vrijdag, maart 29, 2024

Reageer op: De zoektocht naar nieuwe speakers.

#169716
Alpha AudioAlpha Forum
Sleutelbeheerder

Het volgende wat je volgens mij wel weet, maar waarschijnlijk vergeet.Er is een natuurkundige wet, die bepaald wat de golflengte is die in een ruimte maximaal geproduceerd kan worden.Met de wat hogere frequenties is de ruimte altijd voldoende. Maar het laag heeft echt ruimte nodig, anders wordt het een staande golf.Ik gebruik het volgende ezelsbruggetje, lichtsnelheid gedeeld door de frequentie. 300_20Hertz=15mtr Wat betekent bij een vrije uitstraling (afstand luidsprekerbox naar de muur) van 6mtr. is de laatste frequentie 50Hertz. De laagweergave is niet alleen lastig inzake de vrije uitstraling, maar ook het stralingspatroon. Hoe lager de frequentie hoe meer deze de vorm aanneemt van een bol. Hoe hoger de frequentie hoe meer het de vorm aanneemt van een spijker. Dus hoe minder de ruimte, naast of achter de luidsprekerbox, hoe meer het laag (door de reflecties) versterkt wordt, en waardoor het aantal dB’s van de hogere frequenties t.o.v. van het laag, velen malen minder wordt. Het is erg belangrijk dat bij de plaatsing van de luidsprekerboxen er op zijn minst aan de volgende voorwaarden wordt voldaan. De tweeter altijd op oorhoogte, de straling is hoofdzakelijk horizontaal. Vermijdt zoveel mogelijk de reflecties van de muur achter en zijwand. Bij plaatsing op piepschuim, wordt het zelfde effect bereikt als met spikes en marmeren plaat. Ik blijf bij mijn stelling, dezelfde als van (Quad) Peter Walker die de electrostaat in 1955 op de markt bracht, of de Magnapan en Martin Logan (met subwoofer, wegens de kleine oppervlakte Mylar) De electrostaat of de planar, op deze site staat https://www.wilbert.nl/luidsprekers/magnepan-mg-7-luidspreker-set- (heb er nog nooit iets gekocht) hebben ze wel wat denk ik. Mijn Quad apparatuur is ook 2e hands, en heb daar geen problemen mee. Het klinkt fantastisch. Overleg met je vrouw, want het zijn geen kleine boxjes. Maar als zij ook van muziek houdt, dan -als zij het ook gehoord heeft- denk ik, dat ze wel met de meubels wilt schuiven.;-)