakt het bestand uit en speelt de data af) of door omzetting via de computer (Transcoding, oftewel omzetting) naar een ander formaat of in een bit-stream.
      Deze software is tegenwoordig ook in andere combinaties inzetbaar (b.v. Raspberry Pi met een DAC-kaartje), dus niet alleen Squeezebox Hardware. Als Client software gebruik je dan Squeezelite of Squeezeplay. Hiermee kan je ook een USB-DAC aan je computer aansluiten en rechtstreeks de muziek afspelen.
      Ik gebruik tegenwoordig zelf een variant op LMS: Daphile (zie http://www.daphile.com) Dit is een aangepaste versie van LMS met een mooie interface en extra functies en kan in verschillende varianten toegepast worden. Het is een op linux gebaseerd “gesloten” systeem (m.a.w. je kan het zelf niet aanpassen) en kan op een x86-computer geinstalleerd worden. Het kan b.v. op een USB-geheugenstick van minimaal 2GB gezet worden die dan als opstartschijf dient. Daphile draait op lichte hardware en is prima te gebruiken op een kleine PC. Ik heb zelf een ASUS VivoMini PC hiervoor aangeschaft. De audio-bestanden kunnen zowel lokaal op een schijf staan of op een netwerk-schijf.
      De bouwer/ontwerper van Daphile is iemand die op het gebied van linux en LMS veel weet en regelmatig nieuwe versies uitbrengt. Het is dus wel altijd in ontwikkeling. Voor “audiofiele” toepassing heeft hij nu een RealTime-Kernel versie gemaakt. Dit betekent dat de audio-processen binnen Linux op de hoogste prioriteit worden uitgevoerd en dat er zo min mogelijk processen voor andere zaken actief zijn. In theorie zou dit een betere kwaliteit moeten opleveren, maar ik heb dit zelf niet kunnen waarnemen. Dit kan liggen aan mijn opzet (ik gebruik mijn SB-Touch als afspeelapparaat, dus de audio-data wordt via mijn netwerk overgedragen tussen mijn computer en de SB-Touch en dus niet rechtstreeks naar een DAC o.i.d.) LMS speelt ook Native DSD bestanden af of kan deze omzetten.
      LMS wordt sinds lange tijd niet meer onderhouden door Logitech (dat ooit Squeezebox overnam), dus officiele versies komen niet meer uit. Er is wel een Community-versie die regelmatig van updates wordt voorzien. Er zijn een paar versies die op deze wijze gebruikt kunnen worden. Er worden ook veel tussen-versies uitgebracht (Nightly-builds) waarin de nieuwste aanpassingen zitten.

    • #169110
      discocandydiscocandy
      Deelnemer

      Bijna al mijn muziek speel ik af via Kodi op mijn mediaplayer en sinds kort via een externe DAC naar mijn versterker toe.
      Om een idee te geven hoe dit werkt zie je hier de mod voor kodi die ik gebruik voor het afspelen in KODI.
      Het afregelen zodat alles werkt is even een klusje maar dan heb je ook wat.

      https://vimeo.com/127978471

    • #169111
      LuxManLuxMan
      Deelnemer

      Inmiddels speel ik al weer een tijdje mijn bestanden af met foobar2000 met de nodige plug-ins.
      Zodoende kan ik ook SACD-ISO’s afspelen.

      Ik gebruik foobar2000 zowel op mijn PC (met B&W MM-1 speakertjes) als op de laptop waaraan nu een DAC hangt.
      Ik ben op zoek naar een goede DAC en heb inmiddels al enkele apparaten op proef gekregen.
      Vreemd is overigens dat de North Star Design ‘Intenso’ keurig in zijn scherm de aanduiding 2.8 aangeeft, zowel bij afspelen van los DSD bestand als bij afspelen van SACD in foobar. De Luxman DA-06 geeft echter 352(kHz) aan…
      Verder zeer tevreden over foobar2000

      Voor het uitsluitend afspelen van muziek lijkt mij JRiver wat overdreven met die vele mogelijkheden van afspelen van films en bekijken van foto’s. Wat mij betreft puur ballast.
      Ook de site van JRiver vind ik niet uitblinken wat betreft duidelijkheid. Ik kan daar maar moeilijk info vinden die ik zoek. Kennelijk is JRiver’s site net zo gecompliceerd als hun software…

    • #169113
      MarcelMarcel
      Deelnemer

      Hier ook foobar2000 vanaf m’n PC middels 10mtr RCA (oudere M-Audio 2496 als geluidskaart) naar m’n versterker. Draait m.i. prima maar qua geluidskaart zou het wel meer up tot date mogen (vanwege de lage latency gebruik ik deze kaart ook als audiointerface in m’n DAW’s).

      Een extra losse DAC is dan denk ik de enige optie (of zijn er nog interesssante geluidskaarten?). Omdat ik binnenkort een Bluesound wil ga ik geen dubbele aanschaf doen en hou ik het enkel bij de BSN2. De DAC daarvan stelt niet teleur volgens de berichten.

      Zijn er hier trouwens mensen die denken in foobar verschillen tussen de verschillende drivers te horen? Ik gebruik standaard wasapi maar hoor geen verschil tov KS/Asio.

      Als er nog iemand is die exotische plugins heeft toegepast dan ben ik daar ook benieuwd naar 🙂

    • #169114
      discocandydiscocandy
      Deelnemer

      Op mijn pc gebruik ik ook foobar.
      Mijn versterker heeft ook netwerk toegang maar werkt dramatisch.
      Vandaar mijn keuze voor een mediaplayer op android niveau.
      zeker met een externe dac werkt dat perfect.
      Ik heb ook naar de bluesound gekeken en zag zelf wenig toevoegingen met wat ik op dit moment kan.

    • #169115
      bertbouwensbertbouwens
      Deelnemer

      na het lezen van bovenstaande recensies ook ff mijn muziek gebruik via de computer
      windows 10 met wmp en jriver media jukebox voor de flac’s via een argon usb dac naar een Quad 34 / quad 303 naar mijn mc-system 304 speakers
      na aanleiding van de recensies ga ik ook eens kodi en of foobar proberen
      in de woonkamer heb ik ook mc-systems speakers ( M3 ) aangestuurd door een Vincent hybride set

      mvg Bert

    • #169116
      JohnJohn
      Deelnemer

      Heb zelf een laptop met een Argon DAC een no brainer voor dat geld en Foobar wel de ASIO driver erbij installeren

      Werkt super alleen is de layout erg saai maar wel perfecte player misschien wel daarom

    • #169117
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Als je JRiver wat te opgeblazen vind en Foobar te spartaans kijk dan eens naar MusicBee.
      Een soort JRiver light maar wel met support voor ASIO en WASAPI en freeware.
      http://www.getmusicbee.com/

    • #169120
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Zijn al deze piep kleine doosjes nog wat voor Alpha?
      Je gaat je gewoon ouderwets voelen met een PC onder Win

      Home

      Certified devices

    • #169204
      WilcoWilco
      Deelnemer

      c’est tout simplement magnifique!
      🙂

      Voor degene die dacht dat er niet veel meer te horen&zien is over Audirvana+…
      bij deze updates-info:

      Release 2.5.3
      •Fix crashes when upsampling to DSD.
      Add SDM filter order information in the selection menu (in user preferences).
      TIDAL: show all related artists (adding influenced by, followed by) in addition to the similar ones.
      Fix not synching correctly FLAC files with not fully compliant metadata.
      Sound Quality optimization.
      Release 2.5.1.4
      •Compatibility of Direct Mode with OS X 10.11.5.
      Synched folders: Fix when a folder was moved into a synched folder, its contents were not synched.
      Release 2.5.1.3
      •Fix compatibility issue with OS X 10.9.
      Fix last track in playlist play count update when stopping playback.
      Fix iTunes integrated mode compatibility with iTunes versions prior to 12.4.
      Release 2.5.1
      •TIDAL browsing: display album description and credits (when available), with active hyperlinks to navigate among albums/artists,
      add button in artist view to show its most listened (top) tracks.
      Qobuz promotion: 1 month free trial of Qobuz HiFi voucher for Audirvana Plus purchased license owners.
      Explicit error message telling to deactivate Direct Mode when facing the new bug introduced in OS X 10.11.5 that prevents Direct Mode from working.
      Release 2.5
      •TIDAL Streaming Integration!
      TIDAL Streaming promotion: 3 months free trial of TIDAL HiFi voucher for Audirvana Plus purchased license owners.
      TIDAL Streaming remote control with A+ Remote 1.6.

      Release 2.4
      •Functions for A+ Remote 1.5 (Qobuz and HighResAudio navigation, playlists view as albums).
      Load sequentially streaming tracks to reduce network load (network bandwidth is the bottleneck).
      Qobuz: option to limit the max quality for low bandwidth connections.
      Streaming: show playlists as albums (in addition to tracks list).
      Manual playlists can now be sorted (for local and streaming playlists).
      Fix artist, composer, album artist text truncated in tracks list view.
      Update Sparkle framework to 1.13.1 (security fix). https connection to audirvana.com was already used though.

    • #169205
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ze zijn wel goed bezig bij Audirvana. We gaan binnenkort JPLay testen. Heb de software binnen. Ben erg benieuwd!

    • #169237
      JoskeJoske
      Deelnemer

      Mijn favoriete afspeelsoftware is MusicBee. Ik speel af met Asio en Wasapi in event mode op een Windows 8 PC.
      Musicbee is GRATIS, geweldige kwaliteit en boordevol nuttige opties. Goeie metadata ondersteuning en ook nog een mooie rip functie ingebouwd.
      Sinds enige tijd is versie 3 uit.
      Ik heb Jriver en Foobar gebruikt. Jriver is (te) duur voor wat geboden wordt en Foobar is mateloos (en naar mijn mening overbodig) complex.
      Site van Musicbee
      Voor de DSD liefhebber is er helaas geen ondersteuning voor dit formaat in Musicbee.

    • #169301
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb alle programma’s uitgeprobeerd, ook Daphile. Deze klinkt erg kil vind ik.
      Xbmc was te zwaar voor mijn Eee-pc netbook.
      Foobar2000 bevalt me uitstekend.
      Hij klinkt goed via wasapi en SoX resampler.
      Op de tablet goed op afstand te bedienen.
      Met allerlei plugins kan je er alles mee.

    • #169302
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Daphile is inderdaad wat dunner. Maar ook wat schoner naar mijn mening. Xbmc is voor mij de beste, gulden middenweg, al mis ik nu wel ASIO-support. Ik wil namelijk JPlay met Xbmc gaan combineren. Dat lijkt me ultiem.

    • #169304

      Sorry ik had wat inlog problemen, maar waarom word in deze discussie Roon niet mee genomen.
      Ik heb sinds een paar dagen Roon als player op mijn mac mini en dat speelt ook super, iig als je het vergelijkt met de player van de Cambridge 851N.
      Ik bleek wel eerst een nieuwe NAS nodig te hebben en op aanraden van wifi media overgestapt van Synology naar Qnap NAS.
      Ik hoor veel meer rust, kleine geluidjes, enz.
      Speel met Cambridge 851W en 851N op B&W 805D3

    • #169307

      Beste Jaap, je hebt volkomen gelijk dat het als een tierelier draaid.
      Echter het enige nadeel van Roon is dat het niet op alle ipad’s geïnstalleerd kan.
      Op mijn iPad een 3 met retina scherm van 2012 kon het niet, en ik probeer het nog dat Cambridge partnership aangaat.

    • #169311
      JoskeJoske
      Deelnemer

      Het verbaasd me om te lezen dat mensen verschil in geluidskwaliteit horen tussen verschillende spelers. Ik neem aan dat e dan ook een andere manier van aansluiten is, een ander soort koppelvlak aan de ingang of een andere driver aan de uitgang. Mijn opmerkingen gingen over de faciliteiten en ondersteuning van de spelers. Nog nooit enig geluidsverschil gehoord bij gelijke ingang en uitgang als een player bit-perfect is en in WASAPI event modus kan afspelen. Ook steeds verbaasd dat Roon zo positief naar voren komt, terwijl ik € 500,00 een audio player een belachelijk hoge prijs vind. Ik zie de waarde niet t.o.v. de gratis player.

    • #169313
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Op mijn laptop gebruik ik al jaren VUplayer.
      Ideaal om snel even wat stukjes muziek te beluisteren.

    • #169319

      Ik heb inmiddels bericht van Cambridge support team, en ze gaven aan dat een partnership met Roon nog niet in de verwachting was maar dat mijn request wel doorging naar het software team.
      omdat ik zelf ruim 1TB muziek op de NAS heb ga ik ook nog een trial van Audirvana proberen.
      Vind ook dat Roon zoveel info geeft dat je af en toe vergeet gewoon muziek te luisteren.
      Frank

    • #169325
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Heeft er toevallig iemand ervaring met XXHighEnd?

    • #169326
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Ik heb er ervaring mee maar die is erg gedateerd.
      Ergens rond 2010 heb ik er een tijdje mee gespeeld.
      De interface was dramatisch slecht en verder was het amper stabiel te krijgen.
      Daar ben ik dan ook heel snel mee gestopt.

      Geen idee hoe het nu gesteld is.
      In de loop der jaren ben ik erg sceptisch geworden over al deze claims van een betere geluidskwaliteit door software optimalisaties.
      Ik vrees dat het een hoog placebo gehalte heeft.

    • #169336
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dank heren voor de reactie.
      Het placebo effect gaat echter niet altijd op.
      Met Foobar2000 kan je op vier manieren muziek afspelen, t.w.: via kernel stream, direct stream, asio en wasapi en alle vier klinken ze anders.
      Mijn voorkeur gaat uit naar wasapi, gewoon omdat ik die het beste vind klinken.

    • #169340
      JoskeJoske
      Deelnemer

      @Referens Je hoort hier waarschijnlijk het verschil in kwaliteit van de driver. Die heeft niets met de player te maken maar komt van de fabrikant van de DAC, of is ook steeds vaker ontwikkeld door de DAC chip fabrikant zoals ESS. ASIO is ontwikkeld om vooral de reactietijd (latency) binnen de perken te houden als er meerdere kanalen gemixed moeten worden in bv. een studio. Voor een ASIO driver moet de fabrikant rechten betalen aan Steinberg die de ontwikkelaar van dit protocol is. De W van WASAPI staat voor Windows en is dus van Microsoft. Natuurlijk is er de vrije ASIO4ALL driver, maar dat is een ASIO emulatie zoals LAME een emulatie van MP3 codering is om opnieuw de rechten van in dit geval Fraunhofer te omzeilen.

    • #169341
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hallo Joske. Mijn DAC is fixed 24/96, dus deze behoeft geen extra driver.

    • #169357
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Zo zo, wat een drukte hier de laatste tijd. 😉
      Het speelt dus nog wel het afspelen via je computer-USB i.p.v. zo’n modern streamer-apparaat als vervanger van de CD-speler.

      Maar, dus… en binnenkort [of inmiddels nu al als je dit later leest] heeft Audirvana Plus 3 de mogelijkheid om de befaamde MQA-streams met je ingebouwde Tidal-service af te spelen.
      De andere services, Qobuz / HighResAudio, doen daar (nog?) niet aan mee.

    • #169360
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      Audirvana 3 is uit en werkt echt uitstekend, incl. Tidals MQA bestanden. Het geluid is volgens de vele volgers ook weer beter geworden.

    • #169362
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Het is vrij simpel, je hebt altijd een driver nodig voor USB audio.
      De vraag is of die aan boord is of niet.
      De smaken zijn:

      UAC1 (USB Audio Class 1). Dir wordt standaard ondersteund door Windows. Daar komt ook de 24/96 limiet vandaan want de volgende (24/176) past niet meer in full speed, daar heb je high speed voor nodig.
      Onder Windows betekent >96 het installeren van een driver, vaak van Thesycon.

      UAC2
      Dit kan vrijwel ieder PCM format aan (high speed)
      Deze komt standard mee met OSX en Linux.
      MS is overigens bezig met UAC 2.

      Anders
      De fabrikant van de DAC maakt geen gebruik van UAC of voldoet niet volledig aan die standaard en komt met een eigen driver.

      Helemaal los van de bus die je gebruikt staat de keuze voor het audio protocol.

    • #169384
      Nick SeamoreNick Seamore
      Deelnemer

      Ik gebruik Roon op mijn Mac-Mini welk ik tot op heden het best vind klinken en erg gebruiksvriendelijk is.

    • #169477
      QuantoriusQuantorius
      Deelnemer

      Ik gebruik Foobar2000 op mijn W10-pc. Ik luister vooral meerkanaals dts en flacs alsmede dsd en sacd-iso’s. Dat Foobar2000 vrijwel alle formaten afspeelt (met de juiste plug-ins), gratis is en m.i. lekker klinkt maakt het voor mij niet nodig naar iets anders uit te kijken. Misschien als er ooit nog eens wat mooier audiospul komt (nu: Marantz sr7010 + 4x Infinity Ouverture 3 en Keff Reference Center). Ik hoor weinig of geen verschil tussen dts via de netwerkspeler van de receiver en dts via Foobar en pc (via videokaart-HDMI naar sr7010). De pc maakt wel wat geluid en gebruikt natuurlijk relatief veel stroom; de reden waarom ik hier terecht kwam was toch om op termijn een ‘dedicated’ audio-pc samen te stellen (stil en zuinig).

    • #169479
      RonRon
      Deelnemer

      Ik gebruik een Mac Mini. Het voordeel is dat het muisstil is, nauwelijks stroom verbruikt.
      Al mijn devices zijn van Apple maar dat is een keuze. Ik vind de uitwisselbaarheid erg prettig.
      De MacMini staat op een Hugo TT DAC.
      Sinds kort een BlueNode mediaplayer aangeschaft. Beetje impulsieve aankoop geweest maar absoluut geen spijt van gezien de vele afspeelmogelijkheden (software Tidal Spotify Tune-in Radio Deezer enz enz).
      Het maakt de MacMini bijna overbodig, toch houd ik de Mac als stevige basis als Player.
      En niet onbelangrijk, een MacMini staat toch heel wat fraaier bij m’n stereo dan een kast van een PC.

    • #169535
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De nieuwste wasapi versie 3.3 voor Foobar200 klinkt helemaal niet verkeerd!

    • #169660
      Peter ArbeekPeter Arbeek
      Deelnemer

      Mac Mini met SSD
      Audirvana+

      Momenteel streamen naar een Pioneer N50a die met ethernet verbonden is
      Wat mij opvalt is dat het streamen vanaf de mini via WiFi of ethernet geluidsmatig niet uitmaakt. Althans.. ik hoor geen verschil.
      Handig is de Audirvana app op m’n mobiel zodat ik lekker makkelijk vanuit m’n stoel nummers kan kiezen.

    • #169661
      JoskeJoske
      Deelnemer

      Dat zou ook niet goed zijn als je verschil zou horen het protocol is in beide gevallen TCP/IP of UDP (o.a. afhankelijk van of er wel of niet gebufferd wordt). Alleen als je bitjes zou verliezen onderweg zou je klicks of ticks kunnen horen. WiFi is geen apart draadloos protocol als Bluetooth aptX, waar je wel klankverschil gaat horen omdat er een codeer/decodeer techniek en mogelijk ook een DSP en compressie aan te pas komt. In de door jouw genoemde gevallen worden gewoon alle bits van het geluidsbestand onbewerkt verzonden.

    • #169662
      Peter ArbeekPeter Arbeek
      Deelnemer

      Klopt, maar ik heb al meerdere keren gelezen dat bedraad beter zou klinken dan wifi om wat voor reden dan ook dus dan ga je de proef op de som nemen
      Trouwens.. audirvana biedt de mogelijkheid om PCM te upsampelen naar DSD. Moet dat nog’s testen maar zie vooralsnog niet echt de meerwaarde

    • #169663
      JoskeJoske
      Deelnemer

      Up samplen is BS wat eruit gehaald of er nooit geweest is kan er ook nooit meer in komen. Trouwens een 16 bit 44,q kHz bevat alles wat je nodig hebt. De rest is pseudo akoestisch of iets wat “leuk” klinkt, maar heeft niets met Hifi te maken.

    • #169664
      QuantoriusQuantorius
      Deelnemer

      Ondertussen de (front) Infinity’s en de Kef center vervangen door Magnat Quantum Signatures en Magnat 1000S center. Gebruik nu een (ook nieuwe) Oppo udp-205 als een soort luxe mediaspeler en endpoint voor Roon. De Magnats waren al een flinke sprong voorwaarts t.o.v. de ruim 20 jaar oude Infinity’s en toen de Oppo zijn partijtje mee begon te blazen werd het nog mooier. Jammer dat de Oppo het Roon-aanbod niet meerkanaals wil verteren. Met (normale) dts.wav’s gaat het, maar MC-flacs en andere (hires)formaten vertikken het.

    • #169694
      ChristopheVChristopheV
      Deelnemer

      Op Intel NUC (NUC5i5RYK – 5250U) gebruik ik VLC voor films en series (hoofdzakelijk in mkv-format) en voor audio kan ik geen afscheid nemen van oudgediende Winamp (veel Flac, wel wat MP3, beetje Wave nog en probeer zoveel mogelijk DSD te verzamelen van SACD-format) – en wordt afgespeeld via hmdi en usb.

    • #170051
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Waar ik nu wel tevreden mee ben is, heb 2 Flirc Raspberry Pi Case’s met Raspberry pi 3+
      De Rb pi Runeaudio of Volumioaudio is aangesloten op de audio-installatie, daarbij heb ik op mijn bureau Raspberry Pi 7″ 800×480 DSI Touchscreen Display met rb pi 3+
      Voordeel is dat je eigen web-zenders kan toevoegen, en achter je bureau naar de hele wereld kan luisteren.
      Of portable Raspberry pi met headset+ batterij dagenlang luisterplezier.

      Portable Raspberry pi audio streamer

    • #170468
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Book taxi to Paris Orly Airport (ORY). Airport taxi transfers Paris – Orly. AtoB taxi will pick you up at Orly Airport and take comfortably anywhere in Paris

      Taxi to Airport Orly

    • #169046
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Beste Ron,

      JRiver is idd. een beetje schreeuwerig in de desktop interface.
      Stel je hebt netjes je muziek/films laten indexeren dan is de “theatre” modus een oase van rust. Deze kun je finetunen qua te gebruiken apps, lettergroten etc etc.

      Persoonlijk het heb ik alleen de Jriver media server draaien na het opstarten van de HTPC waarna ik alles uitsluitend met de Jremote app via de Ipad bedien. De app kost wel wat maar dan héb je ook wat. Voor android gebruik ik EOS. Deze is op dit OS veel volwassener.

      Ik ben geen expert in Jriver, maar als er vragen zijn help ik graag.

      M.v.gr,

      Haico

    • #169059
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder
    • #169064
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik gebruik met name foobar op de pc en kodi op de htpc. Werkt perfect. Voor beide zijn ook apps te krijgen. Super…

    • #169076
      JohnJohn
      Deelnemer

      Ik ook Foobar met een laptop naar een USB DAC

      Hoi Jaap tijdje niet geweest maar kom weer langs kijken 🙂

      John

    • #169079
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag AiFi!

      Welkom terug! Hoop dat je je plekje snel weer verovert! :-).

    • #169118
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Blijf Xbmc toch ook wel heel fijn vinden. Ga binnenkort ook eens kijken naar Daphile. Die komt voorbij bij de HTPC-workshop. Morgen weer even filmen!

    • #169121
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ziet er wel heel gaaf uit. Zo’n Raspberry kan in sommige gevallen heel goed spelen.

      De Udoo lijkt me ook interessant. Die Freescale wordt door meer fabrikanten gebruikt als basis voor hun streamers.

    • #169305
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Van mij mag Roon mee hoor! Ik vind roon prachtig. De renderer is degelijk en zeker hoe Roon muziek beheert is ongekend goed.

      Er is wel een ‘dikke’ server – of NAS – nodig, maar als je die hebt, draait het als een tierelier!

    • #169308
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ja, klopt. Dat is wel jammer ja. Op mn Nexus telefoon en tablet gelukkig wel.

      Of Roon met Cambridge gaat werken, betwijfel ik. Cambridge gebruikt UPnP. En dat zou dus betekenen dat Roon alle UPnP-servers moet gaan ondersteunen (gok ik).

    • #169312
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hoi Jaap,

      Kodi met Jplay zou een mooie combinatie zijn. Jammer dat asio niet meer wordt ondersteund.
      Jplay vind ik zelf wel errug duur hoor.

    • #169332
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hey Vincent,

      Ja, dacht ook al: oud… en heel erg gebruiksonvriendelijk. Heb er kennis mee gemaakt bij de heren van Ikbenstil (custom pc-bouwer in A’dam). Klinkt prima, maar sjonge… wat een interface.

    • #169343
      JohnJohn
      Deelnemer

      Maar dan moet je toch wel de juiste instelling gebruiken ?

    • #169344
      JoskeJoske
      Deelnemer

      Dat klopt als je niet boven de 24/96 komt kan Wndows het zonder driver. Bij Mac (Linux dus) kun je ook met 24/192 zonder driver. Voor ASIO heb je natuurlijk altijd een driver nodig.

    • #169361
      LuxManLuxMan
      Deelnemer

      @Referens

      Vreemd dat jij onder Windows geen driver nodig zou hebben.
      Ik heb begrepen dat, wanneer je onder Windows geen specifieke driver gebruikt, Windows het geluid via de Windows audio-kernel laat lopen.
      Ik heb dit eens uitgeprobeerd en echt, geluid via die Windows kernel is niet om aan te horen.

    • #169364
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Niks op aan te vullen. Zou wel mooi zijn als Windhoos een keer USB class 2 gaat toevoegen aan het standaardpakket.

    • #169368
      JohnJohn
      Deelnemer

      Die begrijp ik niet

    • #169386
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Roon is prachtig… Was erg onder de indruk tijdens de test van de Elac Discovery.

    • #169478
      Nick SeamoreNick Seamore
      Deelnemer

      Een zuinige PC zal niet meevallen denk ik maar misschien zijn er hier wel mensen die je hierbij kunnen en willen helpen. Zuiniger dan een MacMini gaat voor computersoftware lastig worden. Hoop dat het je gaat lukken, succes in ieder geval.

    • #169480
      JoskeJoske
      Deelnemer

      Je kunt een Fanless NUC gebruiken. Helemaal doodstil omdat er geen ventilator in zit. NUC staat voor Next Unit of Computing. Ze zijn er in vele soorten en smaken en draaien gewoon Windows 7-8-10.

    • #169481
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer
    • #169482
      Nick SeamoreNick Seamore
      Deelnemer

      Kijk, de tips druppelen al binnen. Nooit van gehoord maar ziet er veelbelovend uit voor iemand die met Windows wil werken.

    • #169536
      WilcoWilco
      Deelnemer

      augustus 2017… ***network UPnP streaming*** in (Public Beta Version) 3.1

      Audirvana+ wordt zo nog eens een all-in-one pakket.
      Heb ikzelf niet echt nodig maar toch leuk.

Weergave van 55 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.