dinsdag, april 16, 2024

Reageer op: Nieuwe stereo set – ?

#169687
ChristopheVChristopheV
Deelnemer

Dank voor je antwoord, maar dat is niet echt wat ik bedoelde.

Liever iets huiskamer vriendelijker en volgens het format paar zuilluidsprekers + stereo versterker (of pre+pro combo).

Ik probeer me te oriƫnteren naar een (zuil)luidspreker die bij me past en dan een versterker daarbij voorzien binnen gesteld budget.

Luidspreker keuze is natuurlijk voor groot deel subjectief en daar maak ik me ook hier in bepaalde mate schuldig aan. Binnen de markt kan ik me toch wel een beetje richten of betere gezegd weg richten van de dingen die niet voor mij zijn. Probleem is dan natuurlijk wat blijft er dan over of waar kan ik me wel in vinden.

Tis moeilijk toegegeven maar zo kan ik voor mezelf toch het volgende uitmaken (persoonlijk):
– B&W 702 S2 => klink zeer gedefineerd en fijn maar het bass-fundament is me te steriel wel strakker (voor bassreflex) maar toch te veel van “ik doe het correct” ipv “ik klink leuk” – goed voor studio misschien maar voor de woonkamer en voor allerlei soorten kwaliteiten van bron-materiaal is dat minder;
– Monitor audio eens kort gehoord – ik weet niet meer welk model maar ook hier harde klanken en dikwijls onnatuurlijk – de focus ligt te zeer op scherp en hard dan verfijnd en met textuur;
– KEF R900 => Uni-Q eenheid is inderdaad een mijlpaal inzake cohesie van klank maar ook hier opnieuw die focus op hoge tonen en het laag fundament dat niet mee volgt;
– Canton Vento 896 DC => heb ik nog niet gehoord – deze is misschien wat – bassreflex is vloergericht en daardoor misschien wat minder hinderlijk;
– Focal Aria 948 => lijkt me ook wat, de recensies spreken elkaar wat tegen, maar ik toch wel wat schrik van die metalen tweeter en die basspoort aan de voorzijde voor de beruchte chuff;
– Dali Opticon 8 => lijkt me mss ook wat maar me baserende op recensies zou deze ook redelijk hard klink ipv verfijnd;
– Dynaudio Excite X44 => lijkt me mss ook wat maar sommige recensies spreken over een plastieken sound vanwege het MSP-materiaal in de drivers.

Even heel eerlijk zijn: ik ben auditief gezien niet helemaal mee met de meest hifi-adepten van tegenwoordig. Alle luidsprekers waar ik ooit naar luisterde en op heden naar luister hadden/hebben allemaal soft dome tweeters en de andere drivers papierconussen. De laatste twee hebben een conservatieve bassreflex poort op de achterzijde (problemen kamer akoestiek). Terwijl ik met mijn fragiele oortje moet vaststellen dat de meest luidsprekers tegenwoordig hardere en lichtere materialen gebruiken die ook gedefinieerder maar ook scherper en harder klinken. Vermoedelijk worden die andere materialen erin verwerkt om snellere drivers te maken maar allicht (of eerder) ook om kosten te besparen. Als je dit even aanneemt (persoonlijke mening) dan lijkt het mij ergens wel logisch dat je niet zonder bassreflex poort kan omdat je die nodig heb om met intensere bas die hardheid wat te verdoezelen. Mijn oren horen die tegenstelling. Even ‘op flessen getrokken’ is het alsof je nagels op een krijtbord aangenamer wil laten klinken met doffe boem van een pauk of twee (de bas en dan de reflex-boem). En dat allemaal om Ć©Ć©n of meer bass-drivers te kunnen gebruiken met een lager gezamenlijk conusoppervlak (kostenbesparend voor meer winst) in een slanke kast en de ‘afval of rest klank’ van de bas te recycleren om dat ‘passeerbaar’ te houden voor onze oren. Elke luidspreker is een compromis maar ik begin zo stilaan meer en meer te geloven dat dit een een nep-compromis is ten koste van ‘beter’ geluid en ten voordele van winstcijfers (prijzen luidsprekers zijn niet gedaald over de laatste jaren).

De vraag die in mijn hoofd spookt: waarom worden er geen gesloten luidsprekers meer gemaakt met strakke bas en met drivers die gemaakt worden van kwaliteitsvolle natuurlijke en neutrale materialen die niet zo hard klinken zodat er geen basspoort nodig om met die ‘-3db bump’ de zaak te redden? Ook ‘betere’ merken doen mee met deze micro-economie. Is er dan niemand in hun design-team of atelier die de bedenking maakt: “maar als dat nu eens in een gesloten kast kon doen dan kan het nog wat beter”?
Bv Sonetto VIII van Sonus Faber ziet er prachtig uit en met basspoort naar vloer gericht allicht strakker op de lage tonen maar zou dat ook gesloten kunnen of zijn die alu-drivers dan weer te hard en moet er met een ander materiaal gewerkt worden?

Mijn gedachten even vrijuit – en persoonlijk.

Ik zoek een muzikale zielvolle zuilluidspreker. Als niemand ooit nog gesloten luidspreker zal maken dan zal ik ook de markt moeten volgen – realiteit.

×