Advies gezocht: Juiste AV receiver bij Teufel Ultima 40 MK2

Home Forums Puur Multi Channel AV Advies gezocht: Juiste AV receiver bij Teufel Ultima 40 MK2

Tags: , ,

Dit onderwerp bevat 16 reacties, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Jaap Veenstra 2 jaren, 2 maanden geleden.

• Auteur

Bosj1
    Bijdrager

Voor mijn nieuwe HiFi systeem ben ik aan het kijken voor een goede AV receiver die past bij de Teufel Ultima 40 MK2 speakerset (2.0) (die ik meest waarschijnlijk ga aanschaffen). Ik ben totaal niet thuis in de AV receivers (ik kom van de actieve speakers af) en zou om die reden advies goed kunnen gebruiken.

Ik ben opzoek naar een AV receiver met de volgende kwaliteiten:

1. Best mogelijke geluid voor de prijsklasse (misschien vanzelfsprekend en grote deels afhankelijk van smaak, maar meld het toch maar even);
    2. Juiste functionaliteiten voor mijn gewenste gebruik.

Gewenste doeleinde:

1. Muziek:
    Muziek speel ik veelal af via de laptop (ik ben ook in bezit van een goede externe geluidskaart, Apogee Duet) en daarnaast turntable (2x analoge tulp ingangen zijn dus een must). Ik heb daarnaast ook veel muziek op mijn telefoon en gezien dat er tegenwoordig veel mogelijkheden zijn met streamen en WiFi op een AV receiver vind ik dit ook wel erg interessant. WiFi, streaming mogelijkheden (heb zelf een Iphone, en Macbook) zou ik graag terug zien op de receiver. USB zou fijn zijn, maar is geen absolute noodzaak.

2. Gamen:
    Dit doe ik op een PS4 (de receiver moet dus een optische ingang hebben, of zou dit wellicht ook via een omweg via de TV met HDMI kunnen worden aangesloten?)

3. Film:
    Deze zal ik wederom veel via laptop kijken (en dus waarschijnlijk weer gebruik maken van de geluidskaart) en daarnaast ook via PS4 (Blu-ray en streamen)

4. TV:
    Ik ga nog een nieuwe TV (nieuwe platte HD tv) aanschaffen en wil de receiver hier ook op aansluiten.

Ik zal nu gebruik maken van twee frontspeakers (de Teufel Ultima 40 MK2), maar sluit niet uit dat ik het in de toekomst ooit zal uitbreiden. Ik heb een voorkeur voor stereo en ook niet echt de ruimte om 5 of 7 boxen kwijt te kunnen, maar wie weet wat de toekomst brengt. Geen complete deelbreker dus als er maar 2 speakers en een (mogelijke) subwoofer op aangesloten kunnen worden, maar ik zou het idee van de mogelijkheid tot uitbreiding naar 5.1 wel fijn vinden.

Prijsklasse: 300 / 400 euro (met als echte absolute max.500 euro, indien het een voor mij echt perfecte receiver zou zijn voor een hele goede prijs/kwaliteitsverhouding).

Ik hoop dat jullie bij deze omschrijving wellicht wat goede opties zouden kunnen noemen, met de beste prijs / kwaliteitsverhouding.

Mijn dank is groot!

Bosj1
    Bijdrager

Ps. de ruimte waar ik het ga plaatsen is zo’n 22 vierkante meter.

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Beste Bosj,

Als ik je wensen en eisen zo zie, is het bijna onmogelijk om alles af te vinken. 300 / 400 euro (Max 500) is natuurlijk veel geld, maar niet voor een AV-receiver.

Wellicht is het interessant om op de 2e hands markt te gaan kijken. Dan heb je toch meer waar voor je geld.

Alpha Audio is meer een platform voor stereo-geluid, maar we gaan zeker ook kijken naar surround. Komt dit jaar nog.

Kijk eens naar modellen van Marantz, Denon en Yamaha. Onkyo kan ook… andere sound dan de eerder genoemden.

Wellicht dat andere lezers kunnen helpen!

Bosj1
    Bijdrager

Dank voor de reactie. Ik heb ondertussen zelf ook al even verder door gekeken en ben twee mogelijke opties tegen gekomen:

Denon AVR-X1100W;
    Yamaha RX-V479.

Geen idee of jij / iemand hier ervaring mee heeft, maar deze versterkers ondersteunen de meeste functionaliteiten waarnaar ik opzoek ben.

Anders is tweedehands kijken ind. een goede optie.

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Dag Bosj,

Het probleem met dit soort producten is de controle op de speaker. Een Teufel Ultima 40 MK2 is niet superlastig, maar bij de meeste vloerstaanders krijg je pas goed diep en strak laag als je écht vermogen hebt. Dus een degelijke voeding die grip houdt op de woofer. Heb je dat niet, dan gaat het maar wat klapperen.

Kijk eens naar een goede NAD. Die leveren echt vermogen.

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Bosj1
    Bijdrager

Dank, eveneens voor de suggesties (de prijs m.b.t. de orginele verkoopprijs is erg interessant).

Zou ik jou mogen vragen wat de primaire indicatoren zijn voor de juiste voeding / vermogen (en om deze correct te matchen met je speakers, in dit geval Ultima 40 MK2). Ik heb het idee dat hierin wattage ook niet alles zegt, gegeven dat de NAD T748 40watt per kanaal levert en bijv. de Yamaha RX-V479 150watt per kanaal zegt te leveren.

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Wattage zegt heel weinig. Het is maar hoe ze het meten. De ene fabrikant meet het met 0,01% vervorming en op alle kanalen tegelijk. De ander meet weer op één kanaal bij 10 procent vervorming.

Dan is er nog weerstand (Ohm) die meespeelt. Vermogen bij 8 Ohm is veelal veel lager dan bij 4 Ohm. Veel fabrikanten specificeren daarom op 6 of 4 Ohm… betere cijfers (voor de leken).

Overigens is het wel een indicator als vermogen netjes verdubbeld bij 8 en 4 Ohm. Dat wil namelijk zeggen dat er een grote kans is dat de voeding goed bemeten is. Immers: hij kan twee keer zoveel vermogen leveren bij een halvering van de weerstand.

Hoeveel watt een speaker nodig heeft, is heel lastig te bepalen. Fabrikanten geven wel een ‘aanbevolen vermogen op’. Probeer in ieder geval wat headroom te krijgen door boven het minimum te zitten.

Teufel raadt minimaal 20 watt aan. Echter lijkt me dat aan de krappe kant, gezien het redement: 87 dB. Ook is het een basreflexsysteem, waardoor wat extra power veelal wel wenselijk is om controle te krijgen in het laag en een wat vollere weergave te krijgen op lage volumes.

Ik zou met ongeveer 50 stabiele watts gaan spelen bij deze speaker. Ze zijn getest op een klasse D met 2 x 60 watt in 4 Ohm (hele stabiele versterker van Dion Audio) en dat klonk uitstekend.

Bosj1
    Bijdrager

Dank voor al je adviezen en tips. Ik zal met deze info op zoek gaan naar passende versterker, hopelijk lukt dat ook met het budget.

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Moet kunnen denk ik! Indien vragen… daar is het Forum voor!

Bosj1
    Bijdrager

Hi Jaap,

Daar was ik weer. Na wat verder onderzoek en lezen. Heb ik nu de PM 6005 stereo versterker van Marantz op het oog, om in combinatie met de Teufel Ultima 40 MK2 te gebruiken. Deze versterker heeft redelijk wat goede reviews gehad en is een goed klinkende (in zijn prijsklasse) versterker.

Ben jij van mening dat deze versterker voldoende power en tegelijkertijd stabiliteit biedt om de Ultima 40 mooi te kunnen dragen? Wat is verder jouw gedachten bij deze versterker (indien je er mee bekend bent)?

Als alternatief heb ik de NAD C316BEE, echter ontbreken hier digitale ingangen die vrij essentieel zijn voor mijn gebruik.

Bosj1
    Bijdrager

Eventueel kijk ik ook naar de PM7005, één serie hoger. Ondanks dat deze 200 euro meer is (op internet te vinden voor 600euro). Zou dit eventueel nog een optie zijn, mocht de meerprijs zich ook duidelijk vertalen in veel meerwaarde.

Alvast bedankt voor je advies :).

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

De Marantzen hebben wel voldoende power. De Ultima 40 is geen heel lastige speaker. Vergeet overigens vermogen… Ja, bij sommige speakers is meer echt beter, met name voor laagcontrole. Maar in veel gevallen zeg vermogen niets.

Ik raad altijd aan gewoon te gaan luisteren. Ik kan niet zeggen of een combi goed is of niet. Dat is geheel aan de lezer. Leen een PM6005 en 7005 en ga luisteren. of neem de Umtima’s mee… Dat is even sjouwen, maar zeker de moeite waard.

Bosj1
    Bijdrager

Dank. Ik zal de PM7005 en NAD beluisteren in de winkel en de speakers meeslepen :).

Overigens heb ik zojuist de T500 Mk2 serie besteld, gezien deze nu een zomer aanbieding hebben (600 euro i.p.v. 800 euro). Na het lezen van vershillende reviews (o.a. die van jou zelf) lijken deze kwalitatief iets beter te presteren, en het huidig prijsverschil (van slechts 100 euro) lijkt dit te rechtvaardige. Het enige wat mij zorgen baart is de cross-over van de T500 die op 275hz plaats vind, waar die bij de Ultima 40 Mk2 pas op 650Hz schakelt. Ik luister zelf namelijk graag naar deep-house en in dit genre speelt zich veel af rond de 200-300 frequenties. Ik hoop niet dat dit een probleem vormt bij de T500 Mk2. Beste oplossing is om als nog de Ultima 40 Mk2 ook te bestellen en beide goed te beluisteren om er vervolgens één terug te sturen. Echter is dit wel een financieel veel vragende oplossing.

Gezien hetgeen ik hiervoor schreef over mijn muziek voorkeur, denk je dat het verstandig is de Ultima 40 Mk2 als nog ook te bestellen. Of ben jij van mening dat ik met de T500 Mk2 sowieso de beste van de twee speakers heb?

Excuus voor de vele vragen maar jouw advies is zeer welkom :).

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Dag Bosj1,

Vragen mag altijd… daar zijn we voor.

De T500 MK2 is een stuk mooier. En maak je geen zorgen over het crossover. Er is altijd een ‘overlap’ bij het overnamepunt. De units werken in hun optimale gebied, dus vervorming ga je niet horen.

De T500 heeft een betere kast en dus minder resonantie. Dat ga je zeker horen!

Bosj1
    Bijdrager

Dat is duidelijk, dan ga ik eerst de T500 maar is even goed beluisteren thuis. Thanks!

Jaap Veenstra
    Sleutelbeheerder

Welcome!

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.