Home Hi-Fi Opinie: Audio Advies

Opinie: Audio Advies

3
Opinie: Audio Advies

Een laatste blog om het jaar mee af te sluiten. Ik heb helaas niet zoveel kunnen bloggen als dat ik had gewild. Daartegen over staat wel een druk leven. Een baan, een uit de hand gelopen audiohobby )is ondertussen ook een baan, een gezin en een studie.  Ik blijf met veel plezier audioapparatuur testen. Ik blijf mij ook verbazen over de verschillen in kwaliteit of gebruiksvriendelijkheid. Maar of ik nou zou zeggen dat ik een goeroe ben op het gebied van audio? Ik denk het niet. Ik weet er gewoon wat meer over en heb de unieke positie dat ik veel apparatuur kan beluisteren.

Het gebeurde een maand of 2 geleden. Veel van de mensen en collega’s om mij heen weten dat ik audioapparatuur test. Het komt ook steeds vaker voor dat mensen en collega’s mij om advies vragen. Dat vind ik helemaal prima. Als ze er dan ook wat mee doen. Zo ook mijn collega, ik zal geen namen noemen. Kuch!(Martijn).

Hij wilde graag zijn oude homecinema set van Sony, die ondertussen 13 jaar oud was vervangen.  En dat moest een soundbar gaan worden. Dus komt mijn collega bij mij met de vraag; “Wat moet ik kopen?” Ik ben begonnen bij 0:

  • Waar ga je het voor gebruiken?
  • Wat is je budget?
  • En alle vragen die er op volgen.

Uiteindelijk vormen we een filter en komen er een paar mogelijkheden naar voren. In dit geval was het een Denon, Yamaha of Q-accoustic.

Tot mijn verbazing heeft mijn zeer gewaardeerde collega vorige week zijn soundbar gekocht. Dat hij de soundbar kocht verbaasde mij niet. Echter de keuze wel. Sonos soundbase! Van alle soundbars die we hadden bekeken, was Sonos in geen enkel universum een mogelijkheid.

“ Ja maar hij klonk zo goed. En de verkoper zei dat dit de beste keuze was. Ik moet nu alleen nog wel de subwoofer erbij kopen, want dan klinkt ie toch beter. Maar daar moet ik even voor sparen.”

Nu heb ik persoonlijk niks tegen Sonos. In tegendeel de Sonos Play 5 vind ik nog steeds een geweldige product. Misschien wel de beste in het segment. Maar als je mij om advies vraagt en je koopt dan iets totaal anders wat niet in het wensenplaatje past, dan gaat er iets goed mis.

Of je hebt totaal niet naar mij geluisterd of er stond een kneiter goede verkoper. Hoe dan ook, Sonos heeft er weer een zieltje bij. En mijn collega is druk aan het sparen voor de subwoofer en de Play 1. 2 keer, voor de achterkanalen. En een Play 5 voor in de keuken.

Ik ben wel blij dat ze bij Martijn thuis beter geluid hebben dan met de oude Sony set. Want het belangrijkste is dat ze met plezier van de muziek kunnen genieten.

3 REACTIES

  1. Hallo Quintijn,
    Ik snap je frustratie maar:
    Zelf kom ik uit het onderwijs. Wanneer na weken uitleg, didactische werkvormen etc, de studenten allemaal een onvoldoende halen kan ik wel zeggen dat ze dom zijn, maar ik ben de professional die er voor moet zorgen dat ze het wel snappen.
    Blijkbaar heb jij je punt niet kunnen maken, en dan rijst de vraag: waar ging het mis?

    Niet bij de vrager om advies in ieder geval……….

    Wanneer je, zoals jij, bezig met bent audio luister je waarschijnlijk niet naar muziek, maar naar geluid. En vanuit die kennisbron advies geven komt bij de gemiddelde muziekliefhebber echt niet aan. Die luistert naar melodie, tekst, stemgeluid (dat is al heel wat). Moet gewoon lekker klinken en meezingen.
    Sonos is, net als een Apple, een statussymbool aan het worden. Iedereen snapt dat je het koopt, en de meeste vrienden vinden dat ook heel verstandig.
    Daar kan geen audiofiel met zijn voorkeuren tegenop. Helemaal niet gezien de vormgeving en de bijbehorende prijskaartjes.
    Wanneer een bekende dus zelf een instrument bespeelt, komt er een heel andere manier van adviseren om de hoek kijken dan wanneer iemand de hele dag de radio aan heeft als achtergrond etc.

    De standaard vragen stellen is dan ook precies de valkuil waar je dan in valt.

    Daarnaast kom ik bij audiofielen vooral kennis-etaleren tegen in plaats van uitleggen. Een grote wolk aan kennis en informatie, waar de gemiddelde burger helemaal niets mee kan. Het zal wel waar zijn, maar er is geen enkele connotatie met zijn/haar werkelijkheid/beleving.
    Bij Sonos cs is die connotatie er wel, en vandaar dat die verkoper er een eitje aan heeft dat spul te verkopen.

  2. Ik herken dit ten zeerste! Geef je een echt goed advies en dan komen ze toch nog met wat anders thuis, want de betreffende verkoper verkoopt nu eenmaal niet wat hij NIET heeft staan. Vroeger zeiden ze dan ook terecht ‘bonus achter de conus’. En dat kun je ze natuurlijk ook niet kwalijk nemen, maar het tekent wel de zwakte van het winkel gebeuren voor de leek. Een audiofiel doet nl. eerst zijn research en bezoekt meestal meerdere winkels voordat hij/zij de knoop doorhakt.

×