dinsdag, maart 19, 2024

attenuator

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168612
      johnjohn
      Deelnemer

      Doordat veel moderne cd spelers een uitgangsspanning hebben,vele malen hoger dan de ingangsspanning van een versterker,ontstaat de situatie dat de volumeknop van de versterker nauwelijks opengedraaid hoeft te worden om kamervolume te bereiken.Niks aan de hand zou je zeggen,super toch?In het algemeen zal er geen probleem zijn,maar er kan bijv. het effekt optreden dat bij nauwelijks opengedraaid volume het klankbeeld niet optimaal is,bijv. het stereobeeld lijkt naar 1 kant te neigen.Op hogere volumestanden wordt dit gecorrigeerd,maar zoals gezegd bereik je die niet.Ik herken me in deze situatie en heb een volume afzwakker besteld (roswell attenuator),een extra weerstand zo te zeggen.Het zorgt dat je de volumeknop verder moet openzetten waardoor ongewenste onvolkomenheden door nauwelijks opendraaien zouden moeten verdwijnen.Ben benieuwd of het werkt,de kosten van de tweak zijn rond de 60 euro.dus het proberen waard.

      ps. mijn versterker was met de volumeknop op 9 uur stand vanuit 7 uur stand al op meer dan huiskamerniveau!

    • #169821
      Paul PaulPaul Paul
      Deelnemer

      Het werkt indien je de juiste verzwakking hebt besteld, dat is even gokken.

      Voor veel minder € had je het ook zelf kunnen maken. Het zijn 2 weerstandjes in elk kanaal. Wel beste kwaliteit weerstandjes kopen.

      Op internet zijn rekentools te vinden om de waarden van de weerstanden te berekenen. Het is niet ingewikkeld en meteen leuk resultaat.

      Gr. Paul

    • #169829
      jamesjames
      Deelnemer

      beste , ik heb 2 paar cinch-cinch attenuators liggen. Deze zijn uit m’n vorige set en ik heb ze slechts heel kort gebruikt.

      De 1e set is van Harrison labatory en verzwakt 3dB.

      https://www.parts-express.com/harrison-labs-3-db-rca-line-level-audio-attenuator-pair–266-240

      Het 2e stel is van Rothwell en verzwakt 10 dB.

      https://www.hi-stands.eu/nl/rothwell-rca-in-line-attenuators.html

      Voor een zacht prijsje zijn het de jouwe.

    • #169836
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Vond het vreemd dat de Yamaha WXC-50 ontzaglijk veel omwenteling nodig heeft om het volume te verhogen of te verlagen. Kost peanuts, maar de ingenieurs van Yamaha hebben hier dus ook over nagedacht.

Weergave van 3 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.