vrijdag, maart 29, 2024

Reageer op: CD’s rippen: hoe doe je dat goed?

#169090
Vincent KarsVincent Kars
Deelnemer

Bit perfect

Inherent aan een audio CD is dat het niet gegarandeerd is dat hij bit perfect wordt gelezen.
Het kan wel maar dan moet er allerlei error correction code aan de CD worden toegevoegd en dat kost 10% van de capaciteit. Dat is bij de CD ROM het geval.
Bij een audio CD dus niet.

Bij dBpoweramp (mijn favoriete ripper) hebben ze daar een leuke oplossing voor gevonden.
Vergelijk je resultaten onderling. Als 10 mensen resultaat X hebben en jij Y dan is de kans groot dat er in jou rip een foutje zit.
Dat heet AccurateRip.

Ondersteuning voor AccurateRip vind je uiteraard in dBpoweramp maar ook in freeware als Foobar en MusicBee.

De meeste rippers hebben een secure mode.
Dat kan heel simpel 2 keer lezen zijn van iedere sector, zijn er geen verschillen dan is de rip vermoedelijk juist.

Kan ook gecompliceerder, zodra er een C2 error gedetecteerd wordt op de status lijn van de drive dan wordt een sector tot 80 keer gelezen om te kijken wat de meest waarschijnlijke waarde is. Hier wordt dus de interpolatie van de CD drive omzeilt.

File of files?
Een CD heeft een heel apart format, het is 1 lang spiraal waarlangs de bitjes liggen (pits and lands) en waar een track begint of eindigt is dus niet te zien. Daarom is er een TOC (table of contents) die vertelt waar alle tracks beginnen en eindigen.

Dit model kun je min of meer 1 op 1 naar je PC overzetten door te rippen naar 1 file + CUE sheet. Nadeel is dat je ze wel netjes bij elkaar moet houden anders ben je ineens je indeling kwijt. Wat er aan informatie in een CUE sheet kan worden opgenomen is vrij beperkt.
Voordeel is dat het altijd gapless (geen pauze tussen de tracks) afspeelt.

Het alternatief is een file per track.
Je bent een stuk flexibeler zo kun je tracks die je niet aanstaan gewoon deleten.
Wat je aan tags kwijt kunt is een beetje afhankelijk van het format (en je media player) maar populaire formats als FLAC of MP3 hebben een zeer uitgebreid tagging schema en ondersteunen custom tags.
Ook kun je cover art in de file opslaan.
Het enige nadeel wat ik kan verzinnen is dat sommige media spelers (en niet te vergeten DLNA implementaties) moeite kunnen hebben met gapless. Dat is heel storend in klassieke muziek en bij live albums.

Files en folders
Mijn voorkeur is een file per track.
Rippers hebben vaak allerlei leuke opties om path/file name te genereren.
Root / Artist / Album / Track is een gebruikelijke.
Wat nu als het een sampler is met allerlei verschillen artiesten?
Inderdaad dan wordt dat album verdeeld over allerlei folders.

Vroeger dacht ik dat het er niet toe deed, media players kennen geen albums, die kennen alleen maar tags dus die sprokkelen het album wel weer bij elkaar in de interface.
Maar wat als je een track mist?
Wat als je programma’s alsMP3Tag of MusiCHI gebruikt die taggen per folder?

Mijn advies is dan ook om er voor te zorgen dat een CD altijd integraal in 1 folder terecht komt.

File format
Het rippen van een CD collectie is een behoorlijke klus.
Niet alleen het rippen maar ook het taggen vraagt de nodige tijd en aandacht.
Aangezien dat rare CD format op een PC allerlei probleemen veroorzaakt moet je kiezen voor een (gangbaar) audio file format.

Ik kies voor lossless.
Ik weet ook dat high bit rate MP3 vaak niet te onderscheidingen is van het origineel.
Wat als ik op een dag AAC nodig heb? Uiteraard kun je converteren maar je krijgt de verliezen van de MP3 conversie aangevuld met de verliezen van de AAC conversie kortom generatie verlies (in de analoge wereld een heel bekend fenomeen, maak maar eens een kopie van een kopie van een cassette bandje. Per kopie neemt de ruis lekker toe.)

Met lossless heb je dat probleem niet. Je kunt een lossless formaat naar ieder ander losless format converteren zonder verlies.
Dus rippen naar 2 kanaal 16 bit 44.1 kHz PCM
Ik heb het hier helemaal uitgeschreven maar sommigen denken dat je er verstandig aandoet om te rippen naar 24 bits of naar een hogere sample rate.

Mijn advies: rippen is een k-klus dus doe het in 1 keer goed en kies een gedegen lossless format en vermijdt iedere vorm van DSP (Digital Signal Processing) inclusief up-sampling.

De ham vraag, welk format.
Vaak wordt WAV genoemd.
Ja het is zowat 1 op 1 wat er op de CD staat, 2 kanaal2, 16 bit niet gecomprimeerde 44.1 kHz PCM audio.
Het vervelende is dat WAV een hele oude standard is. Je kunt het wel degelijk taggen maar een tag als Album ontbreekt in de standard.
De praktijk is helaas dat veel media spelers de tagging van WAV slecht of niet ondersteunen.

Dat noem ik de paradox van WAV, de ondersteuning van het audio gedeelte is vrijwel universeel, de ondersteuning van de tagging een ramp.

Mijn voorkeur is FLAC
– Uitstekende tagging
– Checksum, je kunt controleren of de integriteit van de data nog steeds in orde is
– Brede ondersteuning, zelfs Windows Media Player kent het (af windows 10)
– Lossless compression, scheelt toch een 30% aan schijfruimte. (Geldt ook voor je backups)

Nu zijn er mensen die oprecht menen dat WAV beter klinkt.
Logisch gezien kan dat niet, een track in WAV of in FLAC zijn exact dezelfde bitjes maar het vergt wat meer rekenkracht om een FLAC uit te pakken dan een WAV. Men meent dat dit meer “noise” genereert. “Noise” gegenereerd door de computer is de nieuwe jitter maar dit terzijde.
Als je dat echt hoort (dus in een blinddoek test) dan vrees ik dat je systeem wel heel erg gevoelig is voor “noise”.

Een simpele oplossing is overigens Memory Playback.
De track wordt eerst gelezen, geconverteerd naar LPCM en het geheel opgeslagen in memory voor dat de audio naar de DAC wordt gezonden.
Dus geen I/O, geen decoding tijdens playback.
Probeer het maar eens.

Het is meer een artikel dan een post in een forum geworden dus hoogste tijd om af te ronden.

Mijn voorkeuren
dBpoweramp
• Snel en stabiel.
• Eenvoudig te configureren.
• AccurateRip.
• Meta data van AMG, GD3, MusicBrainz en FreeDB.
• Prima format converter.
FLAC
• Lossless.
• Uitstekend tagging schema.
• Custom tags
• Cover art
• Checksum.
• Brede ondersteuning op Win, OSX, Linux, Android