woensdag, april 24, 2024

Advies gevraagd v.w.b. aanschaf nieuwe Streamer, maar welke ??

Weergave van 20 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168779
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Goedendag allen,
      Ik ben op zoek naar een nieuwe (occasion is ook bespreekbaar) streamer als vervanger voor mijn Sonos Connect (gen 1/2013). De huidige wil binnenkort gaan vervangen omdat er ook geen updates meer voor komen en er wellicht momenten gaan komen (nieuwe features) welke niet meer te installeren zijn.
      Ik heb mijn huidige Sonos met digitaal/coax verbonden met mijn Marantz PM6005 versterker welke een CS 4398 DAC heeft en deze nu dus wordt gebruikt.
      Verder zijn op de Marantz aangesloten 2 Canton GLE 80 vloerstaanders.

      Ik zoek een streamer in de prijsklasse van max ca. € 500,– welke ik dan als bron wil gaan gebruiken en dus met mijn versterker analoog ga verbinden (als de DAC tenminste hoorbaar beter is als mijn Marantz)
      Verder wil ik hem met LAN verbinden met mijn thuisnetwerk en moet zowel vanuit Apple en Android te bedienen zijn. Ik twijfel nog welke streamingsdienst ik uiteindelijk wil gaan gebruiken (Heb nu een proefabonnement op Apple Music (lossless) en Deezer)

      Het belangrijkste voor mij is puur audio/stereo, Multi-room etc heb ik niet en in de toekomst ook niet nodig.

      Heel verhaal maar kortom – wie kan mij gedegen advies geven welke streamer(s) voor mijn doeleinden in aanmerkingen kunnen komen.

      Alvast bedankt en fijne avond,

    • #170883

      Het vervelende van Apple Music is dat deze niet geïntegreerd is in andere apps, met uitzondering van Sonos. Bij iedere andere streamer zal je gebruik maken van Airplay om vanuit de Apple Music app muziek te spelen en dat is niet lossless. Apple maakt er eerlijk gezegd een beetje een janboel van.

      Voor alle andere streamingdiensten geldt dat er vaak een mogelijkheid is om deze met goede kwaliteit te streamen op bijna alle streamers. Kijk vanuit dat oogpunt eens naar Tidal of Spotify, die allebei een eigen ‘connect’ hebben waarmee je vanuit de app van Tidal of Spotify de streamer kan bedienen. Qobuz is een andere streamingdienst die cd kwaliteit en high res streamt. Spotify moet dit jaar nog komen met een cd kwaliteit dienst. Eigenlijk is qua connectiviteit alles beter dan Apple (is de treurige conclusie).

      Welke streamers zijn dan een goede optie ? In de 500 Euro range is de BlueSound Node moeilijk te verslaan. Hele goede eigen app, ondersteunt heel veel streamingdiensten.

      De Argon Audo Solo is de helft van het geld, en heeft veel positieve reviews gekregen. Anders dan bij BlueSound is er geen eigen app, je gebruikt de app op de telefoon en je streamt via Airplay of Chromecast. De Argon ondersteunt wel Spotify Connect, maar niet Tidal Connect.

      Een derde optie is de iFi Zen Streamer. Verschil met de andere twee streamers is dat deze geen DAC heeft, maar alleen een digital out. De andere twee streamers hebben zowel digital out als analoog out. Je kan dan kiezen of je de DAC van de streamer of van de Marantz wilt gebruiken.

      Kortom: afhankelijk van de streamingdienst die je voorkeur heeft past de ene streamer beter dan de andere.

    • #170884
      bert69bert69
      Deelnemer

      Daar is eigenlijk maar één optie, Bluesound Node 2i of inmiddels de N130, voor deze laatste zou ik gaan gezien de 2i uitlopend is. Zelf heb ik de Node 2 nog steeds in gebruik, perfect apparaat, nooit een storing gehad en ik heb hem al sinds hij uitkwam, app voor Apple, Android, Windows en iOS. Mijn volgende wordt zeker weer een BS Node.

    • #170885
      Jeroen D’AillyJeroen D’Ailly
      Deelnemer

      Beste Lion,
      Uit eigen ervaring kan ik de Yamaha NP-S303 netwerkspeler aanraden. Ik weet niet hoe die zich precies verhoudt ten opzichte van de Bluesound Node.
      Maar ik vind de Yamaha een prettig apparaat die volgens mij goed past binnen jou bestaande set. De MusicCast app werkt fijn, er is een behoorlijke dac aan boord en ik ben heel tevreden met de muzikale kwaliteiten. Ook Alpha Audio heeft de Yamaha zo’n 2 jaar geleden heel positief beoordeeld.
      Succes en plezier met het keuzeproces en de uitkomst!

    • #170888
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Goedendag allen,
      Allereerst mijn dank voor het meedenken en de adviezen.
      Vwb de Bluesound ga ik eens kijken naar de 2i want in vergelijk met de nieuwste is het onderscheid toch niet zo groot? plus dat ik deze voor een schappelijke prijs als occasion voorbij zie komen.En de nieuwe is toch wat boven mijn budget.
      Verder zag ik ook nog een Yamaha WXC50 voorbij komen. Wat is het verschil met bijv de Yamaha NP S303?

      Bedankt en een fijn weekend

    • #170892
      Jeroen D’AillyJeroen D’Ailly
      Deelnemer

      Hallo Lion,
      De Yamaha WXC50 heeft nog een digitale voorversterker aan boord. In jouw beschrijving geef je aan dat je op zoek bent naar een pure streamer (als bron). Dan kom je wat betreft Yamaha toch terecht bij de NP-S303.
      Met de Bluesound maak je echter ook geen verkeerde keuze, afgaande op de vele positieve reviews. Mogelijk is dan eerder het uiterlijk of het bedieningsgemak de doorslaggevende factor.

    • #170897
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Hallo Lion,

      De 2i heb ik ook, maar kwam erachter dat niet alles perfect klinkt.
      Indien je ook luistert, naar werken waar heel veel digitale informatie zit, dan treedt er vervorming op bij de sopranen.
      Maar de laatste versie heeft een betere DAC met minder vervorming, de 2i blijft staan maar schaf waarschijnlijk de
      https://www.audiophilia.com/reviews/2021/8/23/ifi-audio-zen-stream
      aan, zodra Spotify CD quality gaat streamen.

    • #170922
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Goedemorgen allen,
      Ik bedank jullie nogmaals voor alle adviezen.
      Ik heb mijn besluit nog niet genomen maar weet ongeveer in welke richting ik het moet gaan zoeken.
      Een nieuwe Bluesound node vind ik financieel te hoog gegrepen maar ik ga ook serieus kijken naar een wel of niet gebruikte BS i2.

    • #170958
      luisterluister
      Deelnemer

      Een BlueSound Node 2 of 2i is onverslaanbaar tot €1000. De geluidkwaliteit in combinatie met de bediening is onverslaanbaar. Ik heb zelf al 6 jaar de Node 2 en dacht na het lezen van diverse positieve testen met de nieuwe Node een betere koop te doen. Als Black Friday aanbieding had ik hem voor €498 in huis maar heb hem na een week weer retour gestuurd. Als ik na vele malen kabels verwisselen geen verbeteringen heb gehoord is hij het geld niet waard. Het grootste verschil was dat het volume veel zachter was wat ik om het eerlijk te beoordelen natuurlijk corrigeerde. Zoals altijd is beoordelen met je eigen oren het enige juiste oordeel! Succes met de juiste beslissing nemen.

    • #170959
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Ik neig zelf ook in de richting van een Bluesound 2 of 2i. Echter de vraag is of er een merkbare verbetering is vwb de DAC van mijn Marantz pm 6005 (nu aangesloten met coax vanaf mijn Sonos connect)

    • #170960
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Dag Lion de 2i is beter, maar het heeft weinig zin, als de luidsprekerboxen het verschil niet kunnen weergeven. Niets is gratis, wat niets kost is de luidsprekerboxen juist plaatsen. Het beste resultaat wordt behaald door een gelijkzijdige driehoek. De basis a-b geeft de plaats van de boxen weer, de hoogte c is de beste luister plaats. Wat ook belangrijk is de juiste hoogte (driehoek). De tweeter op oorhoogte van de luisteraar. En de vrije ruimte tussen de achterkant speakers. Als deze te dicht bij de muur achter en of zijwand staat. Verdwijnen de midden/hoog frequenties, omdat de lagere frequenties worden versterkt door de reflectie van de muren. Mijn subwoofers staan op piepschuim en de R3 staan ook weer op piepschuim.
      Veel luister plezier gewenst.

    • #170961
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Lion keek even naar de specificaties van de GLE80 zien er goed uit. Maar pas op ‘n 2x80Watt versterker/tuner is in staat om de tweeters op te blazen. Klinkt vreemd maar makkelijk te verklaren. Plaats op je smartphone ‘n dB app en je zult versteld staan van het volume (decibels) wat te horen is van een TV. Alleen de bas weergave is nihil, de GLE80 kan de lagere frequenties wel weergeven. Maar velen vergeten dat er dan veel meer vermogen nodig is. 280Watt en niet de 120Watt (als je het volume opendraait), is eigenlijk de waarde (2x280Watt) van de versterker die de box veel meer bescherming biedt tegen opblazen van de tweeter. Waarom?!! als de versterker het vermogen niet kan leveren waar de luidsprekers om vragen, gaat deze clippen (vervorming). De sinusgolf wordt dan niet weergegeven op een scoop. https://nl.wikipedia.org/wiki/Clipping_(audio) deze link is wat duidelijker. Als ik jouw was ging ik eerst kijken naar een betere (geïntegreerde) versterker of tuner, met voldoende vermogen.

    • #170962
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Uitgebreid verhaal maar iets te technisch voor mij maar dat ligt geheel aan mijn beperkte kennis van bovenstaande, ik kan alleen oordelen nav wat ik hoor. Toch enige vragen
      Stelt u nu dat ik gezien mijn speakers een versterker met een vermogen van 2x 280watt nodig heb? Indien ja, dan ontstijgt de prijs van de receiver 4/5x de speakers vrees ik.
      Overigens heb ik nu de tv aanstaan met de volgende db waarden:
      Min 17db max 50db gemiddelde 35,5db. Overigens klopt de opstelling vwb de driehoek wel..

    • #170963
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Beste Lion, bedoel je kunt ‘n TV ongeveer op 80dB zetten. De speaker wordt niet opgeblazen. Maar zodra jouw GLE80 een vervormt geluid produceren, DIRECT het volume verminderen. De versterker kan niet voldoende vermogen leveren, waardoor de hoge tonen speaker kapot gaat.
      Mvg
      Ferdy

    • #170964
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Beste Ferdy, als ik het dus goed begrijp zou ik voor deze speakers een versterker van 2x 280watt moeten hebben?

    • #170965
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Goedemorgen Lion, alles moet natuurlijk wel betaalbaar blijven. Maar in tegenstelling wat velen denken, is een versterker die veel meer vermogen (Watt) kan leveren wat deze maximaal kan verwerken veel verstandiger. Om nog een keer terug te komen over het aantal dB, noemde eerst de TV maar misschien heb je ook een wekkerradio. Klinkt raar maar dan wordt het duidelijker. Als je het aantal dB meet zul misschien versteld staan, hoeveel ‘n versterker met 1 Watt instaat is om weer te geven. En je blaast de speaker niet op. Het is voordeliger om luidsprekerboxen aan te schaffen die geen laag kunnen weergeven. Maar wij willen wel de lage frequenties horen. Nee ik bedoel niet dat de glazen worden weggeblazen. Een of twee actieve subwoofer (s) is vaak financieel te doen. De wekkerradio/tv geeft weinig of bijna geen lage frequenties weer. Iedereen went aan hard geluid, veel hebben niet door dat het gevaarlijk hard is, niet alleen voor het gehoor, maar ook voor de hoge tonen luidspreker (tweeter). Omdat de woofer(s) veel meer vermogen vragen, treedt hoorbare vervorming op, dan veranderd het signaal, wat van de versterker naar de boxen gaat. Dit signaal heeft een sinusgolf (kun je een beetje vergelijken met het teken oneindig (omgevallen 8)) zodra het signaal geen sinus meer is, gaat een versterker klippen. 2×120 Watt is voldoende. Ga de hoge/lage (treble/bass) tonen liefst niet versterken, pas de opstelling van de boxen aan, indien het midden/hoog onduidelijk wordt (reflectie van de muur versterkt bas weergave)

    • #170966
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Goedemorgen, heldere tekst mijn dank hiervoor.
      Maar afgezien hiervan even terug naar mijn vraag vwb vergelijk tussen de DAC van mijn versterker en de Bluesound 2i
      Als mijn opstelling identiek is en blijft ga ik dan een verschil horen?
      Alvast een goed 2022 gewenst

    • #170967
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Wil beslist niet overkomen als ‘n snob, maar heb geen idee hoe eerlijk de Canton GLE80 met zijn weergave is. Het is een vaststaand feit, de weergave kwaliteit wordt bepaald door de zwakste schakel. De 2i is echt een topper in het midden- segment. Je zult echter alleen verschi horen, indien je vaak verschil in opname kwaliteit hoort. Maar niet iedereen wil een eerlijke weergave. De Bose 901 IV laat bijna alles goed klinken, maar met een Final 15 / Focal Sopra #1 / KEF R3 etc. etc. klinken dezelfde tracks als beluisterd via de Bose allemaal anders. De tracks klinken (high-end apparatuur) veel slechter of beter.

    • #170968
      Gerrit de LeeuwGerrit de Leeuw
      Deelnemer

      Uiteindelijk is het alleen te achterhalen welke dac beter klinkt om een 2i ergens vandaan te toveren om thuis uit te testen.
      Bedankt zover voor de info en luisterrijk nieuwjaar

    • #170970
      Alpha to OmegaAlpha to Omega
      Deelnemer

      Dat is inderdaad de beste manier. Zelf dit jaar op zoek geweest naar een andere streamer (met DAC). Mijn node 2i DAC was erg goed maar vond hem bijna gelijk als de DAC in mijn versterker (Quad Vena). Na diverse luister testen tot de conclusie gekomen dat er wel verschil zit in DAC’s. Uiteindelijk gekozen voor de Cambridge CXN v2 die ik het meest muzikaal en warm vond klinken voor mijn installatie/ruimte/budget/oren.
      Uiteraard duurder dan de node 2i maar ik schrijf dit alles op om aan te geven dat je veel moet luisteren / vergelijken en je dan vanzelf iets zal vinden wat in je budget past. Bij mij viel de hegel versterker dac af evenals de primare versterker dac. Ook de metrum amethyst en de atoll ms120 en de lindemann limetree geprobeerd, alledrie vond ik ze tegenvallen. Als laatste nog de Lumin D2 en de Altair G1 geprobeerd. Beiden ver boven mijn budget maar gewoon om te zien wat er ooit misschien net mogelijk is. De G1 vond ik te helder/schel maar de D2: wauw!!!! Als ik het geld had dan zou ik geen moment twijfelen. En wat blijkt: dac type van de D2 is het zelfde als de CXN (wolfson). Dus mocht een bepaald geluid je aanspreken dan zou je ook nog kunnen kijken welke andere apparaten ook dat type dac hebben. Wellicht zijn die goedkoper. Succes!

    • #170971
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Beste Alpha to Omega, als ik het kon betalen ‘n complete set van Grimm audio en zo zijn er nog meer van … kon betalen. Goh dat is echt niet duur, ja er gaan dagen voorbij dat ik de €1099– niet in mijn portemonnee heb. Maar ben nu zelf ook benieuwd geworden. 😉

Weergave van 20 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×