donderdag, maart 28, 2024
Home Geen categorie Op bezoek bij STS Digital

Op bezoek bij STS Digital

0

We lopen nietsvermoedend een vrij anoniem gebouw binnen in Amersfoort. Aan de buitenzijde zie je door het raam wel wat apparatuur staan, maar de echte pracht en praal is achter het gordijn te vinden. Niet een gordijn voor de zon, maar om de kamer voldoende te dempen, zo merken we als we naar binnen stappen en daar een niet al te misselijk systeem zien staan! Fritz de With van STS Digital neemt zijn vak duidelijk heel serieus!

Het referentiesysteem van STS Digital.
Een bijzonder systeem. De klank is erg neutraal, dynamisch, compleet en open.

Wie al langer meedraait in de hifiwereld, kent STS Digital vermoedelijk al. En de naam Fritz de With ook. Het is de man met ‘de oortjes’ achter het label. Een label dat op zeer nette wijze oude én nieuwe opnames weer glans geeft. Eén van de series is Sound Design. Ook geeft STS zogenaamde samples uit; een soort mixtape met geremasterde versies van bestaande nummers. Die kunnen ook door hifi-merken worden uitgegeven. Denk aan Marantz. Of Burmester.

Serieuze spullen

Als je opnames wil verbeteren, moet de apparatuur natuurlijk op niveau zijn. Fritz de With gebruikt een Marantz SA7s1 sacd-speler als bron, een Octave V80 versterker en Blumenhofer FS 1 luidsprekerset. De Blumenhofers zijn hoornluidsprekers met bijzonder hoog rendement. Nu is de Octave een buizenversterker, maar met 80 watt per kanaal (klasse A natuurlijk) is het geen miezerige versterker. Fritz meldt dat de Blumenhofers ook met veel minder vermogen uitstekend klinken. Maar het is natuurlijk wel lekker om wat reserve te hebben. Tezamen met de sacd-speler van Marantz (iets verzwaard en op blackwood-voetjes geplaatst, net als de Octave) is het een heel behoorlijk systeem.

Fritz is erg te spreken over de bekabeling van Siltech. We zien dan ook aardig wat blauwe kabels achter de set. En dan niet instap-serie, maar absolute topmodellen. “Opvallend aan Siltech is het uiterst neutrale en vloeiende karakter”, zegt De With. Toch heeft hij aan de Blumenhofers een Live Cable gehangen. “Dat klinkt in dit geval gewoon beter”. Dat is kort maar krachtig. En wie zijn wij om het tegen te spreken?

Aftrappen

Een forse Blumenhofer-luidspreker in de luisterruimte van STS
Een grote hoornluidspreker. Blumenhofer tart niet met de natuurwetten.

Fritz zet als eerste wat eigen werk op. Direct valt de lucht en de ‘directheid’ van de Blumenhofers op. Nu zijn wij niet direct de doelgroep voor hoornsystemen – te direct en op lange termijn vermoeiend – maar eerlijkheid gebied te zeggen dat dit wel erg indrukwekkend is. Naar onze smaak is het iets te ‘up front’. Maar de openheid, snelheid en detaillering van dit systeem is zonder meer opmerkelijk.

Na heel wat prachtige opnames, ben ik natuurlijk benieuwd wat het geheim van de smid is. Uiteraard kan Fritz dat niet vertellen, maar hij heeft wel een fascinerende demo gegeven van zijn apparatuur. Onder meer een prachtige Marantz equalizer (eigenlijk veel meer dan dat), een Weiss ADC 2, Tascam HS-2 en een Astin Trew DAC 1. Daarmee kan De With direct in het digitale domein corrigeren. Nu hebben we een opname van Radiohead meegenomen: In Rainbows. Die is al niet verkeerd, maar toch aan de harde kant, zo blijkt als Fritz de With deze opzet. De meters slaan behoorlijk naar rechts. Soms over het clipping point. Niet netjes, Radiohead!

Beetje jus

Na wat correcties, een beetje sjeu hier, correctie hier, een tweakje daar en een beetje sausje on top, klinkt Radiohead toch een stuk lekkerder! Meer betrokken, rustiger en ook ruimtelijker. We zijn echt stomverbaasd over hoe snel De With dit weet recht te trekken. “Dit is pas het begin. Het kan nog veel beter als ik er een dag aan ga zitten”, zegt hij. Hij pakt een gitaarstuk om het te bewijzen. “Ik heb hier ook een origineel van. Leuk ter vergelijk”, meldt hij. “Ik heb deze voor een klant bewerkt. Hij vond de cd prachtig, maar de opname niet heel goed.” Dat is erg herkenbaar (we denken aan de Red Hot Chili Peppers).

Enkele cd's van STS Digital
Een greep uit de STS-collectie. De With heeft een bijzonder grote collectie.

Als eerste zet De With zijn mix op. Dat klinkt zonder twijfel mooi open, rustig, verfijnd en betrokken. Bovendien is het een erg goede gitarist die staat te spelen, dus we genieten niet alleen van de opname, maar ook – met name – van de muziek. Dan gaat het origineel erin. Ook niet verkeerd, maar toch minder vloeiend en met name minder betrokken. Het klinkt allemaal wat afstandelijker. “Precies”, zegt De With. “Het is alsof hij zijn kunstje doet. Het mist ziel”. Toch knap dat die ziel toe te voegen is met apparatuur! Maar het kan dus wel. Puur door de opname beter te maken.

Conclusie

Het was een erg interessant en leerzaam bezoek. Om onszelf bij te scholen, hebben we een stapeltje STS-opnames meegenomen. Eens kijken hoe die op ons referentiesysteem klinken. Bij Frits de With klinkt het zonder twijfel erg goed. Mooi in balans. Nooit scherp en prachtig open. Dat is natuurlijk ook te danken aan de uitstekende set die hij heeft staan. Dat is gewoon absolute high-end. En dat terwijl we doorgaans niet echt onder de indruk zijn van hoornsystemen. Waar we ook van onder de indruk zijn, is het gemak waarmee De With een opname weet bij te draaien. Dat laat zien dat hij uitstekend weet wat hij doet. Kortom: het was weer een interessante dag!