Home Hi-Fi Fabrikanten Road Trip Zwitserland – Deel 2 – PSI Audio

Road Trip Zwitserland – Deel 2 – PSI Audio

5
Road Trip Zwitserland – Deel 2 – PSI Audio

Om de prijsbewuste Nederlander meteen maar uit de droom te helpen; Zwitserse audio valt niet in de categorie prijspakkers; ook niet in die van ‘een goede kwaliteit voor een redelijke prijs’. Voor Swiss Made audio zult u flink in de buidel moeten tasten. Ook op de tweedehands markt. Daar zijn deze apparaten overigens zelden te koop. Waarschijnlijk omdat het gewoon niet stukgaat. En future proof is gemaakt. Denk aan Weiss die al in 1984 met 24 bit / 96 kHz bezig was. Wilt u toch relatief goedkoop audio van ‘neutrale grond’, dan kunt u zoeken in de pro-audio hoek. PSI Audio bijvoorbeeld. 

Het veertig jaar geleden opgerichte PSI heeft ervaring in zowel de consumenten- als de pro-audio wereld. Het merk maakt eigen studiomonitors en leverde/levert luidspreker-units voor Studer en het uitsluitend in Zwitserland (!!) verkrijgbare merk Rowen. Het ontwikkelt zijn eigen versterkers voor de actieve monitors. Deze zijn zo krachtig en precies dat PSI ook versterkers ontwikkelt voor industriële toepassingen, met name in de fijnmechanica.

Het is bijzonder om te zien hoe sommige werelden samenkomen. Denk aan de wereld van seismische meetapparatuur en audio. PSI ontwikkelt niet alleen tweeters, maar ook seismische meetapparatuur voor bruggen. Ze kunnen zo de ervaring van beide toepassingen delen. Immers: een tweeter moet elektrische signalen omzetten in beweging van een unit. Bij een seismisch meetinstrument is het precies andersom. Volgens PSI zijn er in Nederland heel wat bruggen uitgerust met PSI-seismische apparatuur. Wij vinden dat wel een geruststellende gedachte.

DSP-free

Bij PSI is alles analoog. Volgens CEO Roger Roschnick is dat ook zeer logisch. Het signaal is immers meestal al van digitaal naar analoog geconverteerd. Om in de speaker nogmaals een conversie toe te passen is overbodig en leidt tot verlies ten opzichte van het origineel. Roschnick legt uit hoe PSI in het analoge domein feedbackloops toepast om met name het fasegedrag en de timing goed te krijgen. Timing, het is een begrip dat bij elk bezoek prominent naar voren komt. En dat is echt niet omdat ze in Zwitserland ook goede horloges maken. In de video legt Roschnick uit hoe het precies zit.

‘A little bit’

In de Rough Guide To Switzerland staat een grappige passage over Zwitsers en taal. “If you ask a Swiss if he/she speaks English and the answer is: ‘a little’, good chances that your Swiss counterpart has a better knowledge of English than you, including the -ology and -isms vocabulary.” Roger Roschnick is daarvan een mooi voorbeeld.

Video PSI Audio (English)

Foto’s PSI Audio

5 REACTIES

  1. Hallo Jaap cs,
    Wat een ontzettend leuke video’s en interviews. Erg informatief. Complimenten voor deze ter zake doende informatie.

    We hebben het hier al eens over gehad. In je voorwoord heb je het over timing. In de video gaat het gelukkig over Fase ( In Phase). Net zo als jezelf al aangeeft vinden Zwitsers taal ontzettend belangrijk. Taalgebruik, dus woordkeuze, is ontzettend belangrijk voor de perceptie van onze omgeving en de natuurkundige processen die daar spelen. Wanneer de Zwitsers het dus over Phase hebben . . . . . . tsja.
    Timing is een menselijke eigenschap. Misschien dat er robots ontwikkeld gaan worden die dat ook kunnen, zodat ze exact gaan zingen zoals Frank Sinatra dat kon. Maar in onze hobby, elektronica, is van timing nóóit geen sprake.

    Daarnaast: Het is voor het eerst dat ik iemand de metafoor van water en geluid NIET hoor verklaren vanuit de de steen in de vijver, MAAR van vanuit massa en druk. Je snap het al, ik word al gelukkiger!

    Mijn hart maakte al snel een gelukssprongetje toen hij zei dat het geen moer uitmaakt van welk materiaal de driver (conus) gemaakt wordt, zolang je de eigenschappen, zoals eigen resonantie, maar kent en kunt toepassen in je ontwerp.
    Dus zal de loodgieter lood gebruiken als materiaal (erg vervelend voor de versterker:-)), de textielfabrikant textiel en de papierschepper papier en de laborant kunststof/plastic. Het gaat erom dat je (lucht)massa georganiseerd in beweging kunt brengen. Want dat is waar het in de propagatie van geluid in de lucht, of zo je wilt, in vrij ruimte, om gaat.

    Ik ben erg benieuwd naar je volgende video.
    Fantastisch initiatief.
    (Ben dus nu ook PS -Audio fan geworden, moet ze maar eens een keer gaan horen)

×