vrijdag, maart 29, 2024

Aansluiten streamer en meerwaarde aansluiten switch

Weergave van 19 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168825
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Beste,

      Streaming audio is voor mij vrij nieuw. Ik stream nu naar alle tevredenheid met een bluesound node (130). Door de aanschaf van een nieuwe router (kpn box 12) ben ik me eens gaan verdiepen in de aansluitmogelijkheden. Ik las ergens dat het vloeken in de kerk is als je een streamer rechtstreeks aansluit op de router…Ik heb alleen nergens hiervoor een onderbouwing gevonden.

      Daarnaast heb ik een goedkope switch aangeschaft. Hierdoor ben ik flexibeler qua aantal connecties en kan ik korte goede UTP kabels gebruiken voor tv en streamer. De switch is managed ipv unmanaged. Ik las ergens dat Jaap adviseerde de poort snelheid waarop de streamer is aangesloten te verlagen naar 100Mbit ipv standaard 1000 Mbit. Waarom is dit? Kortom, ik zou graag meer achtergrond lezen over deze materie. Welke poort instellingen dragen nog meer aan de geluidskwailteit naast het verlagen van de snelheid?

      Alvast bedankt voor het meedenken!

    • #171434
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Streamen, de toekomst en ook het nu.

      Je wil je streamer niet op de router zetten omdat deze alles doet en dus ruis gaat geven. Dus  zet je streamer op een switch. Die alleen Internet doet, minder ruis.

      Als echt een stap wil doen die goed is kan ik de Meraki aanbevelen!

      Review Meraki MS220-8P switch – met samples

      Deze zijn goed 2de hans te vinden. Maar worden flink opgekocht door Hifi liefhebbers en mensen die handelen en deze dan ombouwen ect..

      Over de snelheid kan ik niks zeggen. Denk niet dat het veel uit maakt. 100Mbit is meer dan voldoende voor audio. Of 1000Mbit overkill is en of meer ruis geeft. Geen idee.

    • #171435

      Een switch zorgt (deels) voor elektrische ontkoppeling van de streamer van de router. Over ethernetkabels lopen ook stroompjes en een goede switch zorgt voor ontkoppeling. Zie het artikel op Alpha : https://alpha-audio.net/nl/achtergrond/waarom-een-goede-switch-wel-uitmaakt-voor-streaming-audio/

      Snelheid heeft ook weer te maken met sterkte van elektrisch signaal, maar ik ben even vergeten hoe het precies ook al weer zit. In ieder geval geeft een lagere poort snelheid ook weer minder verstoring op het elektrische signaal dat over de ethernet kabel loopt.

    • #171436
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Wow, wow en nog eens wow….Dit had ik niet verwacht! Alsof er een gigantisch dik gordijn is open getrokken…

      Wat een impact heeft dit zeg….Goedkope switch tussen de modem en de streamer. Supra cat8 bekabeling en dan…tja, alsof ik andere speakers heb.

      Super bedankt voor alle info, blij dat ik deze relatief goedkope tweak heb gedaan. Ongetwijfeld de tweak met de meeste impact voor mij. Dat wordt veel binnen zitten en luisteren de komende dagen. Is buiten toch te heet…;-)

       

    • #171437

      Als je het nog een stapje verder wilt brengen: Als je switch een externe voeding heeft (dus een adapter aan de stekker die 5V of 12V afgeeft aan de switch) dan kan de meegeleverde voeding vervangen worden door een iFi PowerX van de juiste spanning. Dat scheelt weer een stap.

      Veel plezier met herontdekken van je muziek !

    • #171438
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Thx, dat gaat zeker lukken. Het kan dus nog beter klinken met een voedingsupgrade? Heerlijk, weer een mogelijkheid om verder te tweaken! Ik ben al aan het kijken naar een iFi power x, lijkt ook nog wel goed betaalbaar. Wat is dit toch een leuke hobby!

       

       

    • #171439

      Zeker. Er is wel een wet van de afnemende meeropbrengsten. Hoe meer je van deze tweaks stapelt, hoe minder de bijdrage van de volgende toegevoegde tweak is, maar zoals in het artikel is meetbaar dat een goede voeding voor een switch uitmaakt.

      Ik gebruik zelf een simpele Cisco SG110D-05 met daaraan een iFi PowerX. De switch was 30 Euro, de voeding 119 Euro. (Beide zullen nu iets duurder zijn gok ik, inflatie e.d.).

      Het is de goedkoopste tweak met het beste resultaat gebleken. Ik heb voor de review van de AAI kabels de ethernet kabel van 690 Euro nog tussen switch en mijn streamer gehad. Dat deed iets moois, maar het verschil mijn standaard 19 Euro kabel was heel klein. Met dank aan de switch + iFi Power combinatie.

    • #171440
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Ok, ik ben inmiddels heel benieuwd naar de upgrade van de voeding…. Thx voor het delen!

      Ik ben bezig met het managen van poort 2 waar ik de streamer op heb draaien. Ik kan hier kiezen tussen full duplex en half duplex 100M. Welke instelling heeft hier de voorkeur? Ik weet dat full duplex bi-directioneel verkeer mogelijk maakt, wat voor audio verkeer het beste is, geen idee….?

       

    • #171441

      Dit is buiten mijn kennisgebied.

    • #171442
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De Meraki switch is een uitstekende tip. Ik heb een Meraki switch laten aanpassen door Audiophool dat was t.o.v. mijn Netgear switch een uitstekende upgrade. Lineaire voeding is veruit beter dan de standaard voeding. De IFI is een mooie stap.

    • #171443
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Heb mijn meraki zelf omgebouwd met een Sbooster 9v. Maar er kan 5 tot 12 v op. Ik kwam een goedkope 9v sbooster tegen op MP.

      Full duplex is volgens mij dat data tegelijk heen en weer kan stuurt worden.

      Half duplex is dat alleen heen kan of terug. Dus niet beide tegelijk.

      Wat dit betekend voor het signal of de ruis. Geen idee. Denk niet dat het op dit nivo uit maakt.

    • #171444
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Audiophool past niet de voeding aan maar vervangt componenten die ruis veroorzaken. Daarnaast is het mogelijk voeding en klok aan te passen.

    • #171446
      AlphaForumLid Egbert zegt

      Audiophool past niet de voeding aan maar vervangt componenten die ruis veroorzaken. Daarnaast is het mogelijk voeding en klok aan te passen.

      English Electric e.d. doen dit ook met hun switches. Hoe verhouden de producten van Audiophool (spreek ik dat uit als ‘audio fool’?) zich tot een EE8 switch (500 Euro met standaard voeding)?

    • #171447
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Meraki is zeer makkelijk zelf aan te passen. De standaard voeding is met paar schroeven er uit. En een DC plug is zo geplaatst. Alleen moet je een voeding kopen(IFI of Sbooster).

      Klok aanpassen… zal denk ik niet veel doen.

    • #171448
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mijn waarneming is dat meraki aangpast door audiophool met goede lineaire voeding de Bonn wegspeelt in mijn set. English electric is een aangepaste Bonn voor zover ik weet.

    • #171449
      AlphaForumLid Egbert zegt

      Mijn waarneming is dat meraki aangpast door audiophool met goede lineaire voeding de Bonn wegspeelt in mijn set. English electric is een aangepaste Bonn voor zover ik weet.

      Ik doelde op de vergelijking in Euro’s ?

    • #171450
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Omdat de glasvezel ontruist is de Meraki beter dan een Bonn8 of dergelijke switches.

      Bonn 8 is 395, euro ( ifi apdapter 60,- )

      Dat is iets duurder.

      Meraki(2dehans) en TP-Link(nieuw) MC220L, adapter en kabel(nieuw) als start. 235,- euro

      Meraki speel ongeveer gelijk aan de SOtM sNH-10G van 999,-

      Meraki zelf ombouwen kost
      465,- totaal. Meer kosten zijn hier onderdelen voor het ombouwen en een Sbooster. Je kan ook voor IFI kiezen veel goed koper. Bespaart al gauw 100,- euro op de 365,-

      Veel is hier natuurlijk subjectief. Bij sommige werkt glasvezel niet en de Bonn 8 wel. Bij mij deed de Bonn 8 niks. De SOtM moge proberen was wel iets beter dan de Meraki maar qua prijs niet waard om te upgraden.

       

       

       

    • #171454
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Een aangepaste Meraki koste 350 euro. De Meraki heb ik aangesloten op een Keces voeding die ik al gebruik. Voor 250 euro kun je ook de Clock aan laten passen. Heb ik niet gedaan maar is nog een optie die ik overweeg.
      Ik experimenteer ook met netwerkkabel. Drie verschillende merken laten drie verschillende nuances in sound en soundstage horen. De moeite waard om daar ook mee te experimenteren zowel voor als achter de switch.

    • #171465
      JanJan
      Deelnemer

      Op het Stereoforum staat in het sub menu ‘Streaming & DACs’ het topic ‘Hoe haal je het beste resultaat uit streamen?’. In dat topic is een foto aanwezig van een blokschema.

    • #171469
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      [quote quote=109563]Het linkje heb ik geprobeerd, maar kreeg ‘forbidden’ toen ik het wil verzenden. Daarom maar op deze manier gedaan. Site is Stereoforum punt nl.[/quote]

      Je bedoelt: stereoforum.nl

      We willen spam voorkomen, dus linkjes plaatsen hebben we even geblokkeerd. :-).

    • #171466
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Heb je een linkje of een plaatje om te delen? Ben benieuwd.

    • #171467
      JanJan
      Deelnemer

      Het linkje heb ik geprobeerd, maar kreeg ‘forbidden’ toen ik het wil verzenden. Daarom maar op deze manier gedaan. Site is Stereoforum punt nl.

    • #171468
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goede informatie, vooral de netwerkkabeltest was intressant.

    • #171478
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Het gebruik van iFi Power X, als vervanging van de standaard  externe voeding, geeft idd ook nog een gehoormatige verbetering. Bedankt voor de tip Martijn! Het is een relatief kleine verbetering die zich in mijn set uit in meer rust, detail en wat zachter / ronder aangezet midden en hoog. Met name bij stemmen valt het op. Ook de plaatsing verbetert duidelijk hoorbaar, bepaalde effecten lijken zich verder buiten de speakers af te spelen.

      Waar deze voeding upgrade echter de meeste impact op heeft, is op mijn LG Oled tv. Ik dacht al een mooi scherp beeld te hebben, maar dat kan dus nog beter. Meer scherpte, contrast en vooral veel meer diepte in het beeld. Bizar…..

      Overigens was de enorme initiële impact mede te wijten aan de overstap naar Supra cat 8 UTP bekabeling. Terugplaatsen van de Audioquest Forest UTP is een echt een duidelijke downgrade van het geluidsbeeld.  Waar de Supra vooral meer frisheid toevoegt in vergelijking met de AQ. In mijn set doet Supra het sowieso erg goed, komt wellicht door de matching met mijn AP Classic speakers….Kortom, ik vind de set nu erg in balans klinken. De bekabeling en power conditioner zijn de spreekwoordelijke kers op de taart geweest.

      Ik kijk nu voorzichtig naar een streamer upgrade (CXN V2) en andere speaker kabel (Driade Flow). De AP VCF V staan ook nog hoog op mijn lijstje, ben erg benieuwd wat deze speaker ontkoppeling doet met de sound….

       

       

       

Weergave van 19 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.