donderdag, april 25, 2024

Reageer op: Doen UTP-kabels wat voor het geluid?

#168994
WilcoWilco
Deelnemer

Tja, alles wat je nieuw en/of duurder koopt is *altijd* mooier en beter en zelfs meer dan je verwacht had, enzovoort. Toch? (jawel, eerlijk zijn nu) 🙂

Wat het is met die kabel-rommel achter je apparatuur is dat er mensen zijn die b.v. zo’n netwerkkabel langs en tussen en over de stekkerdozen hebben liggen (erger nog… half opgerold) die vol zitten met van die ac/dc-adapters en daarvan veel storingsruis oppikken.
Je kan dan wel een Cat7 kabel neerleggen wat iets beter isoleerd maar toch… eerst maar eens netjes maken die warboel, dan nog eens luisteren.
Je weet maar nooit hoe het allemaal opknapt, zowel visueel als elektrisch.

voorbeeldje…
een colega van mij had paar jaar terug zo’n Philips kleuren-verspringende lamp (zo’n half ei) aangesloten op de stekkerdoos naast de TV waarop ook de UPC-mediabox zat. De dagen daarna zat hij aan de telefoon met klantenservice van UPC want had slecht beeld/ontvangst. Toevallig trekt hij de stekkers van alles eruit en weer terug behalve van die lamp en ja hoor ale beeld is weer goed… totdat de lamp weer aangesloten werd. Zo zie je maar weer. 😉

En wat ik nou niet snap is dat er enkelen zeggen dat zo’n dure nieuwe kabel vooral goed werkt/verbetering heeft met audio-streamers die algauw zo’n 2000Euro kosten, je zou denken dat daar nu juist intern de boel prima geregeld is toch.

goedkoop = duurkoop *of* juist anders om, tis maar net hoe je ‘t bekijkt.

Ik heb overigens tussen de modem en gigabit-switch en de Mac-mini gewoon dezelfde Cat6 utp-kabel met zelf aangebrachte stekkers. (alles mooi op maat gemaakt)

×