- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren geleden door .
-
Onderwerp
-
Goede middag Jaap,
Ik overweeg om de nieuwe HDPlex 300 watt LPSU aan te schaffen In combinatie met een HD plex 400 watt DC/ATX converter. Dit als vervanging van mijn Corsair switched power supply in mijn Audio PC. De liniaire voeding heeft prima specificaties m.b.t. de ripple e.d. maar ik lees dat de ATX converter (wat volgens mij weer een Switched PS module is) weer max. 100mV ripple heeft. Deze waarde is niet erg laag dus vraag ik mij af of deze combinatie nu een echte verbetering zal geven. Vanuit de liniaire voeding kun je overigens wel bijv. de SSD (5 volt) apart voeden De JCAT USB kaart, die ik toepas, kun je via een tweede 5 volt uitgang voeden. De CPU kan vervolgens via een derde aparte 12 volt uitgang, buiten de ATX converter om, van 12 volt voorzien.
In dit geval loopt dus alleen de 24 pin aansluiting van het moederboard via de ATX converter (met de relatief hoge ripple). De ATX converter is overigens ook nodig vanwege wat signalen zoals PS ready en -12V en -5V. Van deze twee laatste spanningen is het mij overigens ook niet duidelijk of ieder moederboard deze nog wel gebruikt.
Ik zou het op prijs stellen als je jouw mening geeft over een dergelijke configuratie?Een alternatief voor een switched power supply is overigens een verhaal apart omdat er bijna geen alternatieven zijn. De voedingen van Teradak (820 watt en 400 watt) zijn erg prijzig, Met douane en verzendkosten tussen € 1.350,— en € 1.600,— Verder zijn er veel lineaire voedingen te koop maar allemaal met te weinig vermogen op de 5 en 12 volt rail en zonder directe aansluitingen voor een ATX moederboard. Pico PSU is ook mogelijk maar dan zit je weer in dezelfde problematiek als de HDPlex converters.
Leuk onderwerp als topic. Wie bedenkt een betaalbaar alternatief voor een switched power supply met audiophile eigenschappen, lineair en betaalbaar.Groeten,
Wim van Winsen
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.