Reference Sounds presenteert – Mark Levinson ML50

“Celebrating 50 Years of Power, Precision, and Purity”, staat er op de openingspagina van de Mark Levinson ML50. Nu is 50 jaar een nette leeftijd voor een high-end audiobedrijf. En als u dan bekijkt wat de Amerikanen voor iconen in de markt hebben gezet is dat zeker een prestatie. Wij bekijken bij Reference Sounds de gloednieuwe, limited ML50 monoblokken. Het ‘feestnummer’ van Mark Levinson. 

ALs je de kans krijgt om in een akoestisch nagenoeg perfecte ruimte te luisteren naar een prachtig getuned high-end systeem, dan zeg je gewoon ‘ja!’. Kortom: nadat de uitnodiging in de digitale mailbox was gevallen, hebben we een plekje in de agenda gereserveerd om naar Reference Sounds in Almere af te reizen.

Het team van Reference Sounds had in hun ‘stereo luisterruimte’ de Mark Levinson ML50 al warm staan, met daarop aangesloten een paar nieuwe Wilson Audio Alexia. Wat een beauties zijn dat zeg. Zeker in die kleur (die ook nog past bij de ML50!). Als bron is een No 519 ingezet die zowel cd kan spelen als kan streamen (Er is gestreamd via Roon). Nu heeft de 519 een volumeregeling, maar Michael heeft toch een No 526 ingezet als pre-amp. Dat klinkt gewoon nog even beter. En aangezien de ML50 met de Wilson Alexia nogal transparant zijn, is dat direct hoorbaar.

Alle apparatuur is op HRS boards gezet én de No 526 en No 519 zijn voorzien van HRS dempers op de kap. Wij kennen die tweak niet, maar volgens Michael geeft het meer rust en strakheid in de imaging. We geloven hem. Als bekabeling is – niet geheel verrassend – Transparent kabel ingezet. Voor optimale energielevering is een Transparent Power Isolator ingezet. En dat terwijl Michael ook op een aparte groep draait. Ach: we houden wel van perfectionisme. In dit segment is dat gewoon belangrijk.

De sound

Los! Groot! Ongekleurd! Sjonge… wat een ervaring is dit zeg. Het maakt ook niet echt uit welke muziek gedraaid werd: Michael draaide van klassiek tot Acid house. Alles werd gewoon met verve gepresenteerd, wat indrukwekkend is voor een systeem met zo ontzettend veel resolutie. In veel gevallen wordt het analytisch en opdringerig. Niet in dit geval. Het hoog blijft fenomenaal onder controle en het laag idem. Zoals we wel vaker zeggen: de opname krijgt de ruimte. En zo hoort het oog. Een goed systeem kan als een kameleon meegaan met de muziek. En dit is een goed systeem. Nee: correctie… Dit is een fenomenaal goed systeem.

We hebben ongeveer een uurtje geluisterd, dus om nu een complete review te schrijven gaat wat ver. Maar u hebt wel kunnen lezen dat we bijzonder onder indruk zijn van hoe transparant en veelzijdig dit high-end systeem speelt. En dat moet natuurlijk ook, want onder aan de streep staat hier ruim 275.000 euro te spelen (schatten we in). De Mark Levinson ML50 monoblokken alleen al zullen van hand wisselen voor 50.000 (of 60.000, de prijs was nog niet helemaal bekend). Ze zijn echter wel écht limited, dus na 100 paartjes is het gewoon op. Geen nieuwe ‘unlimited’ editie meer. (Zoals bij de AVM M30, die toch even net wat minder goed was dan de échte M30…).

Om u nog wat warmer te maken vindt u hieronder wat foto’s in de demoruimte bij Reference Sounds… en ja: die rode lampjes horen écht in de versterker… We like it. :-).

Foto’s demosysteem Mark Levinson ML50

Geef een antwoord