donderdag, april 18, 2024

Advies gevraagd: best klinkende speakers bij Denon RCD-N9

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168447
      JWJW
      Deelnemer

      Ik ben laatst voor de bijl gegaan voor de Denon RCD-N9, oftewel het speakerloze CEOL-setje. Nu dus de zoektocht naar bijpassende speakers. Ik heb een aantal voorwaarden.

      1) “Interieurtechnisch” wil ik graag vloerstaanders.
      2) Het is een gehorig huis. (jaren 20, dunne wandjes)
      3) De speaker moet een open geluid hebben, flinke soundstage en een neutraal geluid. Ik zoek absoluut geen bassige luidsprekers. Muziek die ik er voornamelijk op beluister is progressieve rock. Daarnaast ook wat “late night jazz” en Berliner Schule elektronische muziek. (Tangerine Dream, Klaus Schulze)

      Ik begrijp punt 1 en 2 conflicteren ietwat, maar ja, vloerstaanders zouden de woonkamer visueel gezien “in balans” brengen.

      Budget is ca. 250 a 300 per luidspreker.

      Overigens vind ik het Denon apparaat een geweldig veelzijdig ding en bijzonder makkelijk te configureren. Echt een ongelofelijke aanrader.

    • #169053
      JWJW
      Deelnemer

      vergissing

    • #169054
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Beste JW,
      Wat is een vergissing?

      M.b.t. je vraag denk ik dat je goed moet letten om efficiënte 4-6 Ohm speakers te kopen.
      De Denon heeft 2x 60W RMS bij 4 Ohm. Bij 8 Ohm speakers zal dit een stuk lager zijn en mist de versterker wellicht de power om het meeste uit de speaker te halen.
      Je budget zou wel een leuke vloerstaander kunnen toelaten.
      Zelf speel ik met de Taga Harmony F100 speakers. Een leuke no nonsense speaker welke ik destijds voor 550 euro de paar heb gekocht.
      Met 92 dB op 6 Ohm zijn de ook nog eens makkelijk aan te sturen.

      Dan heb je nog de overbekende Teufels. Wellicht kun je deze testen en kijken hoe ze bevallen. Ze zijn echter niet zo gevoelig qua dB’s.

      De Q Acoustics 2050i is ook een hele leuke speaker binnen je budget. Ik heb hem niet gehoord maar bij WhatHifi is het een zeer goed beoordeelde speaker. Qua gevoeligheid en Ohms zijn ze gelijk aan de Taga’s.

      Keuze te over dus. Nogmaals, let op het aantal Ohms (4-6) en de gevoeligheid van de speaker (>90 dB)

      @ Jaap: Correct me if I’m wrong gezien het gevoeligheid verhaal i.c.m. met zijn amp?

    • #169091
      JWJW
      Deelnemer

      Dank jullie wel voor de adviezen. Ik heb nu een set Sonus Faber Toy te leen. Klinken erg mooi, mits je je beperkt tot een bepaald genre muziek: Jazz, kamermuziek, Singer-songwriter en dan met name vrouwenstem. Oftewel, muziek die vooral niet te ‘dichtbevolkt’ is met allerlei instrumenten. Maar ook weer sterk afhankelijk van de opname. Supertramp met ‘Brother where you Bound” klinkt bijvoorbeeld weer fantastisch op deze kleine speakertjes. Ik zoek dus speakers die met wat “drukkere” muziek open blijven klinken. (denk aan Haken met het album “The Mountain” of Edge of Sanity met het album “Crimson”. Maar ik ga in elk geval even luisteren naar de Q Acoustics 3050 en de Taga’s 🙂

    • #169101
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Wow… Crimson… die heb ik ook nog hier. Geweldig :).

      Ik denk dat je verrast zal zijn door de Q Acoustics. Maar vergeet Teufel niet… die heeft leuke monitors in de T-serie. Ook goed te betalen en een tijd op proef te nemen.

    • #169056
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Klopt helemaal Haico! Dus prima advies… zeker iets om op te letten.

      Zit qua prijs en aanstuurbaarheid te denken aan ofwel Q Acoustics of DALI Zensor 1… kan allebei prima denk ik!

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×