vrijdag, maart 29, 2024

Reageer op: Nieuwe stereo set – ?

#169691
ChristopheVChristopheV
Deelnemer

In dat aanbod vertrouw ik niet echt.

Idd buizenversterkers zijn leuk maar ook minder praktisch. Ik verkies dan liever solid state in klasse A. Dan denk ik aan de bv Sugden A21SE. Alleen jammer dat ik dan ook nog dac moet zoeken. De ‘800’ pre en pro combo is dan beter maar ook peperduur en voor mij onbetaalbaar.

Ik probeer eerst de juiste luidspreker te vinden en dan pas me vast te pinnen op een versterker. Bij dat laatste kijk ik naar solid state met vermogens van min 100W tot 200W (wattages altijd debateerbaar uiteraard) en met een warme/donkere inborst (zeker niet te analytisch).

Ik kan er maar niet over de indruk geraken dat de meeste moderne luidsprekers zo artificieel klinken. Ik kan ook wel een alu versierlijst (KEF) en mooie laklaag (B&W) en toffe bindingposts appreciëren maar het is nog altijd de ziel van de luidspreker die primeert en daarin zijn het vaker dan niet verloren zieltjes.

Tegenwoordig is men geobsedeerd met het nastreven van een referentie neutraliteit in een luidspreker en pocht men met de afwezigheid van iedere verkleuring van het geluid als een inherente nobelheid. Ik ben volledig akkoord dat een wollig klinkende luidspreker niet wenselijk is en zelfs een ongezonde gewenning zou zijn maar duizenden individuele luidsprekerontwerpen wereldwijd ontwerpen met zelfverklaarde neutraliteit is evenzeer een zinsbegoocheling. Een luidspreker lijkt me nog steeds een compromis te zijn en in dat licht lijken de fundamentele basisprincipes (gesloten kast bv) me belangrijker te zijn dan de vele ‘top-technologieën’ en tweaks die een ‘afwijking’ dan weer moeten beheersbaar maken of bij sommige mindere luidsprekers zelf moet verdoezelen. Tenzij ik me hier vergis en miskijk?