vrijdag, maart 29, 2024

Reageer op: Upgrade van de HTPC

#168856
mtimmermansmtimmermans
Deelnemer

Dat is inderdaad balen! In ieder geval van mijn kant hieronder een update!

Ik had al geschreven dat ik het volgende zou bestellen:

1 x GIGABYTE G1.Sniper B6 (rev. 1.0), socket 1150 moederbord
1 x IntelĀ® Core? i5-4460, 3,2 GHz (3,4 GHz Turbo Boost) 1150 processor
1 x Kingston HyperX 8 GB DDR3-1600 Kit, geheugen
1 x Noctua NH-D9L, Actieve CPU koeler
1 x Seasonic P-460 Fanless, 460 Watt voeding

Afgelopen dinsdag kwamen de spullen binnen en ik ben ‘s avonds meteen aan de slag gegaan. Was weer een leuk karweitje, maar niet erg moeilijk. Dankzij onder andere de tips van de video’s op alpha-audio is het goed gelukt. Bovendien was het niet mijn eerste htpc die ik zelf in elkaar heb gezet.

De cpu koeler van noctua is echt een fantastisch ding (bedankt voor de tip AudioGD). De htpc is echt heel stil geworden, je hoort helemaal niets meer. Ook dankzij de fanless voeding van Seasonic. Al met al ben ik er erg tevreden mee. Alleen de bluray speler maakt nog lawaai als je een schijf begint af te spelen, maar dat is niet te voorkomen denk ik.

Ik ben echter lang bezig geweest om het OS te installeren (twee avonden tot 2 uur ‘s nachts) en dat bleek na veel ‘trial and error’ te liggen aan de SSD die toch niet compatible bleek te zijn met het moederbord (normale sata hd werkte uiteindelijk wel). Gisterenavond maar een nieuwe SSD gekocht en dat bleek de oplossing te zijn.

Kodi (een verse installatie) staat er weer op en ik moet zeggen dat de muziek kwaliteit via de hdmi uitgang van het moederbord al erg goed is. Video op het eerste gezicht ook, maar heb ik nog niet uitgebreid kunnen testen.

De volgende stap is dan de DAC. Ik twijfel hier nog enorm over, omdat de kwaliteit van het geluid nu al erg goed is, maar ook in verband met de aansturing naar de versterker door Kodi. Ik zou dan met een zogenaamde dual output moeten gaan werken of met twee verschillende audioprofielen. Ik heb foobar al geprobeerd, maar dat is niet echt mijn ding. Ik wil toch graag alles bedienen vanaf de bank en kodi is toch wel erg sterk in de presentatie van de albums (covers, info en now playing scherm etc.).

Kortom, er is nog het een en ander uit te zoeken voordat ik ga kijken voor een DAC, het moederbord is er in ieder geval op voorbereid.

Groeten,

Michel