Home Streaming Audio Software Van AAC, DSF en Flac tot Mp3, Ogg Vorbis en WAV – Codecs

Van AAC, DSF en Flac tot Mp3, Ogg Vorbis en WAV – Codecs

6
Van AAC, DSF en Flac tot Mp3, Ogg Vorbis en WAV – Codecs

De Codecs

Inhoud

AAC

AAC is niet door Apple ontwikkeld, wat veel mensen denken. Het is de MPEG Audio Committee die AAC heeft ontwikkeld als opvolger van MP3. AAC staat ook niet voor Apple Audio Codec of zo… Het is een afkorting van Advanced Audio Codec. De codec schijnt – niet geheel verwonderlijk – efficiënter te werken dan mp3 en beter te klinken dan mp3 op dezelfde bitrate.

Dat Apple er vaak aan gekoppeld wordt, is niet gek, gezien het feit dat het merk al snel AAC heeft geïmplementeerd. In 2003 begon Apple al met het implementeren van AAC in de mobiele spelers. Mede door deze stap is AAC al behoorlijk snel opgepakt.

De toepassing van AAC is vrij duidelijk: een goede weergavekwaliteit bieden met een lage(re) bandbreedte. Mede daardoor wordt de codec ook breed toegepast bij online radio. En inmiddels ook meer en meer bij audiotransmissie via bluetooth bijvoorbeeld.

Er is overigens een lossless variant van AAC (met mpeg-4 encodering). Wij zijn die zelden tot nooit tegengekomen.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
AAC MPEG Lossy (ook lossless mogelijk) tot 320 kbps Alle Online streaming. Mobiel gebruik

ALAC

Apple heeft ook zijn eigen codec: een lossless variant nog wel: ALAC. De afkorting staat – niet geheel verrassend – voor Apple Lossless Audio Codec. Het is in feite de tegenhanger van FLAC wat een ‘Free Lossless Audio Codec’ is.

Op gebied van tagging zit het – net als bij de rest van de formats – wel goed. De meeste spelers kunnen gewoon met ALAC overweg. Foobar, Kodi en zelfs Windows Media Player kunnen gewoon ALAC spelen.

Er zijn gebruikers die verschil horen tussen ALAC en FLAC. Nu kunnen we ons voorstellen dat er verschillen zitten in compressiemethodes. En dat er verschillen hoorbaar zijn tussen AAC, MP3 en bijvoorbeeld Ogg Vorbis, is iets wat vast staat. Maar ALAC en FLAC zijn beide lossless, dus wij verwachten geen (grote?) verschillen. Wellicht zitten er verschillen in de afhandeling van de codecs.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
ALAC Apple Lossless divers – 700 kbps bij cd-kwaliteit Met name Apple Archief / hoogwaardig streamen

FLAC

FLAC staat voor Free Lossless Audio Codec. Het is een open-source codec die zonder verlies van data muziek kan comprimeren. FLAC is ontwikkeld door Xiph en is in 2001 gelanceerd. FLAC is zonder twijfel ̩̩n van de grootste Рzo niet d̩ grootste Рlossless codec voor audio. FLAC wordt echt overal gebruikt. Ook Tidal gebruikt FLAC om zijn lossless muziek te streamen. En MQA, die we hier niet los gaan behandelen, gebruikt FLAC als basis.

Op de redactie is alle muziek opgeslagen in FLAC-formaat. De reden is dat we al ruim tien jaar muziek verzamelen en op een NAS opslaan. Tien jaar geleden was FLAC de enige zinnige optie, omdat toen WAV überhaupt niet te taggen was. Dat is nu verandert. Maar we blijven bij FLAC, omdat het goed klinkt én nagenoeg overal goed op afspeelbaar is.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
FLAC Xiph Lossless Divers – 700 bij cd-kwaliteit Alle (niet native op MAC) Archief / hoogwaardig streamen

AIFF

AIFF is Apples tegenhanger van WAV. Het grote verschil zit in de betere mogelijkheid files te taggen: die belangrijke labels. We zien AIFF bijna niet omdat het niet heel breed ondersteund is – naast Apple-producten natuurlijk. Voor wie binnen het Apple-systeem zit, is AIFF zeker een optie. Wi geen Apple producten gebruikt: het is niet aan te raden dan AIFF te gebruiken; er zijn handigere opties.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
AIFF Apple Geen native Apple Archief / hoogwaardig streamen

MP3

Wie kent hem niet: MP3 – Mpeg Layer 3. Mede ontwikkeld door Fraunhofer. Rond de milleniumwisseling downloaden we allemaal ‘mp3’tjes’ bij de vleet. Handig, want lekker klein en het klinkt prima; 128 kbps was gelijk aan cd-kwaliteit. Dachten we toen. Dat bleek al snel niet zo te zijn…

We mogen overigens Suzanne Vega ‘Tom’s Diner’ bedanken voor de MP3. Deze track is ongelooflijk belangrijk geweest voor het tunen van de codec. Suzanne Vega wordt ook wel de ‘moeder van de mp3’ genoemd (door kenners).

Er waren hele volksstammen die claimden dat MP3 ging verdwijnen toen opslagcapaciteit goedkoper en goedkoper werd. Anno nu – 2021 – is MP3 nog steeds dé codec. Naast AAC wellicht. Lossless compressie is overduidelijk voor de fijnproevers. MP3 is ‘good enough’. En voor onderweg is dat ook gewoon het geval. Tenminste: op 256 of 320 kbps.

Overigens gebruikt het gros van de streamingdiensten MP3 voor de standaardabonnementen. Denk aan Qobuz, Deezer, Tidal, etc. Spotify gebruikt Ogg Vorbis.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
MP3 MPEG Lossy t/m 320kbps Alle Mobiel / online streaming

Opus

Opus is een open source audiocodec, ontwikkeld door Xiph.org. De codec wordt niet alleen voor muziek gebruikt, maar ook voor telefonie en andere audiotoepassingen waarbij bandbreedte niet voor het oprapen ligt. Het is een bijzonder efficiënte codec.

Nu hebben we de Opus-codec eigenlijk nog nooit in het wild gezien of muziek in dat format kunnen downloaden. En dat zegt wel genoeg, gokken we. Kortom: zeldzaam. En dat zal wel zo blijven.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
Opus Xiph Lossy tm 510 kbps Alle Mobiel / online streaming

Vorbis (ogg)

We hebben een beetje een zwak voor de Ogg Vorbis codec. De reden is dat het een ongelooflijk goed klinkende codec is Рbeter dan MP3 en wellicht even goed als AAC Рmaar dat niemand hem ̩cht kent. Spotify gebruikt Ogg Vorbis voor zijn steams. En we weten allemaal hoe goed Spotify klinkt op 320 kbps.

Uniek aan Ogg is dat bitrates tot 500 kbps mogelijk zijn. En dan klinkt het eigenlijk wel even goed als een FLAC (bij cd-kwaliteit). Wij zouden de blindtest niet zomaar aandurven in ieder geval.

Feit is en blijft: waarom zouden we niet gewoon lossless comprimeren. Opslagruimte kost bijna niets meer. En ook telefoons komen meer en meer met 128 GB of meer opslagcapaciteit. En dat gaat alleen maar groeien.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
Vorbis Xiph Lossy t/m 500 kbps Alle (niet native op MAC) Mobiel / online streaming

WMA (incl WMA lossless)

Microsoft kon natuurlijk niet achterblijven met het ontwikkelen en lanceren van een goede codec. Al hebben ze wel – samen met IBM – WAV audio gelanceerd. Maar ze hadden nog geen codec die muziek verkleind in een container kon laden. En dat is WMA geworden: Windows Media Audio. WMA is in 1999 gelanceerd en kwam later ook met een lossless variant (WMA lossless).

Nu is WMA nooit populair geworden. Heel even leek dat wel te gaan gebeuren, maar door DRM-gezeur en geen tot matige ondersteuning bij andere partijen, is het nooit goed van de grond gekomen. En dat is maar beter ook; er zijn genoeg open source pareltjes.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
WMA Microsoft Lossy / lossless t/m 320 kbps / afhankelijk van input – 700 kbps bij cd. Met name Windows Mobiel / Archief.

WAV

De ‘moeder’ der audio formats. Ontwikkeld als archief-formaat. Geen compressie. Net als DSD overigens.

WAV was tot een paar jaar terug ongelooflijk onhandig, gezien het feit dat het niet native te taggen is. Nu zijn er gelukkig truuks voor en kan een programma als mp3tag ook WAV-files taggen. En zijn er meer streamers die de tags uit WAV kunnen halen. Kortom: het zijn betere tijden voor WAV.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
WAV IBM / Microsoft Geen Native Alle Archief / hoogwaardig streamen

DSD: DSF, DFF

DSD staat voor Direct Stream Digital. Het is de tegenhanger van PCM: Pulse Code Modulation. DSD is ontwikkeld als archiefformaat. Maar het bleek erg goed te klinken.

En er was toevallig ook een nieuw format nodig, want de CD bereikte het einde van zijn economische ciclus…. (we schrijven rond de milleniumwisseling) En dus werd de SACD gelanceerd: de Super Audio CD. Die gebruikte dus DSD als onderliggende techniek. Dat het een flop is geworden, hoeven we niet te uit te leggen.

Met PC Audio is DSD wel weer een beetje terug gekomen. Mede door het ontbreken van de noodzaak voor een SACD-speler; die waren nogal duur. Een pc kan alles spelen. Dus ook DSD. Hang – via USB – een goede DSD-dac aan de pc en gaan!

De twee meest voorkomende formats waarin DSD wordt opgeslagen zijn DSF en DFF. DSF is veel handiger, want … te taggen. En dus kunt u er vele beter naar zoeken in uw bibliotheek.

Naam Ontwikkelaar Compressie Bitrate Platforms Toepassing
DSF Sony Geen 2,8 – 11,2 MHz Alle Archief / hoogwaardig streamen

Overig

Dan zijn er nog wat andere codecs. Codecs die vooral op de achtergrond hun werk doen. Denk aan het comprimeren van een datastroom van smartphone naar hoofdtelefoon. Dat kan namelijk ook op diverse manieren. Al is compressie wel altijd aanwezig (op moment van schrijven).

U kunt denk aan SBC, AptX (HD) en AAC. Deze codecs zijn bedoeld voor het overdragen van data van een mobiel apparaat naar bijvoorbeeld ene hoofdtelefoon. SBC comprimeert enorm en klinkt gewoon niet goed. Qualcomm heeft met AptX al een veel betere codec voor muziek. De HD variant is natuurlijk niet écht HD, maar klinkt wel weer iets beter.

AAC is een aparte, want AAC maakt geen ‘transcoding-slag’ als u op het apparaat een AAC-bestand afspeelt. De codec zet het dan direct door. U moet dan wel een hoofdtelefoon hebben die dit ondersteunt.

6 REACTIES

  1. WAV
    WAV is wel degelijk te voorzien van tags. Dat is onderdeel van de standard.
    Het probleem is echter dat die standard voorziet in een heleboel verschillende tags maar voor wat gangbaar is bij media players, is het een zeer beperkte set.
    IART (artist)
    INAM (title)
    IPRD (product)
    IGNR (genre)
    ITRK (track number)

    Evident kun je zaken als Album of Art Work er niet in kwijt.
    Aangezien je in WAV alles kwijt kan (het is een container format) kun je ID3 tags schrijven in een info chunk. Dan heb je alle tags maar dit is geen standard maar een work around die een aantal programma’s gebruiken.
    Wat dat betreft is er qua tagging van WAV eigenlijk niks veranderd.
    Dat is de paradox van WAV, de ondersteuning van het audio gedeelte is vrijwel universeel, de ondersteuning van de tagging is en blijft een ramp.

    FLAC
    Jammer dat Josh Coalson niet genoemd wordt. Hij is degene die in de periode 2000-2009 FLAC ontwikkeld heeft.

    AAC
    Dat AAC 1 op 1 wordt doorgegeven is waarschijnlijk een fabeltje.
    Zoals alle gecomprimeerde lossy formats is het non-editable tenzij ge-expandeert naar PCM.
    Dus als je op je mobile een AAC afspeelt over BT en je hoort een ringtoon dan kan dat alleen als de phone de audio en de ringtone mixed. En mixen kan niet met non-editable formats als AAC.

    SBC
    SBC comprimeert enorm
    Nee, SBC is een beetje als MP3, dat komt in alle smaken tot je van 64 kbs tot 320 kbs
    Het hang af van de bitpool.
    Is die klein dan wordt er zwaar gecomprimeerd en dat hoor je.
    Vooral oudere apparatuur heeft daar last van
    Bij een royale bitpool is de compressie veel lager en begint het transparant te worden.
    Leuk artikel: https://habr.com/en/post/456182/

  2. Ik heb alles als ALAC op de NAS opgeslagen. De reden? Ik heb met iTunes alle cds geript. Pas later is de NAS er gekomen.

    M.b.t. geluidsverschillen tussen de verschillende formats: die zijn er zeker, alleen zijn ze niet afhankelijk van het format, maar van het apparaat dat de decodering doet. Het verschil is met recente DACs en streamers vaak verdwenen of nauwelijks meer hoorbaar. Bij wat oudere, kwalitatief goede streamers kan het wel (veel) uitmaken.

    Gelukkig kan veel UPnP server software ‘on the fly’ transcoderen. Je muziek is dan opgeslagen als FLAC of ALAC, dat scheelt opslagruimte, maar de UPnP server transponeert het dan naar bijvoorbeeld WAV (of beter: PCM verpakt in WAV) on the fly. De streamer krijgt dan een WAV stream aangeboden. Een NAS of een computer heeft vaak meer compute power dan een streamer of DAC, dus kost het transponeren nauwelijks extra overhead. Omdat een streamer minder werk hoeft te doen met een WAV file dan een FLAC, het hoeft de audio niet meer uit te pakken en om te zetten naar PCM, kan dat de geluidkwaliteit positief beïnvloeden. Altijd handig om even te checken met je eigen apparatuur of je verschil hoort. Kwestie van 1 keer instellen en dan ben je klaar.

    Hetzelfde grapje kan je ook met Qobuz en Tidal uithalen: als je BubbleUPnPServer gebruikt kan de computer al de FLAC stream vertalen naar WAV. Audirvana doet dit standaard en Roon dacht ik ook. Of misschien is het een optie in Roon, ik ben geen Roon gebruiker.

  3. Zeer interessant artikel!
    Jaap, je haalde aan dat Ogg Vorbis een zeer goed klinkende codec is (Spotify). Persoonlijk vind ik dit ook en ben niet altijd overtuigd van het kwaliteitsverschil met bvb een Qobuz of Tidal.
    Zou dit de reden kunnen zijn waarom Spotify vasthoudt aan deze codec of mogen we vroeg of laat toch streaming verwachten in lossless formaat?

    • Ik heb de tegenovergestelde ervaring. Ik vind Spotify belabberd klinken. Voor hetzelfde geld kan je met Tidal of Qobuz CD kwaliteit streamen. Probleem is wel dat je vaak moet prutsen in de instellingen van of de app waarmee je je streamer bestuurt of de Tidal of Qobuz app om die kwaliteit te krijgen. Standaard staat de instelling op 320Kbps. Wat natuurlijk erg vervelend is, want je maakt vaak de keuze vanwege de CD kwaliteit.
      Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat mensen Tidal vonden tegenvallen t.o.v. Spotify, maar dat het heel snel veranderde als ik ze wees op die instelling.

×