Home Hi-Fi Accessoires Netwerkkabels… maken ze een verschil?

Netwerkkabels… maken ze een verschil?

87
Netwerkkabels… maken ze een verschil?

Laat de rotte appels, peren, tomaten of wat dan ook maar komen… we gaan het gewoon zeggen: ja… er is een hoorbaar verschil in netwerkkabels. En voordat we gaan roepen: er is geen verschil in data… dat weten we. Maar waar zitten dan wel de verschillen? En hoe leiden die tot een hoorbaar verschil? 

Het is écht een lastig onderwerp. Kabels alleen al geven altijd discussie. Laat staan netwerkkabels. Immers: als de data in tact is, kan er geen hoorbaar verschil zijn. En in zekere zin geldt die regel ook. Immers: als we een muziekbestand van A naar B kopiëren en het bestand komt netjes aan… dan klinkt deze toch gelijk? Ja… klopt. Daar hebben we proeven mee gedaan. Geen verschil in het bestand is geen verschil in weergave. En of we nu een kabel van de bouwmwarkt pakken of een 1000-euro kabel van merk Y… dat maakt in data-integriteit niet uit. Dus kan er toch ook geen hoorbaar verschil zijn… nou… wel dus.

Ruis enzo?

We hebben eerder dit jaar een proef gedaan met fiber. En… sjonge… dat geeft wel een verschil. Meer rust, meer detail… mooier stereobeeld. Gek… toch? Ja… vonden wij ook. Maar het is te verklaren. Een fiber-netwerk ontkoppelt het gehele netwerk van de streamer. Behalve de data natuurlijk. En als dat een hoorbaar verschil geeft, moet het wel in de ‘galvanische’ ontkoppeling zitten. Immers: de data is gelijk.

Maar hoe zit dat dan met ‘gewone’ netwerkkabels? Immers: die houden de elektrische koppeling in stand. In tegenstelling tot een fibernetwerk. Let’s find out…

Audioquest stuurt ons een paar mooie kabels toe: de Diamond, Vodka, Pearl en Cinnamon. We gooien zelf ook nog wat in de mix: een cheap ass China-kabel, een nette afgeschermde CAT5e kabel en een zelfbouw Audioquest Pearl installatiekabel met een namaak Telgartner-plug. We sluiten alle kabels aan tussen de fiber-converter en de streamer. Het gaat dus om een klein stukje van converter naar streamer. Pak ’em beet een meter. Al zijn de geleverde AQ-kabels 3 meter ongeveer. De Vodka is 5 meter.

Damn…

Ja: er zit verschil in klank. En ook hier moet het vooral in de afscherming zitten. Hoe meer ‘rotzooi’ er buiten blijft, hoe beter. En afscherming is niet alleen bij de kabel belangrijk. Ook – of misschien wel vooral – bij de plug. Wellicht speelt ook de solid-core opbouw van de AQ-kabels een rol. Wie zal het zeggen.

Opsommend horen we het volgende:

  • Diamond: mooi soepel ‘gepolijst’ midden en hoog. Heel erg drie-dimensionaal. Rust
  • Vodka: krachtig, veel punch. Meer ‘up-front’ dan de Diamond
  • Cinnamon: Mooie all-round prestaties. Iets meer korrel in het midden dan de Vodka
  • Pearl: Zit dicht tegen de Cinnamon aan. Mooie stap vanaf standaard netwerkkabel.
  • Zelfbouw Pearl: Zit tussen de Cinnamon en Vodka in. Iets meer korrel dan Vodka, maar wel lekkere punch.
  • Afgeschermd CAT5e: Prima prestaties voor het geld. Niet bijzonder, maar zeker niet slecht. Mist wat diepte in de beeldvorming.
  • Cheap ass China-kabel: Niet doen. Plat, hard en onrustig. Vermoedelijk is dit verkoperd aluminium als kern.

Video hoorbaar verschil netwerkkabels

87 REACTIES

  1. Interessant! Vroeg me af of de regel ‘de ketting is zo sterk als de zwakste schakel’ ook geldt voor volgende situatie bij ethernetbekabeling.
    Van router naar Bonn Silent Angel switch heb ik 5 meter Audioquest Cinnamon ethernetkabel. Dan van switch naar Cambridge Cxnv2 streamer de bij de Bonn meegeleverd kabel van plm 20 cm. Ziet er kwalitatief stevig uit.
    Vraag: gaat het verschil maken als ik dat laatste kleine stuk kabel vervang door Audioquest Vodka. Of krijg ik geen beter eindresultaat dan de (ook goedkopere) Cinnamon? Ik lees dat ‘het laatste stuk het belangrijkst is (Audio Creative site geloof ik). Klopt dat? Hoor t graag! ??? (set up : Cambridge Azur851A versterker en Rubicon 2 Dali speakers met Supra Ply 3.4/S bekabeling).

  2. Ik heb een paarse met rode bies netwerkkabel, die gebouwd is door technische amazone indianen bij maanlight die een vuurdans houden.
    Echt, het verschil is weldegelijk hoorbaar, vergeleken met de oudhollandse variant. Ik hoor nu de stilte, minder plat en niet zo korrelig als Sahara zand. Vooral bij windstille dagen en een vochtigheid van 60 %.
    Maar dat mag ook wel voor €250 per halve meter. Want tja, stel je voor, dat het niet zo was, dat ik geen verschil hoorde met een kabel van €0.20 per meter. Dat kan echt niet !

  3. UTP/FTP/SFPT kabels werken volgens het gebalanceerde principe, eventuele storing van buiten af wordt zo vanzelf geëlimineerd. Ik heb in het verleden grote Netwerken geïnstalleerd, van 50 tot wel 10.000 aansluitingen, juist de afgeschermde versies gaven problemen door het ontstaan van aardlussen, verdiepingen moesten ineens galvanisch ontkoppeld worden door glasvezel verbindingen.

    Ik zie verder ook geen goede verklaring waar dan de grote geluidsverschillen vandaan komen, de ruimte, diepte, klankkleur etc. ligt allemaal versleuteld in de digitale data, en volgens je uitleg is die bij alle kabels het zelfde, eventuele verschillen kunnen dus naar mijn idee alleen ontstaan bij het ont-sleutelen van het TCP/IP protocol en DA conversie.

    Alleen als er bitjes omvallen kan er wat gebeuren in het geluidsbeeld, maar de gebeurd niet schrijf je zelf, ook zou geen enkele computer op een netwerk dan feilloos kunnen werken, en bedenk dan dat daar enkele tientallen computers met 10-100 mtr UTP aan switches hangen, in een omgeving van TL verlichting, printers en erger.

    De eventueel toch opgepikte rommel van buitenaf wordt aan de ingang met een Bandpass filter en/of 1:1 trafo geëlimineerd, dus de technische opbouw van je Switch, Streamer of DAC kunnen daar wel invloed op hebben.

    Gebruik je afgeschermd FTP of SFTP dan moet het aardscherm beslist aan 1 kant geaard worden, anders is het middel erger als de kwaal……..de standaard verkrijgbare kabeltjes in de bouwmark bv zijn aan beide kanten geaard…fout dus.

    • Hoi André,

      Het probleem met de digitale kabels is jarenlang onduidelijk gebleven. Aan het digitale signaal zelf mankeert zelden iets. Vele testen gaven aan dat het signaal bit perfect was, toch bleek iedere kabel een hoorbaar verschil te brengen. Vooral zoals jij al aangaf dient de afscherming van een afgeschermde kabel slechts aan één zijde verbonden te zijn. Voor audio geldt dat dit de bronzijde zou moeten zijn (volgens mij).

      Om het probleem goed te begrijpen moeten we het digitale signaal zelf helemaal vergeten. Niet meer aan denken. Het probleem zit namelijk in de noise die wordt meegevoerd door de ethernetkabel. Bijvoorbeeld een netwerkrouter, een computer en veel andere componenten zitten vol met schakelende electronica met allemaal verschillende frequenties. De noise die deze elektronische componenten veroorzaken zijn de bron van de verstoring van het audiocomponent (bijvoorbeeld een dac). Dus niet het signaal wordt verstoord maar de audio installatie wordt verstoord.

      De reden dat de ene kabel anders klinkt dan de andere kan te maken hebben met de bandbreedte aan frequenties die de kabel kan vervoeren en de gevoeligheid voor interferentie. Het aardscherm kan hierbovenop nog een aardlus veroorzaken. Doordat een bron apparaat meestal ook de bron is van de vervuiling zou ik de afscherming ook daar verbinden. Ik heb hier vroeger wel mee geexperimenteerd.

      Groeten,
      Wijnand

  4. Goed verhaal Jaap. Getriggerd door je workshop gisteren in ehv dit hier opgezocht en klinkt idd ‘logisch’.
    Ik heb alles cat-7 maar het ‘hifi-virus’ is weer dusdanig aangewakkerd dat ik ook de fiber oplossing ga proberen want dan ontkoppel je de ruisvloer van het signaal nog meer.
    Dank voor de ‘food for though’ ? Hopelijk ben je niet te laat thuis geraakt, het was leuk nakletsen

  5. Misschien nog een handige tip voor galvanische ontkoppeling en tevens het makkelijker trekken en/of leggen van de kabels. Kijk ook eens naar een media converter zoals de Gigabit Ethernet Media Converter MC200CM van TP-link. Ik kwam dat tegen op een artikel van Audiostream en zit zelf aan deze oplossing te denken. op deze wijze kan je glasvezel gebruiken in combinatie met rj45 bekabeling. Zeker voor grote afstanden interessant aangezien glasvezel goedkoper te krijgen is dan High-end rj45 kabel.

  6. Ik heb ethernetpoort van mijn Naim N272 streamer aangesloten op de player poort van mijn Melco N1A mbv Audioquest Vodka RJ45 kabel.
    Vervolgens is de Melco netwerkpoort gekoppeld aan de router met RJ45 kabel Audioquest Cinnamon.
    Nu mijn vraag: Werkt de Melco nu ook als een “Lan isolator” als ik Tidal stream? De Melco moet aan staan anders is er geen netwerk verbinding naar de streamer.
    Alvast dank voor antwoord !

    • Als ik het goed begrijp komt de perifere router binnen via de Melco, kortom het signaal van je netwerk van (Ziggo, etc…). Dan vraag je je af of de Melco als filter werkt i.c. Lan Isolator.
      Ik ga ervan uit dat er niet standaard een galvanische scheiding/filtering plaats vindt van het perifere LAN-netwerk voordat het je high-end apparatuur binnenkomt, in dit geval je Melco. het lijkt me sowieso zinvol om aan de LAN-ingang een zo schoon mogelijk signaal aan te bieden Ik zou dus kiezen voor een separate LAN islotor bv van Pink Faun, ook al is deze wat duurder geworden in versie 2 (€199,-). Vanuit een router naar mijn high-end apparatuur zit dus een Pink Faun Lan Isolator voor galvanische scheiding, tja ik hoor dat vrij moeiteloos zowel op een Auralic Aries Femto als op een Aurender A10… externe bronnen zijn per definitie vervuilers, dus ook stroom (220Volt) is een potentiële vervuiler. Binnen de set bv Aries naar DAC gebruik ik gen filters, purifiers, jitterbugs etc. het signaal komt dan van een top DC voeding en is Femto-geclockt. Bij de Aurender is het end to end… daar kun je (gelukkig) niet bij komen. Kortom binnen de betere apparatuur ben ik uiterst terughoudend met het plaatsten van tweaks, wel goede kabels/interlinks/schone stroom/in-fase.

  7. Goed verhaal Jaap!
    2 jaar geleden heb ik m’n bekabeling een upgrade gegeven. Netgear router krijgt data van Ziggo modem via Hama cat6.
    Router, Nas en dedicated Switch (TP link) aan elkaar geknoopt met AQ Pearl met Telegarten connectoren. Laatste stukje van Switch naar BlueSound streamer via AQ Vodka.
    M’n vrouw begrijpt er niet veel van, maar ik ben er heel tevreden mee. Muziek luisteren kan zo mooi zijn 🙂

  8. Voor de diy enthousiasten ik heb een rj45 isolator besteld type HR961160C kost €2,80 per stuk. In China besteld dus incl. verzendkosten, duurt allen paar maanden voordat ik hem binnen heb.

    Je hebt geen technische kennis nodig om er een zelf te maken alleen wat vaardigheid met een soldeerbout.

    Even Googlen voor schema.

    Gr. Paul

  9. Leuk verhaal . Ik gebruik een cat6 dubbel afgeschermde kabel en het verschil met de kabel die ik nog had liggen (bouwmarkt) is miniem maar wel hoorbaar.
    Zoals bij de meeste mensen loopt de verbinding via een router/switch van, in mijn geval, de aanbieder.
    Nu kan ik mij zo voorstellen dat daar ook nog winst behaald kan worden. Zijn er audio vriendelijke varianten op dat gebied om de overdracht zo schoon mogelijk te houden?

  10. Hoi Wijnand, een gouden greep! Ik heb van Triple M Audio net begrepen dat er een nieuwe versie nu wordt geleverd, de prijs gaat naar € 199,- ik ben uiteraard zeer benieuwd hiernaar. Volgens de medewerker zou je het verschil niet horen,
    Desalniettemin krijg ik hem voor de oude prijs, erg sympathiek. Ik laat wel wat horen zodra ik deze heb kunnen uitproberen!

  11. Hoi Pim, gefeliciteerd met je aankoop.
    Ik gebruik de PF isolator nu zelf een aantal maanden. Voor de isolator bleef ik altijd maar opzoek naar de oplossing voor die kleine onvolkomenheden in het geluid en de soundstage. Nu geniet ik al maanden van letterlijke perfectie op die punten waar het altijd aan ontbrak met bekabeling alleen.

    • Opnieuw geplaatst om via e-mail reactie bericht te ontvangen.
      Wijnand, doel je op de Pink Faun Isolator (€149) ? Ik overweeg een galvanische isolatie voor mijn MacMini die ik als dedicated music server gebruik. Deze is verbonden met Audioquest Cinnamon cat7 ethernet kabel vanaf het Ziggo CBN CH7465CE kabel modem via een Mac AirPort Time Capsule met Audioquest Cinnamon cat7 kabel . Klopt het dat de PF Isolator in de Ethernet-poort van de Mac Mini nodig is voor de galvanische isolatie, of bevindt zich achter die poort zich al een galvanische scheiding?

      • Hallo Hank,

        Ja inderdaad ik doelde op de PF netwerk islolator. Een Mac mini heeft standaard geen galvanische scheiding ingebouwd. De isolator werk het beste direct in je audioapparatuur. Dat heeft de voorkeur, maar op de tweede plaats zou je de isolatieplug in je internetrouter kunnen plaatsen. Dit om een scheiding met de buitenwereld te creëren, tenminste als je op de kabel bent aangesloten, met glasvezel heb je al een goede scheiding met de buitenwereld. Je kunt de Mac mini voorzien van een galvanische scheiding. Computers zijn grote vervuilers van het netwerk. Zeker ook een aanrader. Beetje experimenten!

        Succes,
        Wijnand

      • Dag Hank, om nog een schepje bovenop de prima reactie van Wijnand te doen bijgaand een aardige review van John Darko:

        http://www.digitalaudioreview.net/2015/09/schiit-wyrd-usb-decrapifier-review/

        Zoals je ziet zijn PC/MAC nu niet bepaald voor audio ontwikkelde apparaten, maar er is een hoop aan te doen zowel op LAN als op USB-niveau, tja en dan is zelfs een passief Jitterbugje maar een eenvoudig hulpmiddel. Heb je een speciale reden om te streamen van een MAC? Luister anders een naar het ruime aanbod van high-end streamers, die klinken doorgaans stukken beter.
        En dan ben ik zeer enthousiast over het effect van de Pink Faun Lan Isolator op de Aurender A10 en inmiddels een tweede op de Auralic Aries Femto. En zo houden we de elektrische troep buiten de deur. Succes!

  12. Audioquest Cinnamon aangesloten tussen d-link en Nad M50 … is er verschil met vorige (afgemonteerd aangekochte) kabel, zeker weten, “Daydreaming” en “Decks Dark” van “Radiohead” tracks die ik van voor naar achter en van boven naar beneden ken gespeeld, moeilijk uit te leggen wat er gebeurd,… breder, ruimtelijker, een detail belleke blijft langer overeind op “Daydreaming”, de korte aanslag op basgitaar vooraan in het nummer “Decks Dark” was er al maar komt meer naar voor met de Cinnamon, de tikjes opde ritme bekkens aan het einde van de track “Ful Stop” super gewoon.

  13. Precies zo’n dezelfde discussie was er 10 – 15 jaar geleden ook over USB en Firewire kabels. Die konden niet gehoormatig verschillen want de data kwam er ongeschonde uit aan de andere kant. Inmiddels weten we beter. Een goede geluidskwaliteit over USB of Firewire wordt pas bereikt als aan een uitgebreide reeks randvoorwaarden is voldaan: speciale protocollen, speciale chips (Xmos, DICE), het ontwerp van de apparatuur, etc. En ja, de kabel kan ook een verschil maken.
    Mijn indruk hierbij is vooral: hoe slechter de USB/Firewire implementatie en het ontwerp van de gebruikte apparatuur, hoe groter de verschillen tussen USB en Firewire kabels. In de praktijk ervaar ik dat een ‘gewoon goede’ USB / Firewire kabel (die aan de specificaties voldoet) geen verschil in geluidskwaliteit maakt t.o.v van een duur exotisch exemplaar (bij een Cranesong Solaris, Antilope Pure 2 of een Weiss AFI1)

    Tot nu toe heb ik dezelfde ervaring met networked audio apparaten. Hoe slechter de implementatie van de ethernet-interface en het ontwerp van de gebruikte apparatuur, hoe groter de verschillen tussen netwerk-kabels.

    Mijn PMC TwoTwo.8 speakers zijn totaal ongevoelig voor de netwerkkabel die beide speakers onderling verbindt. Over deze netwerk-kabel lopen zowel digitale stuursignalen als digitale audio signalen.
    Merging levert gratis 2 meter ‘no-name’ Cat 6 netwerkkabel bij de HAPI. Ik (en ook andere luisteraars) horen geen verschil met dure exotische netwerkkabels. Heel soms denken we verschil te horen. Vaker niet.
    Helaas is de MAC mini in mijn systeem super gevoelig voor elke klein tweakje aan de netwerk-kabels. Alle ethernet-tweaks die je leest op audio-forums, hoor ik ook bij de MAC mini.

    Als sponsored medium begrijp ik best dat Alpha Audio netwerk-kabels van Audioquest naar voren schuift. Maar voor de lezer is het minstens zo interessant wanneer Alpha Audio in haar reviews ook aandacht zou besteden aan de gevoeligheid van networked audio apparaten voor netwerk-kabels. Welk networked audio apparaat presteert alleen dan goed wanneer t is aangesloten via een peperdure netwerkkabel? En, welk networked audio apparaat presteert ook uitstekend ook met een ‘gewoon goede’ netwerk-kabel die aan de specificaties voldoet?
    Zoals ook bij USB en Firewire audio apparaten zitten daar naar verwachting flinke verschillen in.

    NB
    In het kader van ‘gewoon goede’ netwerk-kabels is dit artikel van Bleujeanscable een echte aanrader. ‘ Is Your Cat 6 Cable a Dog? ‘
    https://www.bluejeanscable.com/articles/is-your-cat6-a-dog.htm

  14. De datastroom blijft hetzelfde. Er komt geen bit (1 of 0) bij of -af.
    De breedte van de bit is wel afhankelijk is van de kabel,
    Dit kan ook nog verergerd worden indien er sprake is van ruis.
    Dat het hoorbaar is, is nog niet in een (meet)-opstelling aangetoond.
    Het oor is zeer gevoelig voor niet-natuurlijke vervormingen.

    tot ziens in Tilburg?

  15. Stoppen met kabels en starten met galvanische scheiding. Het klinkt kort door de bocht, dit is natuurlijk niet de bedoeling. Maar het signaal verbeteren met een kabel is een duur lapmiddel en oud nieuws.

    Ik lees dat veel mensen nu toch gaan inzien dat digitale kabels van invloed zijn. Veel mensen waaronder ik heb hier jaren bijna letterlijk voor gestreden mensen te overtuigen en ze te helpen aan een betere weergave. Nu bijna 8 jaar later begint het dan eindelijk een beetje te leven en dit is goed. Het is belangrijk dat men begrijpt dat een digitaal signaal gemakkelijk kan worden verstoord. Het inzetten van betere kabels zal zeker goede resultaten brengen, maar dit blijft een lapmiddel. Door het inzetten van een galvanische scheidingsplug wordt het probleem echt opgelost. Digitaal wordt weer digitaal, geen verschillen en de weergave profiteert meer dan met de beste bekabeling mogelijk is.

      • Hallo Nick,

        Dat klinkt inderdaad een beetje vreemd, maar gek genoeg is dit voor ethernet kabels wel mijn ervaring. Ik schreef digitale bekabeling in mijn vorige reactie, dat is dus niet helemaal waar. Voor alle andere protocollen, zoals USB, I2S, SPdif, AES EBU en meer blijven goede kabels belangrijk. Denk aan Toslink hier is altijd een galvanische scheiding van toepassing en toch blijft het hoorbaar wanneer een goede kabel wordt ingezet. Voor ethernet ligt dit anders omdat de stream nog niet belast is met een klok, dit gebeurd pas na de ontvangst. De galvanische scheidingsplug dient daarom direct in de dac te worden geplaatst. Vanaf dat punt wordt alle ruis van de digitale stream gescheiden en blijft er alleen een digitaal signaal over. Dit signaal kan achter de scheiding natuurlijk opnieuw vervuild worden in de dac zelf, maar dit is het zelfde achter een goede kabel.

  16. Hoi Jaap, dank oor je mooie review. Ik heb in het verleden me negatief uitgesproken over de Audioquest Diamond en dat het allemaal ‘snake-oil’zou zijn, maar daar ben ik inmiddels volledig op terug gekomen..! Uiteindelijk ,oeten je oren en brein het kunnen of willen horen en als dat eenmaal lukt, dan is het duidelijk dat er significante verschillen bestaan. Nu op zoek naar andere top ethernet kabels. Ik heb de Aqvox gehoord naast de 4x duurder Audioquest Diamond en was onder de indruk van de Aqvox. Iets meer afbeelding, wat minder puntig laag, maar eigenlijk geweldig goed. Tip dus!

  17. Ja sorry hoor Jaap maar ik heb ook al geen rotte appels in de aanbieding;-)
    Ik ga er vanuit dat als jullie het verschil kunnen horen dat er ook verschil te horen is en dat dat een soort van vreemd of niet helemaal verklaarbaar is neem ik dan maar voor lief. Wil normaal wel graag een verklaring hebben of weten waarom iets dan beter is maar als die er niet is neem ik die tijd liever om lekker van muziek te genieten. Ik ga het zeer zeker ook even uittesten binnenkort.

  18. Het vervelende van digitale kabels of het nu USB of netwerkkabels zijn ze zijn zelden neutraal. Ze brengen altijd klankeigenschappen met zich mee. In 2008 is in het blad Stereo al een test gedaan tussen ongeveer 8 netwerkkabels. Ook toen bleek er al een duidelijk verschil hoorbaar tussen de diverse kabels. Ik denk dat ik zelf ongeveer 20 soorten netwerkkabels langdurig heb getest en hierover vele berichten op het forum van PS-Audio heb gedeeld. De belangrijkste aspecten waren de lengte van de kabels, hoe korter hoe beter 50cm bij voorkeur. Dit geldt ook voor de hele dure types. Afscherming alleen te verbinden aan de bronzijde en nooit aan beide zijden. Audioquest heeft mij ooit (2012) eens wat kabels toegestuurd die zij gemodificeerd hadden. Dit waren Vodka’s en bij deze kabels was de afscherming aan beide zijden verbonden, dit gaf heel duidelijk een rommelig geluidsbeeld door de aardloop die ontstond. De normale Vodka’s klonken duidelijk beter. Voor mij hebben met name de digitale kabels van audioquest ook de diamonds een vervelende klank (de balans in klank hoog midden laag is niet neutraal). Naast de bekabeling bleek ook de bron vaak een vervuiler. De tussenkomst van een goede switch met een lineaire voeding tussen de dac en de pc bracht ook vaak een duidelijke verbetering. Al deze parameters leverde tot een paar maanden geleden een hoop ellende omdat geen enkele kabel 100% goed bleek. Jplay zat voor mij wel redelijk goed, maar de werkelijk ultieme oplossing is de galvanische scheiding. Een plug van 150€ in de dac en alle dure kabels kunnen de prullenbak weer in. Ik wil graag nog een lastse tip geven en dat is Stream wav files de meeste dac’s kunnen deze files direct af spelen. Ook dit scheelt stress in de dac voor het converteren wat nadelig is voor de klank. Sommige dac’s hebben hier weinig last van en sommige redelijk veel. Met een goede PC en bijvoorbeeld Roon is het converteren al gedaan voor de stream naar de dac verzonden wordt.

  19. Ondanks wat je misschien zou verwachten zijn de meeste mensen heel positief en genuanceerd in hun mening. Je merkt een algemene tendens om minder bagger uit te storten op sociale media en zelfs een tendens om die sociale media helemaal te bannen.

    Doch dit terzijde.

  20. Jaap, dit filmpje zet alles op een rijtje. Ook waarom sommigen geen verschil horen.

    Zoals jij verbaasde ook ik mij over het feit dat het verschil absoluut hoorbaar is! Ik speel het ook over een NAD M50 die met een M!12 op twee Pass Labs 208.5 staat, luisterend op Focal Sopra 2. Op deze set is een upgrade van 12 meter gewone kabel naar 12 meter AQ forest duidelijk hoorbaar!

    Omdat de rest van mijn kabels uit een hoger segment zijn. Zelfs een AQ diamond kabel tussen de M50 en M12 (ook zeker hoorbaar!), heb ik inmiddels spijt dat ik niet direct een hogere upgrade heb gekocht voor de netwerkkabel. Maar hoorbaar is het zeker. In ieder geval op mijn installatie.

  21. Hmm… Je verhaal kan zeker kloppen als je een rechstreekse verbinding hebt tussen de streamer en router.

    Maar de volgende situatie lijkt me meer standaard: woning is voorzien van standaard ingebouwde unshielded UTP cat5 die utkomen op standaard wall sockets van bv. Niko. Verder heb je nog een standaard router/switch geplaatst door je telecom provider.

    Dus als ik bijvoorbeeld muziek stream via mijn laptop zal eerst het signaal doorheen het bovenstaande lopen om tot slot de laatste meter af te leggen via een dure netwerkkabel.

    Kan het laatste metertje dure kabel dan het meeste van de ‘noise’ en time lag er uit halen? Als het puur om noise gaat zou ik zeggen dat enkel de laatste connector, die in de streamer gaat, de meest belangrijke is…

    Ik ben er zelf nog niet uit denk ik 🙂

  22. Hoi Jaap, het blijft een leuk onderwerp. Ook ik heb veel ervaring met verschillen in netwerkbekabeling opgedaan. Sinds 2010 eerst met de PS-Audio PWD en later met vele andere Dac’s Pc’s etc. Nu gebruik ik een NAD M12 met Bluos module.
    Ik was door jullie fiber netwerk geïnspireerd en daarom heb ik een galvanische ethernet scheidings plug gekocht. Merk Pink Faun. Deze zit direct in de Bluos module. Er kan nu op geen enkele wijze nog ruis binnendringen en daarom maakt het geen verschil meer welke dure of voordelige kabel er wordt aangesloten. Het klinkt allemaal gelijk.

      • Dag Jaap, dankzij deze rubriek en de opmerking van Wijnand heb ik direct een Pink Faun Lan Isolator bij Triple M Audioshop besteld…, ik heb deze middag diep onder de indruk naar het resultaat van de Isolator mogen luisteren. De toegevoegde waarde vind ik ontluisterend…, en dat zeg ik niet snel. Al die peperdure exoten ten spijt, de Supra ethernet leek me al goed zat, maar zelf speelde ik nog op CAT7 fabriekskabel, goed geïsoleerd niks mis mee zou je zeggen. Tot eerst de Pink Faun Lan Adapter in de LAN van de Aurender A10 was geplaatst. In één woord spectaculair! Veel lucht en ruimte in het geluidsbeeld alsof er een stukje mist was opgetrokken, bizar. Het hele geluidspectrum werd dieper, breder, luchtiger en vooral muzikaler, uiteraard luisterend naar Master (MQA) van Tidal en echte highres van Qobuz 😉 Een test van dergelijke simpele maar een uiterst zinvolle modificatie voor € 149,- (een koopje vergeleken bij de exotische kabels) lijkt me absoluut een must! Ik verander de huidige CAT7 kabels dan ook zeker niet, sterker nog heb er nog een PF Isolator bijbesteld voor mijn Auralic Aries Femto in de study!