Porsche en KEF LSX Wireless

KEF LSX Event

Inleiding

De uitnodiging voor een exclusive VIP reception van een nieuwe speaker van KEF bij een Porsche-dealer in Heteren viel op onze Alpha-Audio maildeurmat. Welcome drinks and canapés, presentation of the LSX story, private tour of Porsche Museum. Dresscode: Smart Casual. Hmmm. Laten we zeggen dat ons audiohart niet harder ging kloppen bij deze uitnodiging. Maar zoals zo vaak: juist de feestjes waar je geen zin in hebt, blijken prima avonden te zijn!

Bij aankomst in het Porsche Centrum Gelderland werden we inderdaad als VIPS op de foto gezet, met een banner van KEF op de achtergrond. Wat meteen opviel; naast nieuwe Porsches zagen we ook oude klassieke modellen, sommige te koop en sommige niet. De nieuwe KEF LSX Wireless speakers leken wel in vintage Porsche-kleuren te zijn ontworpen. Was dat de reden voor een productlancering in een Porsche-omgeving? Maar Porsche heeft zijn naam niet verbonden aan deze nieuwe serie van KEF (wel aan twee hoofdtelefoons en een portable speaker). Het werd er allemaal niet duidelijker op…

Je gaat het zien als je het door hebt

Waar gaat dit heen, vroegen wij ons af (en u wellicht ook). We werden door eigenaar-directeur Mark Wegh (what’s in a name) rondgeleid door het bedrijf, dat naast een showroom en ontvangstruimtes ook een werkplaats voor oude en nieuwe Porsches omvatte. Bovenop de showroom en werkplaats is een heus Porsche-museum met zeer bijzondere exemplaren van dit legendarische merk. En vooral veel, heel veel Porsches. Een paar honderd. En Volkswagens, want de vader van Mark Wegh deed in VW’s.

We zien ook een vaderlandse Spyker: “ja, want die heeft een Audi-motor”. Terwijl wij door Mark Wegh wegwijs werden gemaakt in de wereld van Porsche, zagen we allerlei parallellen met de branche waar wij over schrijven, de audio en muziek. En dan vooral de rol van de vakhandel, dealer, de detaillist. Buckle up, fire up your engine!

  • Koester je klanten en dan vooral bestaande klanten. Mark Wegh: “We organiseren hier heel veel feesten en partijen. Binnenkort hebben we een Ladies’ Night bij de lancering van een nieuw model van de Panamera. We verwachten 800 dames die we helemaal in de watten leggen. Want als de dames hun veto uitspreken over een Porsche, dan is er geen deal. Nu zijn zij voor, en daarmee maken we de keuze makkelijker.”
  • Wees uniek en authentiek in je service. Wegh kwam van VW en Skoda toen hij door importeur Pon werd gevaagd om voor eigen rekening en risico een Porschecentrum in Gelderland op te zetten. De opzet was vanaf het begin anders dan de gebruikelijke Porsche-sfeer. Informeel en laagdrempelig, nieuw en tweedehands even belangrijk maken qua presentatie en restauratie van oude/antieke Porsches. “We wilden van het idee af dat Porschekopers al in een auto van een ton rondrijden en dat alleen dat type klanten hier welkom zijn. Iedereen is hier welkom, of je nu wel of geen auto bij ons koopt. Met deze aanpak hebben we een enorme groei doorgemaakt.” Wegh begon 12,5 jaar geleden met tien medewerkers, nu zijn het er 110 en groeit het bedrijf nog steeds. Elke twee jaar moest er een forse uitbreiding worden bijgebouwd.
  • Voorraad verkoopt, dure voorraad verkoopt ook. Porschecentrum Gelderland heeft zo’n 100 nieuwe en 100 tweedehands Porsches in voorraad. In de wereld van het logistiek management is het al enige tijd mode om voorraden zo laag mogelijk te houden; dat is duur en niet efficiënt. Maar voorraad verkoopt bij het Porschecentrum Gelderland wel. De conversie (het moment waarop een klant beslist om iets daadwerkelijk te kopen) gaat nu eenmaal sneller als het product onmiddellijk leverbaar is. Als het dan toch geld moet kosten, dan willen we het ook snel hebben. Wegh vroeg ons om in te schatten hoeveel Porsches er jaarlijks werden verkocht. We zaten er allemaal naast; 22 per week. Dat is enorm veel voor auto’s met een vanaf-prijs rond de 80.000 euro. In 12,5 jaar is Wegh erin geslaagd om 25% van de vaderlandse Porsche-verkoop naar zich toe te halen.
  • Leef je uit in je hobby’s. De autoverzameling van Wegh grenst aan het bizarre. Er staan exemplaren tussen die meer dan uniek zijn (gaat u vooral zelf kijken). En het is niet alleen kwaliteit, maar zeker ook kwantiteit. Maar bovenal is het een zeer persoonlijke verzameling. Bij elk voertuig kan Wegh het verhaal vertellen. Hij heeft van zijn verzameling slechts twee verkocht en eigenlijk heeft hij daar spijt van… Het museum voegt iets toe aan het geheel. Het Porschecentrum is daarmee veel meer dan een dealer van auto’s, maar ook een plek waar je naar toe gaat om je hobby te beleven.
  • Overtref de verwachtingen. Deze wijsheid staat in veel managementboeken, maar als het jezelf overkomt is het telkens een ervaring die blijft hangen. De KEF LX Wireless is leverbaar in een vijftal kleuren (rood, groen, blauw, wit, zwart). Voor de lancering van deze speaker koos Mark Wegh uit zijn collectie vijf Porsches uit in precies dezelfde kleur. Daarvoor werd de hele showroom omgegooid. Speakers verplaatsen is geen sinecure, auto’s in een showroom van beneden naar boven rijden en andersom, dat is ook wel een dingetje…

Voelen

Voelt u hem? De analogie met audio is er volop. Porsche is prijzig en dat is high end audio ook. De Wife Acceptance Factor (WAF) zal bij Porsches en bij audio even hoog zijn. De RS-Porsches zijn puur, ongepolijste circuit-sportwagens. Elke kiezel op de weg is voelbaar. Niet iedereen zal ervan houden. Een neutrale geluidsweergave wordt door velen als analytisch en koud beschouwd; daarom kiezen veel merken voor een wat warmere kleuring van het geluid. Zie het als wat comfortabeler vering, minder strak afgestelde schokdempers en airco in uw zetel.

Porsche en audio, vooral high end audio, hebben beide het wat ongemakkelijke imago van hedonisme, onbegrijpelijk/onbereikbaar prijspeil en dat verkoopt lastig. Wat hebben we geleerd van een avond bij het Porschecentrum Gelderland? We hebben het eigenlijk al opgeschreven in de vijf items hiervoor: koester je bestaande klanten, wees uniek, leef je uit in je hobby/passie en laat dat zien, verkoop uit voorraad en overtref verwachtingen. En misschien het meest paradoxale: probeer niet te verkopen maar laat je klanten delen in je hobby, passie, obsessies. Dit verhaal laat zien dat er een toekomst is voor ondernemers die ambities hebben in de audiowereld. Met dit prettige gevoel reisden we terug naar huis.

Oh ja, en de KEF LSX Wireless? Daarover leest u later alles in onze review!

Gerelateerde berichten

Avalon Transcendent

Wie een complete muziekfanaat is én een over een zeer gespekte bankrekening beschikt, kan het wellicht interessant vinden om zijn favoriete band in huis uit te nodigen. Helaas is het dan na een uurtje of twee wel over met de pret. Een andere optie is om een dusdanig goede set aan te schaffen dat op […]

Streaming Setup Jaap

Streaming; welk component waar? (deel 1)

Streaming audio – en video – is momenteel ‘hot & hip’. De markt wordt dan ook overspoeld met een niet aflatende stroom aan nieuwe technieken, producten en diensten, waarbij de mogelijkheden eindeloos (b)lijken. Op zich mooi, want dan valt er tenminste wat te kiezen. Maar wat wil je uiteindelijk als eindgebruiker in huis – en […]

Rhapsody Vinyl

Rhapsody Analogue Recordings – RAR

Vinyl is hot… en tape komt eraan. We leven in een maffe wereld. Maar goed. Feit is: een analoge opname klinkt – mits goed aangepakt – geweldig goed. En dat laat Rhapsody met zijn nieuwe muzieklabel – RAR – duidelijk horen! Wij praten met de heren. En hebben even in de fabriek gekeken waar hun […]

Geef een reactie