dinsdag, april 16, 2024

Advies gevraagd voor beginnende set.

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168558
      RickPRickP
      Deelnemer

      Hallo,

      Ik ben opzoek naar een beginnende set voor op mijn werkkamer/studeerkamer/gamekamer oftewel mijn slaapkamer. Op dit moment heb ik een Pioneer A-205 versterker met daarop aangesloten CD speler en platen speler (ook van Pioneer) met een set Pioneer CS-7050 speakers.
      Deze set is echt prima voor mij, alleen is het veel te groot en overkill voor een kamer van amper aan 4 bij 5m. (Nog nooit harder gehad dan 1/5 want dan stonden mijn ramen op springen.)

      Ik ben opzoek voor iets vervangends wat op mijn bureau kan staan. Ik heb gekeken naar van die mini classe d versterkertjes met daaraan een setje boekenplank speakers. Alleen ben door de bomen het bos kwijt geraakt.

      Nu vraag ik om jullie advies.
      – Ik ben opzoek naar een 2.0 of 2.1 set die zo min mogelijk ruimte inneemt. Maar waar wel mooi geluid uitkomt en die mijn kamer goed kan vullen.
      – Zelf luister ik veel naar Classic Rock tot aan Thrash Metal. En alles wat er tussen zit maar ook Jazz en Klassieke muziek.
      – Budget rond de 250 voor de basis en dan dat ik later kan upgraden of toevoegen (denk aan een koptelefoon of DAC etc.)

      Edit: Domme spelfouten eruit gehaald en interpunctie aangepast. Voor hoever mogelijk voor mij. 😉

    • #169563
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Rick,
      Het belangrijkste waar deze installatie bij jouw beslist niet aan moet voldoen is het laag wat niet te ver mag gaan, of je hebt de mogelijkheid om het laag te dempen tot +/- 60Hertz. Wat er tevens voor zorgt dat de luidsprekerboxen (LSB) veel kleiner zijn. Waarom? In een kleine ruimte is laag niet hoorbaar, het wordt een staande golf.De formule is eenvoudig deel 300 door de frequentie b.v. 60Hz deze golf heeft een lengte van 5mtr. Door de kleine ruimte heb je ook een ander groot probleem. Als de (LSB) te dicht bij de wanden staat wordt het hoog en midden veel zachter weergegeven. Dus heel belangrijk geef de (LSB) liefst 1 mtr. rondom vrije ruimte. Plaats de box zo dat de tweeter op oorhoogte staat op gesteld, liefst op piepschuim. Je denkt vraag om advies installatie en begint hij hiermee. Als de box van €10.000,– fout opgesteld staat klinkt hij waarschijnlijk slechter als een van €1.000,– die perfect is opgesteld. Het summum voor deze ruimte is https://avrevolution.com.au/blog/hi-fi-news-says-the-quad-va-one-is-everything-a-modern-integrated-amp-dac-should-be.html Het ziet er misschien niet mooi uit maar samen met je smartphone BLUETOOTH/apTX sta je versteld van de weergave en heb je via Spotify ‘n paar miljoen tracks tot je beschikking. De luidspreker die je nu hebt eerst hierop aansluiten want deze geïntegreerde versterker is echt super High End, denk niet 2 x 15 W is speelgoed. Vermogen is nodig voor laag daarom zit er in een actieve sub altijd een paar honderd W of meer.

    • #169564
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Had de €250,– grens niet gelezen. Maar spaar gewoon door of als je niet kan wachten, leen het. Het kan nooit beter (in 4 X5 mtr.) klinken ongeacht merk of prijs.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×