donderdag, april 25, 2024

Reageer op: Jouw (ideale?) netwerk voor streaming

#169372
gewoondemaxgewoondemax
Deelnemer

Mijn echtgenote heeft een hekel aan draden! Ik een hekel aan ‘minder goed gedefinieerd’ geluid. Met dit boodschappenlijstje ben ik in 2010-11 begonnen. Ik ben geen audiofiel, maar hou van lekker en evenwichtig goed geluid. Mijn ‘voorliefde’ gaat naar neutraal geluid, althans voor mijn oren, zo heeft ieder zijn/haar voorliefde. In het begin heb ik HEEL veel compromissen moeten sluiten en ben toen gegaan voor Sonos voor ‘gezellig’ achtergrond muziek, maar beslist niet om lekker te kunnen luisteren. Totdat Quobuz werd geintegreerd en ik eindelijk het ‘sompige’ geluid van Spotify vaarwel kon zeggen. Waardoor nu anno 2017 een volledig Sonos bolwerk in ons appartement staat en de 5.1 voor videogenot. Mis alleen de PlayBase nog… waarom ik voor deze keten heb gekozen? Omdat dit naar mijn beleving de CD kwaliteit kan weergeven en goed geïntegreerd is met Apple producten. Waar bestaat mijn streaming nu uit? Het hart vormt een DAS van Drobo 32tb gekoppeld aan een Mac Mini i7 met thunderbolt aansluiting naar de raid en gigabit het netwerk op. De router is de A-C time capsule en op twee plaatsen in onze ruimte bedraad A-C repeaters eveneens van Apple. Sonos heeft zijn eigen netwerk, en de WiFi wordt in een aantal kanalen opgedeeld voor streaming audio, en domotica met internet. Hoe ik beeld op een apart kanaal kan laten lopen bv op de 5GHz. Ben ik nog niet achter. Voor mijn lekker luisterruimte zat ik te twijfelen tussen de Xeo6 speakers maar ben afgehaakt omdat het geluid niet naar mijn zin was. Dus heb ik mij toegelegd op streamers, en ben toen uitgekomen op de Cambridge Audio 851N en als eindversterker de bijbehorende XD 851 W. De 851N is bekabeld aangesloten op het netwerk, ik ben nog aan het uitvogelen of ik verschil tussen het draadloze, separate WiFi dongle, of bedrade hoor. Maar dat kost tijd. De luidsprekers vormen straks mijn eindpost, dus doe ik het nog even met mijn Elipson 1303 luidsprekers, ja u leest het goed. Deze zijn van 1985 :-). Voor streaming denk ik een redelijk stabiel netwerk te hebben, althans wat ik kan meten. Maar nog belangrijker is het luisteren en dat klinkt heel niet verkeerd! Mits je maar de goede bronbestanden hebt. Voor audio heb ik de 16/44,1 AIFF of FLAC, (Sonos) of 24/96 DSD, FLAC, AIFF voor (Cambridge Audio). En voor video X264, dolby AC5.1 de diensten die ik gebruik Quobuz, HD-tracks, Hi-Res Japan. Mijn volgende aanwinst is de Sennheiser Momentum 2.0 over ear met APTX van Aventree

×