vrijdag, april 19, 2024

Reageer op: Nieuwe stereo set – ?

#169697
ChristopheVChristopheV
Deelnemer

Je illustreert goed het dilemma waarmee ik zit. Ik verlaat een beetje het kleine vijvertje of microklimaat van de betaalbare entry-level en begeef me nu richting de zee waar ik mijn persoonlijk compromis moet vinden tussen de (vergevingsgezinde) kwaliteit en mijn budget.

Voor wat betreft het planar verhaal dat is naar alle eer en geweten niets voor mij. Ik kan me wel voorstellen dat in een ideale wereld (het esthetische even buiten beschouwing gelaten) een groot-formaat planar-oplossing kwalitatief beter is (met optimale versterking) bij kwalitatieve opnames als dat regel zou zijn eerder dan uitzondering. Jammer maar helaas is dat niet zo (opnamefouten zelfs nog buiten beschouwing gelaten). Bijgevolg is het daaruit wel logisch dat je naargelang je collectie keuze en je persoonlijke smaak/gehoor gedwongen ben om te kiezen. Daarmee kom ik eigen naadloos terug op het oorspronkelijk punt dat ik maakte maar dan beschouwd uit de andere richting nl. als je dan NIET kiest (voor gestelde redenen) voor een planar-oplossing en kiest voor de dynamische luidspreker dan kun je onder de soorten dynamische luidsprekers niet meer kiezen voor een gesloten luidspreker op de onbetaalbare modellen na zoals bv Magico luidsprekers en consoorten. De gesloten luidspreker is niet meer courant beschikbaar en laat de plaats voor in hoofdzaak de bassreflex (om te economiseren vermoed ik) en wat ik de exotisch varianten (om voor een novelty meer geld te kunnen vragen – uitzonderingen niet inbegrepen) zou noemen. Dit is nu net wat ik in vraag stel. Het is alsof iemand ergens beslist (een modegoeroe?) dat de gesloten luidspreker eruit moest en ook niet terugkeren mag terwijl er genoeg argumenten zijn voor het bestaan ervan en zeker een publiek voor is.

Men blijft volharden in de boosheid om zoveel mogelijk geluid uit een zo klein mogelijke verpakking te halen en wat bling-bling erop in het geval je nog zou twijfelen dat zo’n dure prijs mag gevraagd worden voor het product. Deze mindset is volgens mij ook gerelateerd aan de huidige loudness-wars. Bereik en kwaliteit worden opgeofferd voor compressie en geluidssterkte. Er is een analogie. Bij mij Mission M35 luidsprekers met bassreflex merk ik dat een bepaald volume nodig is om een evenwichtig en vol geluidsbeeld te krijgen. Dit heb je bij een (goed ontworpen) gesloten kast niet (Q 0.707) – het geluidsbeeld vormt zich reeds bij lage volumes (bijna fluistervolume). Fabrikanten weten dit daarom dat hun marketeers te pas en te onpas hun producten promoten met “echte concert ervaring” “alsof je er echt bij bent” en varianten daarop. Dan ga je (ten minste met gevoelige oren) eerst associëren met het hoge geluidsvolume op echte concerten en ga denken dat het ook zo moet met je luidsprekers thuis. En ja dat is wel eens tof zo luid gaan thuis net als op concert dat maakt indruk op je gasten die je uitnodigde om naar je indrukwekkend set te luisteren maar doe je ook vergeten dat het anders en volgens mij beter kan nl. geen loudness, goede opname en vol geluidsbeeld vanaf lage volumes zodat je muziek kan luisteren in woonkamer en niet naar PA-geraas want je staat niet op een weide of in een doos-vorm-zaal. Thuis onthaast je beter met humaan verantwoorde klanken dan industriële politieker correctheid. Ook hier een analogie met de tijden waarin we leven nl. maakt niet uit hoe politiek correct je bent in deze metoo-tijden uiteindelijk wordt je toch wel door iemand iets verweten beter dan om je eigen ding te doen en gewoon redelijk te blijven hoe moeilijk het ook is daarin een maatstaf te vinden.

Wat gefilosofeer voor een donderdagavond.

×