Home Hi-Fi Vreemd

Vreemd

11
Vreemd

Soms zijn dingen gewoon vreemd. Onverklaarbaar. Dat geldt eigenlijk wel binnen elk segment in het leven. Bijvoorbeeld: waarom is er een klik met bepaalde mensen en met anderen niet? Maar het kan ook binnen onze hobby gelden: waarom horen we een verschil in kabels? En waarom klinkt de ene streamer beter dan de andere? 

Het leven heeft altijd weer verrassingen. Zo was er een serieuze crash op het platform van Alpha Audio. De provider had het over een crash op het ‘cloudplatform’. Nou… als het in de cloud draait, is er toch niets aan de hand? Kwestie van schijfje wisselen en gaan met die banaan! Nee dus… de database bleek behoorlijk beschadigd. Waarom? Geen idee… zelfs de provider weet het niet. Kortom: vanaf nu maken we om de dag back-ups. Blijkt dat die ‘good old’ back-ups gewoon nodig blijven. Ondanks de beloftes van de cloud.

Data is data?

Om even terug te gaan naar audio – Maar dan wel digitale audio: ook daar gelden vreemde regels. Bijvoorbeeld streaming-diensten: waarom kan een stroom van data ongemoeid over stukjes flutkoper reizen om vervolgens achter de set in de problemen te komen? Immers: er zitten écht verschillen in ethernetkabels (volgens redacteur in kwestie dan). Ik kan daar bijna wakker van liggen.

Dat geldt ook voor lichtnetkabels. We krijgen regelmatig de opmerking via de mail: het kan niets uitmaken, want als het de muur in gaat, is het weer standaardkabel. Ja, dat klopt… en toch horen we grote verschillen in lichtnetkabels. We hebben zelfs een demo gedaan op Café Engels. En de bezoekers – op dat moment een zaal vol – waren het allemaal eens met elkaar: er is een verschil hoorbaar.

Codecs

Dan even nog iets: een verschil in klank bij codecs. Lossless is toch lossless? Ja, dat is ook zo. Maar toch kunnen er subtiele verschillen in codecs zitten. FLAC en ALAC kan toch net anders klinken. Geen grote of schokkende verschillen, maar we hebben wel kleine verschillen kunnen waarnemen.

Al deze zaken laten redacteur in kwestie zien – of horen – dat we nog lang niet alles weten. En wie het blog van Paul McGowan leest, zal lezen dat ook ontwikkelaars weleens met de handen in het haar zitten met vraagstukken die in eerste gezicht voor de hand lijken te liggen, maar heel anders uitpakken. Kortom: keep an open mind! Laat je verrassen! Doen wij ook…

11 REACTIES

  1. Veel van die vreemde onverklaarbare verschillen zijn meestal een kwestie van perceptie.
    Onze perceptie is nu eenmaal erg complex en wordt beïnvloed door allerlei cognities die ongemerkt een veel grotere invloed hebben dan we denken.
    De vaas van Rubin die je als illustratie hebt gebruikt illustreert dat aardig, je ziet twee koppen of een vaas of in dit fraaie voorbeeld zelfs iemand die je recht aankijkt.
    1 plaatje, drie totaal verschillende indrukken.

    Een mooi voorbeeld is de Stradivarius, de mooiste viool allertijden.
    Beneden de miljoen niet te koop. http://www.stradivarius.org/price/
    Maar klinkt het nou echt beter?
    Uit onderzoek blijkt dat in een blindoektest luisteraars een goede moderne viool prefereren boven een Strad!
    http://www.sciencemag.org/news/2017/05/million-dollar-strads-fall-modern-violins-blind-sound-check
    Zoals de onderzoeker zo treffend opmerkt “If you know it’s a Strad, you will hear it differently,” Fritz says. “And you can’t turn off that effect.”
    Dat is wat perceptie met ons doet, het kleurt ons oordeel en dat gaat vaak ten koste van de realiteit.

  2. Hoe is het dan mogelijk dat ik zonder netfilters toch tevreden ben met mijn audio installaties?
    Ok, ik hoor ook wel eens een knoep en knak. Dat hoort bij het leven is dan mijn motto. Ik ben soms een ene dag allerter dan de andere, dan sluit ik me ook niet aan op een bio filter.

    Al weet ik goed dat perfectionisten alles in topconditie willen houden, dat hun high end muziek installatie het summum moet zijn van perfectie. Vergeet niet dat een goede violist ook wel eens een slecht optreden heeft, en dat net bij dat concert een opname gemaakt word voor een cd productie.

      • Gisteren bij een vriend op bezoek. Twintig jaar oude pioneer speakers en een marantz cmr 611 dingetje met de bijgeleverde kabeltjes. Lekker streamen van Spotify. Nou, klonk veel beter dan mijn uitgebalanceerde set.

        Voldoende warmte, detail, laag maar vooral betrokkenheid. Ik werd de hele tijd in de muziek getrokken. Er was geen ontkomen aan. Ik wou ook telkens de boel luider zetten.

        Ik was stikjaloers!

          • Ja misschien maar toch. Zijn speakers zijn best wel groot voor bookshelfs en er zitten drie delen in. Tweeter, midden en laag. Ik geraak er niet over. Had vroeger ook fantastische professional grundig speakers maar ja die zijn dan in de kelder stuk gegaan,

            Zoek ze nog steeds tweedehands. Maar goed de magie tussen componenten is echt bijzonder. Ook op beurzen of bij demo’s heb je het af en toe. Dat alles klopt en je niet meer aan de hifi zelf denkt.

            En dan nog de ruimte. Ik vind het, en gelukkig lees ik het overal, niet gemakkelijk om een vanzelfsprekende set te bekomen. Eenvoud blijft heel belangrijk denk ik.

          • Dag Geoffrey,

            Vergeet niet dat hij waarschijnlijk jouw set weer prachtig vindt. En vergeet niet de akoestiek mee te pakken. Hoe is zijn kamer t.o.v die van jou? Akoestiek kan gigantisch roet in het eten gooien.