Home Hi-Fi Fabrikanten Metrum Acoustics: een merk in ontwikkeling.

Metrum Acoustics: een merk in ontwikkeling.

0
Metrum Acoustics: een merk in ontwikkeling.

De volgende fase

Inhoud

Stel dat het All Engineering lukt om de markt te veroveren, wat zijn dan eigenlijk haar groeiambities?  Waar gaat de Hifi markt in de komende 6 jaar naar toe en wat is de bijdrage van All Engineering daaraan? Dat zijn twee belangrijke strategische vragen.

Over de eerste vraag hoeft de Heus niet lang te denken, die groeiambities zijn hoog. Zeer hoog. Hij is voorzichtig over de manier waaróp All Engineering zal groeien. Dat kan op allerlei manieren, bijvoorbeeld omzetvergroting, overnames of combinaties daarvan. Gezien enkele strategische ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden, vindt de Heus het beter om op dit punt terughoudend te zijn. Als wij het goed hebben begrepen sluit de Heus het allemaal niet uit.

Over de tweede vraag moet de Heus wel even nadenken. Sleutelwoorden in de strategie zijn volgens de Heus ‘kwaliteit’ en ‘passie’. De kwaliteit wordt benadrukt door de groeiende klantengroep van professionals. Deze groep, bijvoorbeeld producers en geluidstechnici, gaat voor kwaliteit en onderstreept daarmee de kwaliteitsdimensie van de producten van All Engineering. Daarnaast zijn er de consumenten die volgens de Heus vooral gaan voor passie in hun luisterervaring. Als beide groepen hun tevredenheid laten blijken kunnen ze voor Metrum en All Engineering als een soort ambassadeurs optreden. Als ‘kwaliteit’ en ‘passie’ kunnen worden gecombineerd ziet de toekomst er volgens de Heus zonnig uit.

Strategie in brede zin

Ook over dit standpunt zijn we positief verrast. Wij vinden echter wel dat dit voornamelijk een imagostrategie is en minder een strategie in de brede zin van het woord. We komen niet te weten gekomen hoe All Engineering zich gaat positioneren ten opzichte van de grote aantallen technologisch hoogwaardige concurrenten. Concurrenten die soms grote financiële mogelijkheden hebben en zich ook innovatief kunnen profileren.

Maar, misschien is het ook beter zo. Op dit moment bevindt Metrum zich met All Engineering in de omslag van een technologisch gedreven opstartfase naar een marketing gedreven groeifase. In die fase moet je als bedrijf niet teveel vast willen leggen en moet je juist ook kansen die zich voordoen benutten. Bijvoorbeeld de mogelijkheden in de Aziatische of de Noord-Amerikaanse markt. Daarna komt wellicht een moment waarop managers het bedrijf gaan stabiliseren, zodat het in een meer evenwichtige fase in haar bestaan terechtkomt. Tot het zover is moet men zich niet teveel vastleggen. Dat komt later wel.

×