Home Streaming Audio Software Vijf CD-rip software pakketten vergeleken

Vijf CD-rip software pakketten vergeleken

64
Vijf CD-rip software pakketten vergeleken

EAC

EAC is een gratis stuk software om cd’s accuraat te rippen. De software-ontwikkelaar is de man achter accuraterip. En dat zegt genoeg. Wij hebben versie 1.3 getest.

Eenvoud

Een paar jaar terug was het nog nodig om allerhande variabelen in te stellen als je naar FLAC wilde rippen. Het was tevens nodig om de FLAC-software te installeren… onhandig. Maar dat is niet meer nodig. Gelukkig maar. Tevens kalibreert EAC automatisch. Het enige wat nog wél nodig is, is een koppeling leggen met een metadata-database. Wij hebben al een paar jaar een abonnement op de GD3 metadata database. Hebt u het niet, dan kunt u na een registratie 10 keer gratis connectie maken.

Snel, simpel

Rippen gaat snel en simpel. We klikken op de knop CMP – Compress – nadat we in de set-up hebben aangegeven dat we naar FLAC willen rippen. EAC vraagt om een map… en begint met rippen nadat we deze hebben aangegeven. Klaar.

Rippen gaat goed. In feite mag u dezelfde resultaten verwachten als bij dBPowerAmp. En dat gebeurt ook. We horen absolute stilte bij de Audition-test. En in de luistertest…? Geen verschil met WAV of dBPoweramp. Kortom: prima keuze voor wie graag een degelijk gratis stuk software wenst. Wij gebruiken EAC al jaren en zien ook na deze test geen reden om daar van af te stappen.

64 REACTIES

  1. Iedere muziekliefhebber met ‘n uitpuilende kast met cd’s waarvan je de meesten (box) niet hebt gehoord, wegens het vele werk (het is tenslotte veel makkelijker om via bijvoorbeeld Spotify te luisteren)
    zou de moeite moeten nemen, om net als ik de cd’s te rippen.
    Ging eerst kijken of alpha-audio hier iets over had geschreven, inderdaad ‘n achtergrond artikel.
    Spijt dat ik dit niet eerder had gedaan, 320kbps klinkt minder dan FLAC.
    Jaap heeft zoals gewoonlijk gelijk, heb dBpoweramp direct gedownload en paar dagen later aangeschaft.
    Elke audiofiel weet hoe belangrijk elk apparaat is, de geluidskwaliteit wordt uiteindelijk bepaalt door de zwakste schakel.
    Maar nu we het toch over de achtergrond hebben, wil ik Brilliant Classics te berde brengen.
    Dit label heeft ‘n fantastische collectie cd’s, die net zo goed klinken als DGG/DECCA etc. etc. evenals de muzikanten zijn ook prima vertolkers.
    Klassieke muziek is soms moeilijk/zwaar/lastig (evenals jazz) om direct te waarderen.
    Probeer ‘n box van Beethoven da’s niet zo moeilijk.
    Bach is veel moeilijker?!! probeer de 2 partijen (piano) of 3 partijen (kerkorgel) gespeeld door EEN muzikant, eens 10 maten na te zingen, als je dit kunt heb je waarschijnlijk op het conservatorium gezeten.

  2. Dank voor de tip Ferdinand.
    Ik heb vanmorgen het pakker maar eens geïnstalleerd en weer geïnstalleerd. Daarna werden van de CD van King Crimson de tracks herkend en de album art. Ook de naam van de drive werd weergegeven. Bij de volgende CD van Zelenka weer niks, ook de naam van de CD drive werd niet meer gedisplayed. Terug naar King Crimson: ook niets meer nu.

    Bij de installatie kreeg ik niet – zoals jij beschrijft – een pop-up om de drive te bevestigen / kiezen.
    Merkwaardig dat bij Windows Media Player en Fre:ac alles correct werkt. Ook volgens apparaatbeheer van Windows.
    Ik heb een post geplaats op het forum van dBpoweramp, wellicht levert dat wat tips op.

  3. Relevant artikel. Experimenteer zelf incidenteel met dBpoweramp. Wat ik mij alleen afvraag is hoe weet je of je een goede drive gebruikt? Als ik echt definitief aan mijn 2000 cd’s ga beginnen dan wil ik er niet achter komen dat ik beter een “aufiofiele drive” had kunnen gebruiken. Dus voldoet de huidige van een paar tientjes of niet. Ook interessant zou zijn of geluiden en of trillingen van een drive door bijvoorbeeld slijtage invloed hebben of niet. Immers zoals jullie vaker aangeven in artikelen het is niet alleen nullen en enen dus in dit geval een accurate kopie. Type ethernet kabel of soort voeding op switch is bijvoorbeeld te horen zoals vermeld in jullie vorige artikel. Wellicht zouden jullie hier dieper op in kunnen gaan in een vervolg artikel of in ieder geval type van jullie asus drive door kunnen geven want blijkbaar was die geschikt om deze test goed te doen?.

  4. Relevant artikel. Experimenteer zelf incidenteel met dBpoweramp. Wat ik mij alleen afvraag is hoe weet je of je een goede drive gebruikt? Als ik echt definitief aan mijn 2000 cd’s ga beginnen dan wil ik er niet achter komen dat ik beter een “aufiofiele drive” had kunnen gebruiken. Dus voldoet de huidige van een paar tientjes of niet. Ook interessant zou zijn of geluiden en of trillingen van een drive door bijvoorbeeld slijtage invloed hebben of niet. Immers zoals jullie vaker aangeven in artikelen het is niet alleen nullen en enen dus in dit geval een accurate kopie. Type ethernet kabel of soort voeding op switch is bijvoorbeeld te horen zoals vermeld in jullie vorige artikel. Wellicht zouden jullie hier dieper op in kunnen gaan in een vervolg artikel of in ieder geval type van jullie asus drive door kunnen geven want blijkbaar was die geschikt om deze test goed te doen?.

      • accuraterip én sommige drives doen al foutcorrecties.

        Dat is een misvatting
        AccurateRip corrigeert helemaal niks.
        Als eerder aangeven het berekend de MD5 van de track (een soort unieke identificatie) en vergelijkt dat met de waarde in de AccurateRip database.
        Dit leert je of je het zelfde resultaat hebt behaalt als andere gebruikers van AccurateRip.
        De rationale hier achter is dat by design bit perfect lezen van audio CDs niet gegarandeerd is.
        Dat kan wel (CD ROM) maar dat kost je 10% van je opslagcapaciteit.
        Daar hebben Sony/Philips niet voor gekozen bij de audio CD.
        De antwoord van dbPoweramp is AccurateRip.
        Dat is ook niet waterdicht maar als 100 checksum A hebben en jij B dan is het statisch gesproken erg waarschijnlijk dat jouw rip niet 100% correct is.
        Omgekeerd als jij 100 tracks ript en geen 1 is accurate dan is er heel duidelijk iets mis.

        De tweede misvatting is dat de drives de foutcorrectie doen. Dat is exact het punt waarop dbPoweramp en EAC verschillen van andere rippers.
        Als de drive aan het interpoleren slaat (en dit op de statusline zet, C2 erros heet dat geloof ik) dan gaan deze programma’s proberen de defecte sector te herlezen, tot 80 keer toe.
        Op die manier hopen ze niet de geïnterpoleerde maar de juiste waarde te achterhalen.
        Daar is dus wel sprake van een correctie.

        Voor wat betreft black boxes als music servers. Het zal moeilijk te achterhalen zijn of ze van Accuraterip gebruiken cq de interpolatie van de drive omzeilen.
        Dat kan alleen de fabrikant je vertellen.

    • Ik heb met Audacity align gedaan met opties
      – Align Together: If you select multiple tracks, this command moves the tracks so that they all start at the same time, so audio within them changes its synchronization.
      – Start to Zero: Aligns the start of selected tracks with the start of the project.

      Hiermee heb ik nog geen succes want er blijft geluid hoorbaar.

        • Even een gedachtenexperiment… 😉 Kan het zijn dat de drive offset niet een simpele time shift is…? CD Audio bestaat uit 16 bits ‘woorden’ die gelezen worden in ‘sectoren’. Kan het zijn dat de offset ervoor zorgt dat de individuele bit-woorden intern geshift zijn en dat ze dus niet meer alignen op die manier? Dat zou ook verklaren waarom ik verschillen hoor tussen een Accuraterip en een rip met verkeerde offset. Nogmaals, ik ben geen expert op het gebied van hoe de data op de CD precies is opgebouwd, dus geen idee of mijn idee kan kloppen.

          XLD heeft de mogelijkheid om een verkeerde 0ffset te corrigeren. Misschien leuk om een rip van een programma die geen offset corrigeert door die tool te halen om te luisteren/onderzoeken of je dan WEL complete stilte krijgt?

          • Eigenlijk kan ik al zelf wel beredeneren dat mijn idee niet klopt… Het 16 bits woord heeft namelijk altijd een most significant en least significant bit op dezelfde plaats, anders krijg je wel heel andere audio… 😉 Nouja, poging was leuk… 😀

      • Een editor heeft geen kennis van de inhoud dus die pakt het begin van de track.
        Als dat begin bestaat uit 200 nul samples (die vermaledijde offset) dan is dat het begin dus zal een time alignment niks veranderen.
        Ik denk dat je eerst de track met de offset moet editen.
        Als die begint met zero 200 samples, dan eerst die er uit slopen en dan de time align doen.
        Ik vermoed dat je in Audacity zo ver kan inzoomen dat je ook kunt zien in beide tracks waar de muziek begint.
        Die eerste bit met muziek in beide tracks moet onder elkaar staan.

  5. Ik heb n.a.v. dit artikel maar eens besloten om DBPowerAmp te gaan gebruiken i.c.m. accurate rip. Naast DBPowerAmp wordt ook het programma PerfectTUNES meegeleverd waarmee bijvoorbeeld de bestaande collectie kan worden gecontroleerd met de accurate rip database.

    Tot nu gebruikte ik iTunes als standaard rip programma waarmee ik naar het AIF formaat rip. Met dit artikel waar DBPowerAmp en EAC de betere recensie krijgen was ik nu toch erg nieuwsgierig naar de staat van mijn, met iTunes geripte, verzameling waarbij ik de gedachte had dat ik mijn verzameling opnieuw kon gaan inlezen, nu via DBPowerAmp.

    Wat tot mijn verbazing blijkt is dat van de 1000 albums er 31 naar voren komen met rip errors en dan gaat het in de meeste gevallen om een enkele track die niet goed zou zijn ingelezen. Gezien de bevindingen van je artikel, had ik honderden of eigenlijk alle albums als foutief ingelezen verwacht. En dit blijkt dus niet het geval te zijn.

    Ter achtergrond, ik gebruik een Mac mini met externe opslag waarbij ik tot nu iTunes gebruik(te) om cd’s te rippen. En waarbij ik nu de indruk krijg dat dit nog helemaal zo slecht niet is gezien de uitkomsten van de analyse door PerfectTUNES.

    Ik zou dus ook eigenlijk ook graag een “in-depth” onderzoek zien als vervolg op dit artikel waarbij niet enkel een computer met Microsoft Windows 10 wordt gebruikt maar ook een computer met MacOS en een computer met een Linux distributie. Ik begrijp dat hiermee niet alle software kan worden beoordeeld als deze software enkel voor Microsoft Windows is gemaakt.

    • “Spoon” (dat is de moniker van de man achter dbPoweramp) geeft zelf aan dat in 95% van de gevallen het niks uitmaakt wat je gebruikt.
      Jou score van 31 op de 1000 is qua orde van grote aardig in de buurt.
      Je zou voor de lol de 31 eens opnieuw kunnen rippen.
      Mij zou het verbazen als je verschil hoort.
      Meestal zijn het een paar samples die in de knoei gaan en dus gaat AccurateRip piepen, niet te verwarren met een bak hoorbare fouten.

      Een leuke test zou zijn foute rip en goede rip in een audio editor te laden.
      Uiteraard time alignment (de 1e sample met de audio van beide moet exact op het zelfde tijdstip beginnen) en dan een null test.
      Dan moet je kunnen zien waar de verschillen optreden.
      Dan eens daar gericht gaan luisteren. Tenzij het een vreselijke glitch is zou het mij niet verbazen dat er geen hoorbare verschillen zijn.

      Een praktisch punt: als je iTunes gebruikt, zet secure mode aan voor zover je dat al niet gedaan hebt.
      http://www.thewelltemperedcomputer.com/SW/OSX/Ripping.htm

        • Je hebt er verstand van Vincent!

          Ik heb in ieder geval duidelijk gemerkt dat er hoorbaar verlies optreed vooral in dimensionaliteit en muzikaliteit van de weergave als er geen correctie op de drive offset is gedaan tijdens de rip. Pak een heel natuurlijke opname met echte diepte (bijv. een mooie DECCA ofzo) en doe de vergelijking tussen iedere Accuraterip rip en eentje zonder drive offset. Oftewel, ik vind de verschillen niet subtiel… Maar ik herhaal mezelf… 😉

      • Vincent, dank voor je antwoord en aanvullende uitleg.
        In aanvulling op mijn reactie ben ik, zoals je qua suggestie aangeeft, ook zelf maar eens wat vergelijk gaan doen (had je reactie nog niet gelezen 🙂 ).

        Mijn instellingen bij het inlezen via iTunes is:
        Importeer met: “AIFF-codering”
        Instelling: “Automatisch”
        Vink staat aan bij “Gebruik foutcorrectie bij lezen audio-cd’s”

        De aanleiding voor mijn vergelijk is dat ik mijn gehele verzameling had geript met iTunes in het formaat AIFF op een MacMini. Met de aanschaf van DBPowerAmp heb ik door de pakketkeuze ook de beschikking over de applicatie PerfectTUNES. En zoals ik in mijn eerste reactie aangaf was ik na een scan van mijn verzameling met PerfectTUNES verbaasd over de kleine lijst met incorrecte resultaten, namelijk 31 albums uit mijn totale verzameling van zo’n 1000+ albums. En van deze 31 albums was het in de meeste gevallen 1 track met incorrect rip-resultaat. Vervolgens was de actie voor mij het inlezen met DBPowerAmp van deze albums, in het bijzonder de incorrecte tracks van deze albums. Het leverde eenzelfde incorrect resultaat. Geen hulp voor mij dus van DBPowerAmp op dit vlak. En ja, ik heb in DBPowerAmp qua “Ripping Method” de optie “Secure (Recover Errors) aan staan. Verder staan bij “AccurateRip” “Query Ripping Results with AccureRip” en “Cross-Pressing Verification” aan.

        En met deze eerste stappen bleef bij mij de vraag hoe goed of fout de met iTunes geripte bestanden zouden zijn. M.a.w. een vergelijk gaan doen dus.

        Wat heb ik gedaan?
        Installatie Audacity op MacMini
        Starten van nieuw project in Audacity en van een CD track 1 ingelezen als WAV
        Rip via iTunes van track 1 van dezelfde CD
        Rip via DBPowerAmp van track 1 van dezelfde CD

        Nu ik met de voorbereiding klaar was heb ik de iTunes rip als tweede bestand geïmporteerd in het aangemaakte AudaCity bestand. Op deze import heb ik bij Effecten voor Inverteren gekozen wat hetzelfde effect geeft als Jaap heeft toegepast met Adobe Audition CC 2018 en polarity op 180 graden. Vervolgens kies ik binnen Audacity voor afspelen.
        Het resultaat? Volkomen stilte voor de gehele track!

        Ik heb de geïmporteerde iTunes weer uit het project verwijderd en nu lees ik de track in die is geript met DBPowerAmp. Ik kies wederom in Audacity in menu Effecten voor Inverteren en ik kies na het inverteren voor afspelen. Het resultaat? Ik hoor muziek! Ik vermoed dat de oorzaak hier hetzelfde kan zijn als wat Jaap heeft ondervonden met de geripte track via EAC: “Waarschijnlijk door wat extra headers, metadata en cover-art.”.

        Voor mij heb ik voor mijn eigen situatie de bevestiging dat de geripte bestanden met iTunes naar AIFF goed zijn.

        Voor de geripte bestanden met DBPowerAmp naar AIFF kan ik dit in mijn situatie (nog) niet bevestigen want ik hoor muziek.

        Een voordeel van DBPowerAmp t.o.v. iTunes tot nu lijkt voor mij te zijn dat ik in de applicatie interface geïnformeerd wordt over de rip status per track van een album en ik dus een visuele waarneming heb van een volledige geslaagde rip van een CD of een rip met fouten en eventueel een vervolgstap kan doen (opnieuw een rip van de foutieve track, of een nieuwe CD halen en opnieuw een rip).

        • “ Ik vermoed dat de oorzaak hier hetzelfde kan zijn als wat Jaap heeft ondervonden met de geripte track via EAC: “Waarschijnlijk door wat extra headers, metadata en cover-art.”.”
          Sorry, dat is onzin
          Excuses voor het platte taal gebruik maar als je in Audacity de audio laad dan heb je geen last van dat soort zaken. Tags, cover art is geen audio! Dus zie je ze niet in het audio gedeelte Audacity

          Zoom eens meedogenloos in op het begin van beide tracks.
          Mij zou het niks verbazen als het verschil wederom de drive offset is.
          Die heeft geen invloed op de geluidskwaliteit maar wel op de waarde van de samples

          • Dat vermoeden klopt niet.
            Zo dom zijn ze niet bij EAC.
            Als ze de hele file zouden vergelijken dan zal iedere aanpassing van de tags, al is het een comma, of cover art tot een verschil lijden.
            Ze zijn dan ook wel zo slim om die vergelijking te beperken tot het audio gedeelte.
            Mijn voorspelling is dat als je een rip met en een rip zonder offset correctie vergelijtk met EAC WAV compare of Foobar Binary compare je waarschijnlijk een verschil vind van roep wat, 600 samples hetzij aan het begin of aan het eind.
            Dat is die offset. Jij kent EAC beter dan ik maar ik meen te weten dat de log van EAC ook waarschuwt als de verschillen niet aan begin of eind zitten. Dan heb je een echte fout te pakken.

  6. Ik rip niet zo erg veel meer maar ben steeds terug gevallen op Steinberg Wavelab. Wel een stuk omslachtiger en traag als je securrip gebruikt maar het is de tijd zeker meer dan waard. Ik heb het vorig jaar nog vergeleken met dBPowerAmp en Wavelab kwam bij mij echt beter uit de verf. dBPowerAmp werkt daarentegen veel makkelijker en is een stuk beter in metadata maar Roon doet daar zijn werk wel.

  7. Rip zelf via Windows in WAV en via AudioAanZee vortexbox in FLAC.
    Hoor werkelijk geen verschil, maar dat kan natuurlijk aan mijn oren liggen.
    Via Windws is wel veel sneller….de FLAC variant doet er ongeveer 5x zo lang over…waarbij ik er vanuit ga dat de controleslag net zo lang maakt totdat de volledige CD compleet is geript…

  8. dbPoweramp is voor mij de beste keuze, gebruik het al heel wat jaartjes, afhankelijk van het aantal te rippen schijfjes met meerdere drives tegelijk (Batch ripping), daar moet je dan wel de ‘Profesional’ versie voor aanschaffen (commercieel gebruik).
    Een niet onbelangrijk bijkomend voordeel bij dbPoweramp s dat je voor u het rippen start kunt kiezen uit de gevonden metadata van verschillende bronnen of zelfs een combinatie ervan, zeker handig bij klassieke muziek.
    Tips:
    – de scroll down keuzemenu om een genre te kiezen kunt U naar eigen wens aanpassen.
    – de cover-art kan je instellen op bijvoorbeeld 400×400 pixels, de gevonden cover-art word automatisch aangepast op voorwaarde dat die groter is dan 400×400

  9. Hoi Alpha!

    Jammer dat jullie niet uitdiepen waar die verschillen precies in zitten en waarom EAC en dBPoweramp perfect rippen en de andere niet… Het antwoord is zoals vaak heel simpel; alleen die twee gebruiken een drive offset en zijn dus de enige bit-perfecte rippers. Daardoor kunnen ze ook d.m.v. Accuraterip vaststellen dat een rip ook echt identiek is aan vele andere rips van datzelfde album ol een heel andere CD drive:: omdat de programma’s voor iedere drive de juiste offset gebruiken, zijn de resultaten altijd ideaal en verschillen dBPoweramp en EAC dus ook niet in geluidskwaliteit. Net zoals de andere programma’s die de drive-offset niet herkennen/gebruiken: die programma’s kun je allemaal op de stapel ‘niet gebruiken’ gooien.

    Jullie vinden de verschillen tussen een bitperfect (met juiste drive-offset) misschien klein t.o.v. een niet bit-perfecte rip, ik vind de verschillen o.h.a. goed hoorbaar vooral in dieptebeeld en naklank. Tonaal zul je nooit grote verschillen ervaren.

    Doei!
    Garmt