web analytics

Serie aanschaf nieuw systeem – Aflevering 7 – Akoestiek

Akoestiek

Het is u inmiddels wel duidelijk geworden dat een hifisysteem een vrij complex geheel kan zijn. Tenzij u kiest voor een paar actieve luidsprekers met een bron – of een set luidsprekers met ingebouwde streamer – zijn de mogelijkheden vrijwel eindeloos. We gaan nu echter nog een stapje verder… we nemen de ruimte waar de set staat in de inventarisatie mee. Immers; ook de kamer is onderdeel van het systeem!

“De kamer?” Jazeker: ook – of JUIST – de ruimte waar het systeem opgesteld staat, is onderdeel van het systeem.

Akoestiek wordt heel vaak vergeten door liefhebbers. Een goede set klinkt toch overal goed? Nou, nee. Behalve dat een goede set op de juiste manier geplaatst moet worden, is de akoestiek van de kamer cruciaal.

Dat is zeer gemakkelijk te bewijzen: praat u maar eens met iemand buiten in de tuin en vervolgens in een kleine badkamer. Buiten zijn geen reflecties en zal uw stem heel anders klinken dan in een compacte badkamer.

Hetzelfde geldt voor een woonkamer of luisterruimte. Als de ruimte op een prettige manier gedempt is – zonder al het leven eruit te trekken – zal een set veel meer rust en detail weergeven dan het geval is in een keiharde ruimte, vol met reflecties.

Paar elementen

Nu is akoestiek een vak. En wij pretenderen helemaal niet dat we het vak beheersen. Bij lange na niet. Echter om de basis van uw ruimte enigszins in orde te krijgen, kunt u wel zélf een start maken.

Weet dat er twee methoden zijn om een ruimte onder controle te krijgen: absorptie en diffusie. Absorptie – de naam zegt het al – absorbeert de energie. Diffusie zal de drukgolf in de lucht breken en verspreiden; diffuus maken.

Beide methoden hebben zo hun voor en nadelen én hun plek in de behandeling van de akoestiek van een ruimte. Wat u moet toepassen is alleen te bepalen met een meting en een inschatting van een getraind oor.

Wat wij hebben gemerkt, is dat absorptie vooral verstandig is in een bijzonder levendige ruimte waar galm een probleem is. Als een ruimte qua energie al goed voelt en de nagalm geen probleem is, is diffussie een betere oplossing.

Tevens zouden wij niet de wand achter de luidsprekers van absorbers voorzien. Dat heeft een negatief effect op het stereobeeld is onze ervaring. U kunt beter op andere plekken absorberen. Denk aan de eerste reflecties op de zijwanden, het plafond, mooi tapijt voor de luidsprekers, of wellicht de achterwand, als de mogelijkheid er is.

Impact

De impact van een goede akoestiek is in één woord gigantisch. Als u een ruimte goed onder controle hebt, zal de set zonder overdrijven een paar niveaus hoger spelen. U wordt beloond met meer rust, meer detail, meer inzicht… meer muziek.

Het loont dan ook zonder twijfel te investeren in akoestiek.

Mooie oplossingen

Weet dat er al zeer acceptabele oplossingen zijn voor akoestische behandelingen. Denk aan foto’s op doek. En wel haarscherp geprint, dus geen korrelige, blokkerige, halfslachtige replica, maar gewoon een mooie print.

Ook zijn er fraaie, houten diffusers die zeker niet misstaan in een modern interieur. Ze noemen dit vaak skyline diffusers vanwege het uiterlijk dat veel weg heeft van – jawel – een skyline.

Natuurlijk zijn er ook minder fraaie, maar wel (zeer) effectieve oplossingen. Denk aan tube basstraps, DAAD-diffusers, akoestische plafonds (kan mooi gedaan worden, maar vaak wel zichtbaar) of goedkope behandelingen met speciaal foam. Zoals wij hebben gedaan in de luisterruimte van Alpha Audio. Immers: we hoeven daar niet te wonen; het is een werkplek.

Actief

Tevens een mogelijkheid is natuurlijk actieve kamer-correctie. Of Active Room Correction. Dit is een methode waarbij een DSP – Digital Sound Processor – met behulp van een meting ‘fouten’ in de akoestiek corrigeert. Dit gaat niet alleen met equalizing. Veelal wordt ook fase en impulsgedrag meegenomen in de correcties. Tenminste: bij een goed systeem.

Enkele voorbeelden van goede software zijn: Dirac, Trinnov, ARC (Anthem Room Correctie), Yamaha of bijvoorbeeld iets exclusiever: Illusonic.

Hier willen we wel even een waarschuwing plaatsen: een DSP is geen magische stok die alle issues in akoestiek kan oplossen. Wij zien nog steeds noodzaak de basis in de kamer goed te hebben. Met actieve correctie kunt u vervolgens een puntje op de ‘i’ zetten door bepaalde lastige gebieden te behandelen. Ons advies is niet boven de 200 / 300 Hz te corrigeren. Zo houdt u het cruciale stemgebied intact.

Kosten

Een gedegen akoestische behandeling is zeker niet goedkoop. Echter: u kunt stapsgewijs de behandeling doorvoeren. Begin met de belangrijkste punten. En werk vanuit daar door naar een complete oplossing. Wellicht is in uw ruimte helemaal niet veel nodig?

Afrondend

Akoestiek is een wezenlijk onderdeel van een hifisysteem. Sterker nog: de kamer is gewoonweg een onderdeel van de set. Immers: de kamer speelt mee in de klank. Het is dus cruciaal dat u de kamer meepakt in het realiseren van úw ideale geluid!

U kunt beginnen met het behandelen van de eerste reflecties. Dat gaat vaak relatief eenvoudig. Wilt u de complete kamer aanpakken, dan raden we echt aan een specialist in te schakelen. U ontkomt niet aan meten. Dan vereist het ook flink wat kennis om de metingen te interpreteren én te koppelen aan de juiste behandeling.

Video Akoestiek

Gerelateerde berichten

Grimm LS1

Demo Grimm LS1be bij Rhapsody

Als één van de eersten in Nederland toont Rhapsody in Hilversum de vernieuwde Grimm LS1be-luidspreker. Het gaat dus om de be-versie die we ook op High End Munchen hebben gehoord. Als aansturing heeft Rhapsody gekozen voor onder meer Audio Research en Meridian. Jawel: de gloednieuwe Ultra DAC. Kortom: er wordt ook met MQA gespeeld. Jummie! 

IFA 2013 - Alpha Audio

Fotoverslag IFA 2013 – Deel 1

ACHTERGROND – De IFA is de grootste beurs voor consumentenelektronica. De beurs in het Duitse Berlijn, telt rond de 20 hallen (als het er al niet meer zijn). Alpha Audio kan zo’n evenement natuurlijk niet missen. Onze nieuwsredacteur, Jaap de Wreede, volgt voor u al het nieuws. De naamgenoot (redacteur in kwestie) is in het […]

6 reacties

  1. Indien je deze https://bolpianos.nl/products/bosendorfer-290?variant=8851201982563&currency=EUR&gclid=CjwKCAjwpuXpBRAAEiwAyRRPgU7UZpMiXRoha6HwhglxVTSVhRDGQtkoSD9LaIC_XjPSEz4htD6-NxoCEdcQAvD_BwE plaatst in de huiskamer dan klinkt deze absoluut niet zo als in het https://www.concertgebouw.nl/ dit geldt voor elk instrument. En zoals Jaap al schreef in de ****** info “De menselijke stem” dit is dan ook de reden dat de man/vrouw achter het mengpaneel de 1ste stem (en indien nodig) 2e stem wat reverb geeft. Want de nagalm in een concertzaal is magnifiek. Dus de akoestiek is eigenlijk de factor die bepaalt, ongeacht de prijs van een behoorlijke installatie hoe het thuis klinkt. Als de financiën het toelaten pas eerst de akoestiek van de (luisterruimte) salon aan, en ga dan luisteren welke boxen (aangesloten op ***** overige apparatuur) je wilt aanschaffen. Het makkelijkst zijn de aktieve boxen bijvoorbeeld de https://www.bax-shop.nl/studio-monitor/adam-s5h-actieve-studiomonitor-per-stuk want de versterkers zijn al ongebouwd en is dan ook de beste combinatie. Anders wordt het zoeken welke versterker klinkt het best met mijn boxen.

    1. In de praktijk wordt de akoestiek meestal aangepast op de ruimte met de installatie daarin. Heeft het voordeel dat eventuele problemen veroorzaakt door de installatie keuze kunnen worden meegenomen. Denk aan basstraps bij luidsprekers die (voor de ruimte) te veel laag produceren.

      1. Beste Huite,

        Jaap schreef over de aanschaf van…

        Inzake de bass traps delen we de zelfde mening en daarom is de
        https://www.alpha-audio.nl/review/triple-test-dali-focal-bowers-wilkins/ Focal’s Sopra #1de beste keus, daar de basweergave in de meeste kamers van nu, ruim voldoende is.

        Volgens mij is de weergavekwaliteit in deze prijsklasse en natuurlijk daarboven dusdanig van aard dat, mits aangesloten op de juiste apparatuur en bron, geen van de frequenties benadeeld wordt.

Geef een reactie