web analytics

Verslag Audio Show iEAR 2021

Laten we maar met de deur in huis vallen: het was een gekke iEAR show dit jaar. De vrijdag voordat het event ging plaatsvinden werden de strengere maatregelingen aangekondigd. Niets aan te doen, helaas. Gelukkig zijn iEAR en de standhouders (merken) op de show flexibel genoeg om er alsnog het beste van te maken. En door deze houding en inzet was de zaterdag alsnog een groot succes te noemen. 

Laten we aftrappen met de mededeling dat iEAR weer een strak georganiseerde show heeft neergezet in het Willem II stadion in Tilburg. En ook petje af voor alle standhouders die hun ruimtes prachtig hadden aangekleed. Stuk voor stuk mooie demo’s. Helaas hebben we ze lang niet allemaal kunnen bijwonen, aangezien het gewoon vaak te druk was in de ruimte én we in één dag alles moesten bezoeken. We hebben echter ons best gedaan om overal even te kijken en foto’s te maken.

Begane grond

Op de begane grond waren Sound United, IDC Klaassen, Terrasson Audio en GP Acoustics te vinden. Oftewel, merken als: KEF, Hegel, Isotek, Bowers & Wilkins, Rotel, Marantz, Denon, Polk, Definitive, Vivid, Grimm, Mola Mola en bijvoorbeeld Arcam. Voor ieder wat wils, want de prijsklassen zijn zéér verschillend zoals u zich wel kunt voorstellen. Een Vivid Gaia op Mola Mola en een Grimm MU1 is iets anders dan een KEF LS50 op een Hegel H95 om maar iets te noemen. Maar dat is ook het mooie van een beurs als deze: u kunt er alles vinden: van zéér exotisch tot zéér betaalbaar. En van een complete streaming-oplossing tot iets compleets analoogs (zoals bij Music2).

Wat erg leuk was om bij te wonen, was de Isotek-demo van de Aquarius V5 en Titan V5. Keith Martin van Isotek was er zelf om de demo te doen. Hij heeft – bewust – geen eindeloze technische verhalen gehouden over power-filtering, maar het product zelf het werk laten doen. Met het beroemde vleugje Britse humor natuurlijk. En gelukkig was ook nu het verschil weer goed waarneembaar en gelijk aan wat we zelf ervaring in onze set-up in de luisterruimte.

Bij Bowers & Wilkins stond onder andere de nieuwe Zeppelin beneden – samen met 700-series Signature – en boven waren de 800-series D4 te vinden op een Classé-systeem. Een prima scheiding, want nog een complete 800-series set in deze ruimte was niet mogelijk geweest schatten we in.

Bij KEF was ook veel te zien. Beneden een set met Blade én onder andere LS50 Meta. Maar boven was nog een ruimte waar ook live gespeeld werd. Wij liepen naar binnen toen Wish you were here van Pink Floyd gecovered werd. Gewaagd nummer om na te doen natuurlijk… maar het was wel erg fraai gedaan.

Eerste verdieping

Dimex opende voor ons in feite de show met een pers-meeting rondom de nieuwe Cabasse producten. De Fransen introduceerden een nieuw ‘mini-systeem’: de Pearl Keshi – 2500 euro voor een set – en een nieuwe, grote Pearl Pelegrina – ongeveer 25.000 euro voor een set als we het goed hebben begrepen. De specificaties zijn indrukwekkend, waarbij 3700 watt aan vermogen voor de Pelegrina toch wel het meest is bijgebleven. Absolute controle… ongeacht het volume waarop u luistert.

Bij Dynaudio vinden we de nieuwe Contour en nieuwe Emit. Emit is natuurlijk pas geïntroduceerd waardoor het interessant is om die even goed te laten horen. De zaal zat compleet vol, dus het zal wel goed geklonken hebben, schatten we zo in. Auteur Wouter was al erg blij met de bookshelf van Emit… Behalve Dynaudio treffen we veel elektronica aan van Auralic. We krijgen binnenkort een complete stapel om eens goed te beluisteren. Binnenkort dus meer over de nieuwe Auralic-producten!

Bij Bowers & Wilkins staat de nieuewe Classé-lijn te spelen op een paar 800D4. Een beestachtig systeem. Groot, dynamisch… Nog een stukje grootser dan de 804D4 die we eerder in onze livetest hebben mogen beluisteren op een complete Quad-set. De Classé-set had goed grip op deze bruten die gemakkelijk de zaal vulden met muziek.

Een stukje verder stond Yamaha met een complete 5000-serie pre- / power en NS-3000 serie monitorspeakers. Een magistraal neutrale combinatie. Aan de andere kant voor de ruimte was een home-cinema opgezet in samenwerking met Klankbart. We hebben daar helaas niet van kunnen genieten. Binnenkort gaan we echter de instap laserprojector van Optoma bekijken.

In de zaal van Latham vinden we toch wel een huzarenstukje… Focal Grand Utopia op een NAIM Statement systeem waar ook de onlangs geïntroduceerde NAIM Solstice draaitafel (verslag volgt nog). Het speelde helaas niet toen we er waren, maar dit moet ongekend groot en indrukwekkend hebben gespeeld. De ervaring bij Latham zelf was dat de draaitafel écht superstil en gecontroleerd speelt.

Bij Fine Sounds staan twee systemen rondom Sonus Faber en McIntosh. Een groter en kleiner systeem. En dat is geweldig om zo te horen, want het laat horen dat groter niet altijd nodig is om in de muziek te raken. Overigens moet een systeem altijd op de ruimte worden aangepast. Te groot klinkt ook niet. Wederom zit de zaal weer compleet vol als we naar binnen gaan. Dus rustig luisteren zit er even niet in. Maar wat we mee hebben gekregen, is dat de demo’s met zorg zijn gedaan en dat mensen met een glimlach zitten te genieten.

NAD heeft gekozen voor een mengvorm van livemuziek (John van der Veer) en demo’s. We zien de nieuwe NAD C700 naast de M10 V2 staan en natuurlijk ook de nieuwe DALI streaming speakers uit de Equi lijn. Draadloos… en mogelijk in surround-setup met de hub die ook surround toelaat. Een interessant concept in onze industrie. Want wie heeft er nu zin in draadjes trekken als het ook draadloos kan? (Ja, er moet een stekker in).

Tenslotte nog een bezoekje bij Music2. Daar staat een compleet analoog systeem met Blumenhofer, Trafomatic, Reed, Van den Hul en Dr. Feickert. Als ik het goed heb, speelde Marco van Music2 met een REED draaitafel bij binnenkomst. Twee dikke Trafomatic buizenversterkers sturen een set gigantische Blumenhofer hoorns aan. Een recept waar we wel blij van worden. Compleet analoog. Open, snel, muzikaal en onmiskenbaar veel fun.

Tweede verdieping

We gaan weer een trap omhoog om op de tweede verdieping te kijken. We treffen partijen als Audioquest aan die er met hun kabels én Golden Ear staan. En Network Media Systems die overduidelijk willen laten zien wat Hifirose allemaal kan. We moeten toegeven: het display oogt geweldig. Groot, kleurrijk en goed afleesbaar.

ServiQ staat prominent in de hal met Elac, Advance Paris en Cocktail Audio. We waren ons nog niet zo bewust van het feit dat Elac écht high-end speakers in het assortiment heeft. We gaan binnenkort bij iEAR een mooi model wat beter bekijken en beluisteren. We hebben ook nog een Cocktail audio op de rol staan. Maar eerst willen we de desktop-app van Cocktail kunnen bekijken; die is nog niet klaar.

Wie de Focal Grand Utopia en Naim Statement iets te veel van het goede vond… hier kunt u ook genieten van een iets kleiner systeem uit de stal van Latham. De deur ernaast staat HNNY met een systeem op basis van Fyne Audio, REL, Van den Hul, Heed en New Horizon. Ook niet al te groot al loopt het in onze hobby al snel in de papieren al shet ook goed moet zijn.

Viertron had een interessante set-up met speakers die weg te stucken zijn. Dat klonk verrassend goed voor een speakersysteem in deze klasse. Mede door de goede versterking en goede, actieve filtering, schatten we zo in. Verder staat er elektronica van Atoll wat nu onder Viertron valt. Er is een Atoll-duo onderweg naar Geoffrey om te bekijken. Overigens staat er ook wat Meridian binnenkort in onze luisterruimte; het is lang geleden dat we iets van deze Britten hebben beluisterd.

Joenit had een heel compact en charmant systeem met Totem en Rega opgesteld. Dit klinkt ontzettend los en vloeiend. Iets wat we inmiddels wel gewend zijn van zowel Totem als Rega. Een waanzinnig mooie combinatie voor wie graag bij traditionele, beproefde techniek blijft. En daar valt veel voor te zeggen als we dit zo horen!

IDC had ook hier nog een ruimte. Het was meer een gedeelde ruimte met Esoteric en TEAC. Want jawel: eindelijk een officiële importeur voor TEAC. De elektronica van Esoteric – met een nieuwe all-in-one pre-amp / dac / streamer – stuurde een nieuwe versie van de Concept-lijn van Q acoustics aan. Erg fraai spul!

Tenslotte System Audio, Audio Physik en Primare. We hebben op dit moment een paar System Audio speakers op proef. De eerste indruk is bijzonder positief: eenvoudige installatie en het klinkt als een klok. Het draadloze WISA systeem klopt gewoon… Bij Primare met Audio Physik moesten we even checken of er geen room-correctie actief was: dat klonk écht heel strak. En dat in een demo-ruimte vol met mensen en een verre van ideale akoestiek. Erg knap.

Afrondend

We moesten echt racen om alles op één dag te zien én nog wat te kunnen bijpraten. Bovendien was het erg druk op de show, wat goed is voor iEAR en de standhouders. Een beurs is bovendien niet de plek om écht goed te gaan luisteren; dat gaat niet. De ruimte is onbekend, de muziek vaak ook… kortom: je krijgt niet meer dan een indruk. Maar ook dat is wat waard natuurlijk.

We vonden het al met al een mooie show. En het was ook gewoon weer goed om iedereen te zien. Menselijk contact is onvervangbaar. Kortom: fingers crossed dat het volgend jaar gewoon weer écht kan.

iEAR en alle standhouders: bedankt!

4 reacties

  1. Hallo Jaap,

    Wat is jou mening over room correctie?Zou het niet gewoon standaard feature moeten worden op iedere amp aangezien naast
    stroomvoorziening kamerakoestiek het grootste obstakel vormt?je vermeldt room correctie 1 keer in je verslag,omdat je nogal verbaasd bent over de strakke weergave van een set.Dat zegt nogal wat over de positieve impact van zoon systeem en bespaart de audiofiel rigoureuze ingrepen in zijn inrichting,al ontkomt hij er ook niet helemaal aan.Graag jou mening.Ik zie room correctie nog bij vrij weinig merken op hun stereo amps aanwezig.

    1. Ik zie room correctie als een lapmiddel. Puur handig voor ontembare ruimtes. En dan alleen nuttig voor het laag. Nooit inzetten in het mid/hoog. Ik zou het wel gebruiken in m’n eigen woonkeuken bijvoorbeeld. Die ruimte ga ik niet behandelen en is gewoon slecht.

      Demo’s op shows zijn lastig. En wat me opviel bij Primare is dat het laag erg goed was. Dat is opmerkelijk op een show. Vandaar m’n vraag… :-).

Geef een antwoord