dinsdag, maart 19, 2024

Actieve luidsprekers : wat vind je ervan ?

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168604
      Chris VSChris VS
      Deelnemer

      Beste AA forumleden,

      deze topic om jullie mening te weten over actieve luidsprekers.
      Daar waar dit in de professionele audiowereld al lange tijd heel gebruikelijk is, begint de hifi/high-end industrie dit nu ook te omarmen.

      Dus ‘shoot’ maar : helemaal weg van, minder gedoe met draden, goedkoper en even goed, niet mijn ding, bepaal zelf liever mijn versterker/luidspreker combinatie etc.

      Nog een weetje : veel luidspreker ontwerpers geven toe dat, technish gezien, actieve ontwerpen superieur zijn tov passieve.

      Wat zijn actieve luidsprekers ? Dit zijn luidsprekers waar de X-over actief het frequentiegebied scheidt (dit kan in het analoge alsook het digitale domein) en de gescheiden signalen stuurt naar versterkers die op zijn beurt de drive units aansturen. Niet te verwarren met ‘powered’ speakers die je in vele desktop systemen vind en waarbij gewoon de versterker en passieve luidspreker in één behuizing stopt.

    • #169749
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Chris ook ik ga straks als mijn installatie vervangen moet worden, echt niet zoeken naar een versterker, want de professionals achter het mengpaneel gebruiken ook actieve luidsprekerboxen. De http://alpha-audio.nl/review/review-kef-ls50-wireless/ is ruim voldoende, Maar alleen, echt alleen bij klassieke muziek of films, is een een aktieve subwoofer onontbeerlijk. Als het ook hard en navenant klinkt als deze Keff dan bijvoorbeeld de https://www.bax-shop.nl/studio-monitor/adam-s3h-actieve-studiomonitor-per-stuk

    • #169750
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Technisch gesproken heeft “active” een aantal voordelen.
      Omdat de X-over op lijn niveau werkt heb je meer precisie.
      Een prachtige crossover als LR4 (Linkwitz Riley 4de orde) krijg je met vermogenselektronica niet goed voor elkaar, daarvoor zijn de toleranties te hoog.
      Met micro elektronica is dat wel mogelijk.
      Uiteraard kun je ipv analoge filtering ook DSP gebruiken, dan gaat er een complete toverdoos open.
      Mooie voorbeelden zijn Kii 3 en de C8 van Dutch&Dutch.
      Plak de C8 tegen de muur en compenseer even voor de plaatsing.
      Dat zie je ook steeds vaker, niet alleen active crossover maar als je toch bezig bent met DSP waarom niet gelijk DRC en alle streaming services als TIDAL en co.

      Je maakt het leven van de versterker wat makkelijker om dat hij alleen de range van de driver hoeft te versterken.
      De demping van de versterker komt 1 op 1 ten goede aan de driver want er zit geen x-over meer tussen de versterker en de driver.
      Verder zijn je signaalwegen lekker kort, de beste kabel is nog altijd geen kabel.
      Etc, etc.

      Mijn gevoel is dat langzamerhand actives veld gaan winnen op hifi-markt.
      De KEF LS50 wireless is een voorbeeld maar ook Dynaudio en vergelijkbare merken beginnen actives op de markt te brengen
      Er zijn diverse Duitse merken die actives aanbieden.
      Dan is er een vloed aan pro-merken als Adams, Genelec, etc die al sedert jaar en dag actives maken maar deze spartaanse doosje spreken niet tot de HiFi verbeelding.
      Wat voorbeelden: http://www.thewelltemperedcomputer.com/HW/ActiveSpeakers.htm

      In de high-end wereld moeten ze er niks van hebben. Als je gelooft dat analoog beter is dan digitaal en dat iedere functie vertolkt moet worden door een apart kastje, verbonden uiteraard met peperdure kabels (audiofielen geloven in langen signaalwegen ) dan is een active uiteraard vloeken in de audiofiele kerk.
      Je ziet het ook sterk terug in de “pers”. De meeste reviewers blijven hangen in de losse componenten. Vaak begrijpen ze ook het verschil tussen active en powered niet.

    • #169815
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ah, leuke vraag! Uiteindelijk gaat het er om waar je blij van wordt en denk ik dat je moet kiezen wat het best bij je past. Persoonlijk vind ik actieve luidspeakers saai en vind het heerlijk om mij te verdiepen in allerlei details en de vrijheid te hebben om het karakter van mijn eigen componenten te kiezen en te tunen. Het gaat mij dus niet alleen om de muziek, maar ook de techniek en het tunen van mijn systeem.

      Ook is er een groeiaspect, Zo heb je met actieve speakers meteen een ‘Nou, dit is het dan’-ervaring, terwijl hifi iets is wat met je meegroeit; tenminste, in mijn geval. Naarmate je je er meer in verdiept en leert, ga je meer je eigen smaak ontwikkelen en kun je daar je set op aanpassen.

      Uiteraard spelen ook financiën mee. Als je een actief systeem koopt zullen de speakers en versterker meteen goed in verhouding zijn. Terwijl je met losse componenten wat kunt smokkelen: ‘Okay, ik weet dat de speakers beter zijn dan de versterker, maar ik ben toch van plan om betere versterker te kopen over een paar maanden’

      Wat mij wel interessant lijkt zijn actieve speakers het laag aansturen. Het gevolg hiervan is dat namelijk dat je meer keuzevrijheid krijgt qua versterkers. Golden Ear doet dat bijvoorbeeld.

    • #171575
      carlocarlo
      Deelnemer

      Ik heb sinds 5 jaar actieve luidsprekers in de woonkamer staan. Eerst de Dynaudio XD600 en nu sinds begin december de Dynaudio focus 50. De Dynaudio focus 50 heeft het voordeel dat het met DIRAC op de kamer kan worden afgesteld. Ik speel daar nu vooral met Apple music en Spotify; internetradio kan ook via de app en ik heb er nog een SACD/DVD speler op aangesloten. Het geluid is uitstekend met een heel mooi breed en diep stereobeeld.

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.