woensdag, april 24, 2024

Afstand meten speaker tov achterwand

Weergave van 9 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168815
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Hoe meet je de afstand van de speaker tov de achterwand? Meet je vanaf de achterkant van de speaker of vanaf de vierkant, daar waar het geluid wordt geproduceerd? Ik lees tegenstrijdige verhalen op internet. Ik ben benieuwd hoe jullie meten. Mvg Guus

    • #171383
      Marco TuinsmaMarco Tuinsma
      Deelnemer

      Hallo Guus.
      Het klopt dat er verschillende verhalen rond gaan op het internet, en daar is ook een reden voor, elke speaker is anders, en het verschil in meten zit m in de specifieke luidspreker of die de bassreflex aan de voor of achterkant heeft.
      Met de bassreflex aan de achterkant meet je vanaf de muur tot aan achterkant luidspreker en als de bassreflex aan de voorkant zit meertje tot aan de helft van de luidspreker, heb je echter een luidspreker met en aan de voorkant en aan de achterkant, dan meet je ook tot aan de achterkant van de luidspreker.
      Succes

    • #171384
      RinkoRinko
      Deelnemer

      Mij is geleerd te meten vanaf de voorkant van de speaker tot aan de muur . Ik beweer niet de wijsheid in pacht te hebben, maar in mijn situatie werkt dat het beste.

      Gr Rinko

    • #171385
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      @Jaap, hoe meten jullie de afstand van de speakers die jullie testen? Goede plaatsing van luidsprekers heeft enorme invloed op het geluidsbeeld, gek dat fabrikanten / professionals nergens aangeven hoe je de juiste afstand naar de achterwand meet? Ben benieuwd!

    • #171386

      Er bestaat niet zoiets als ‘een juiste afstand’ naar mijn idee. De reflecties een kamer bepalen wat de meest optimale afstand is t.o.v. de luister positie. Het aantal variabelen is zo groot dat het voor een luidspreker fabrikant onmogelijk is om daar een getal aan te hangen. Daarnaast is er zoiets als voorkeur. Wat jij een goed niveau basgeluid vindt kan voor mij teveel of te weinig zijn.

      System Audio geeft in de gebruiksaanwijzing aan hoe je een speaker positie voor jouw kamer het best kan bepalen, waarbij ze aangeven wat de minimale afstand moet zijn tot zijwanden en achterwand en wat je moet doen als je de bas teveel of te weinig vind. Ik denk dat dit het hoogst haalbare is voor een fabrikant.

      Audio Physic heeft er een hele studie aan gewijd en op hun website kan je praktische aanwijzingen vinden hoe je een speaker kan positioneren, afhankelijk van de dimensies van de kamer. Dat geldt niet alleen voor hun speakers, maar voor alle speakers.

    • #171387
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      @Martijn, bedankt voor je reactie. Mijn vraag gaat niet over de juiste afstand, maar over hoe media en fabrikanten überhaupt meten. In elke luidsprekertest van bijv. Alpha audio wordt beschreven op welke afstand de speaker van de achterwand is opgesteld. Audio Physic stelt ook een minimale afstand tussen de achterwand en de speaker. Ik kan nergens vinden hoe media en fabrikanten deze afstand vervolgens meten….

    • #171395

      In aanwijzingen van fabrikanten is het de afstand tot de buitenzijde, anders is het niet praktisch voor de gemiddelde consument met een meetlint in de hand.

      Dat je nergens ziet bij de aanbevelingen hoe ze meten heeft alles te maken met het feit dat het dus niet veel uitmaakt bij het plaatsen van een speaker. Zie https://www.audiophysic.com/en/rules-about-positioning/

      Dit is hetzelfde als wat je terug kan vinden in de (uitstekende) video van Hans Beekhuyzen op YouTube over ‘loudspeaker placement’ : https://youtu.be/gXohzklfwPs

      Nogmaals, die centimeters zijn een soort van grove indicatie, maar voor de correcte opstelling in een kamer doet het er niet toe.

      Als het gaat om metingen in akoestische kamers, dan is het altijd de afstand tot de bron, dus het het midden van een conus of baspoort, afhankelijk van wat gemeten wordt. Maar dat is wat anders dan de aanwijzingen in een gebruiksaanwijzing.

    • #171396
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Dank Martijn voor je verhelderende reactie! Nog een korte vraag, weet jij of Audio physic onderscheid maakt bij haar speakers in links of rechts? Kan namelijk niets hierover terugvinden op zowel mijn speakers als het internet. Bij mijn Dali speakers was het altijd wel aangegeven op de speakers.
      Alvast bedankt! Mvg Guus

    • #171397

      Audio Physic maakt zover ik weet geen onderscheid. (Behalve als Alan Parsons ze signeert op de High End Audio Munich en er L en R op schrijft met stift 😉 ) Mijn Audio Physics zijn 22 jaar oud en zijn vaak genoeg verwisseld. Ik heb nog nooit een verschil gehoord.

    • #171398
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Ah, mooi. Ik vermoedde al zoiets…bedankt voor je reactie!

Weergave van 9 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×