zaterdag, april 20, 2024

Amps en Dacs

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168624
      Justin -Justin –
      Deelnemer

      Hi all!

      Al enige tijd ben ik mij aan het orienteren voor een nieuwe hifi set. Een cadeautje voor mijzelf voordat de knip het door eventuele veranderingen in de gezinssituatie wellicht niet meer toe laat.?
      Ik heb momenteel een kleine luisterruimte (4×2) en ben op zoek naar een set die niet al te veel ruimte inneemt maar ook geen moeite zal hebben om een wat grotere ruimt te vullen. (Toekomst perspectief is belangrijk)

      Er zijn al verschillende luister sessies geweest hier in Amsterdam, waarvan de eerste een set was die bestond uit een Naim Atom met een paar LS50 monitors. (Met dank aan Hifi Solutions) Dit was mijn eerste HiFi ervaring en eerlijk, ik had niet verwacht dat ik zoveel verschil zou kunnen horen tussen een goede HiFi set en mijn surround set uit 2013. (Pioneer vsx921) Ik stond echt versteld van het detail, spreiding van instrumenten en het stereobeeld. Helaas ook direct gedoemd want er zijn (tot nu toe) niet veel producten binnen mijn geplande budget die hetzelfde effect op mij hebben gehad.
      Goed, “inpakken, pinnen en gaan zou je denken” Helaas dus. Mijn vriendin, instemmend met de kwaliteit van het geluid, keek zorgvuldig naar de set wit met blauwe monitors, draaide zich mijn kant op en vertelde me over de associatie die zij voelde tussen deze speakers en het witte bakbeest waarmee wij onze kleding dagelijks wassen. Streep erdoor dus. (Ik vind overigens dat ze wel een beetje gelijk heeft, maar goed)
      Tevens, heb ik in de huiskamer een Powernode 2 staan en een Node 2 in de luister ruimte. Die laastste is aangesloten op een oude sony TA-FE 230 (die pa nog had liggen uit de 90’s) en een set Dali Zensor 1 speakers.
      Zelfs de stereo uit de 90’s klinkt beter dan de surround receiver maar heeft niet voldoende vermogen en ruist af en toe een beetje.
      De Bluesound bevalt goed met mijn audio server en zal daarom als hoofd bron dienen. Als die er niet was, dan was de Atom een no-brainer geweest.
      Op zoek naar een alternatief dus.

      Ik heb verschillende combinaties geprobeerd waaronder NAD 368 en 388, Arcam SA20 en de Denon PMA1600 met Verschillende Dali, monitor audio en B&W speakers maar vooral qua versterking miste ik altijd iets belangrijks, spanning. Ik werd nooit zo in de muziek gezogen zoals bij de Naim. Een paar weken geleden ben ik echter bij de nieuwe iEar winkel in Amsterdam langs geweest en heb daar uiteindelijk een set gevonden die dat wel deed. De Hegel H90 in combinatie met KEF R3 speakers. Hier werd ik echt blij van, net boven budget, maargoed, dat verschil is te overleven.(althans, de blik op het gezicht van mijn wederhelft bij melding van de monetaire gevolgen deden niet vermoeden dat ik de komende jaren op half rantsoen zou gaan leven, prima dus) niet alleen het detail, spreiding en stereo beeld was perfect voor mijn oren, ook het verschil tussen de Node2 DAC en die van de Hegel was heel duidelijk aanwezig. De Hegel had digitaal veel meer te bieden op alle fronten. Dit had ik niet verwacht en ik zie de waarde van een DAC nu heel anders.

      En juist dat laatste brengt mij bij het volgende:

      Kan ik met een losse, analoge versterker en losse dedicated DAC net zo veel of meer halen dan uit de Hegel met het zelfde budget?

      (Ik heb niet veel tijd meer voor luister sessies dus ik haal nu veel inspiratie uit fora/reviews)

      Wat zijn jullie ervaringen?

    • #169888
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Lastige vraag…
      Waarom stel je hem niet aan die zelfde iEar winkel in Amsterdam?
      Kan je meteen met jouw oren en jouw Kef speakers naar een eventueel alternatief luisteren.
      En vergeet niet dat je met het optimaliseren van je bekabeling en stroom en datavoorziening óók heel veel kwaliteit (lees: luisterplezier) kunt vinden!

    • #169889
      Justin -Justin –
      Deelnemer

      Hi Huite,

      Ik vind het ook een lastige. De wil om even bij iEar langs te wippen was al in me opgekomen. De rede dat ik hem daar (nog) niet heb gevraagd is omdat ik niet veel tijd heb momenteel om even langs te gaan voor een luister sessie. Daarnaast vind ik het leuk om gebruikers ervaringen zonder belemmering van een specifiek winkel assortiment te horen. Er is zoveel op de markt waar ik nog niet bekend mee ben. Lang leve internet communities! ?

    • #169890
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      De eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik altijd moet lachen om setjes als
      Hegel 1700,-
      Kef 800,-
      Kortom, de elektronica is vele malen duurder dan de boxen en als er nu 1 component is die kleurt als de pokken dan zijn dat met name de boxen.

      Als je toch in de buurt van iEar bent luister dan eens naar de Kef LS50 wireless
      Behalve in koelkast wit ook in zwart en gun metal: https://m.int.kef.com/products/ls50-wireless
      Je vond de LS50 mooi, met de wireless heb je een compleet active system, dat zou wel eens een stuk transparanter kunnen klinken dan enige geïntegreerde versterker met een passieve box.
      Als je waarde hecht aan reviews: https://darko.audio/2016/12/kef-ls50-wireless-review-dars-product-of-the-year-2016/

      Succes!

    • #169891
      Justin -Justin –
      Deelnemer

      Bedankt voor de tip Vincent, de KEF wireless is de moeite voor het luisteren waard idd, ik heb de review van Darko gezien. Maar helaas, ook zwart/gunmetal wasmachines krijg ik hier niet over de drempel. ?
      Ook de flexibiliteit van losse componenten spreekt mij aan. De vraag is voor mij alleen tot hoe ver.

    • #169892
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik prefereer ook losse elementen.
      Alleen is dat bij aanschaf hoogstwaarschijnlijk duurder.
      Zeker als je daarbij waarde hecht aan bekabeling.
      En Vincent heeft wel een punt met de (prijs)verhouding tussen versterking en luidsprekers.
      Anderzijds koop je met de Hegel wel een serieus apparaat en als jij de combi met de Kefs mooi vond en iEar stond daar ook achter, waarom dan niet?
      En die Kefs raak je desgewenst altijd wel weer kwijt mocht je toch nog eens willen upgraden.
      En die wens die komt, daar zorgt het audiovirus wel voor!

    • #169903
      JanJan
      Deelnemer

      Mijn set bestaat uit:
      – Rega Brio versterker
      – Steljes Audio MS2 streamer
      – Triangle Comete 30th Anniversary luidsprekers
      Dit vind ik zeer muzikaal klinken. Je wordt naar de muziek toe getrokken.

      Verder heb ik nog:
      – Rega Apollo CDP CD speler
      – Pro-Ject Perspective platenspeler
      Alle bekabeling is van Atlas.

    • #169905
      Justin -Justin –
      Deelnemer

      Sorry voor de late reactie heren, dank voor de antwoorden.

      Losse componeneten zijn inderdaad meestal wat duurder, maar het hoeft niet allenaal tegelijk. Dat houdt de reis naar de ultieme set ook interessant??

      De Rega Brio staat op mijn luisterlijst Jan, daar heb ik hele goede dingen over gelezen!

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×