Home Hi-Fi Fabrikanten Interview Yamaha Music – ISE 2018

Interview Yamaha Music – ISE 2018

2
Interview Yamaha Music – ISE 2018

Het DNA van Yamaha

Inhoud

Dit brengt ons op een gesprek over de kern van Yamaha, op het DNA zoals de heren het noemen. Men vertrouwt op de eigen lange termijn strategie, natuurlijk wel met een open oog voor de wensen van de markt. Zij vertellen dat het bedrijf sterk vaart op eigen ontwikkeling en vaak voorloper is op technologisch terrein, bijvoorbeeld met de ontwikkeling van voice control. Het overnemen van andere bedrijven om technologie in te kopen zit niet zo in hun DNA. Innovaties die anderen op de markt brengen zal Yamaha ook niet klakkeloos navolgen. Als dergelijke innovaties goed blijken aan te slaan gaan hun engineers die grondig analyseren en dan voor eigen toepassing verbeteren.

Ook hecht men sterk aan kwaliteit en degelijkheid. Yamaha’s technici zullen innovaties, zoals software updates, pas vrijgeven als die met zekerheid goed functioneren, hoe hard de salesmensen er ook om vragen. In het verlengde hiervan richt Yamaha zich op het duurzaam aanbieden van hun producten, bijvoorbeeld door het blijven ondersteunen van oudere modellen. Ook nu valt het ons op dat de heren vooral wijzen op technologische ontwikkeling en veel minder op de marktontwikkeling die tegenwoordig zo’n grote rol speelt.

Nieuwe dingen

Heeft Yamaha nog nieuwe dingen in de pan zitten? In eerste aanleg houdt men de kaarten tegen de borst. Maar, ja men wil toch een nieuwe ontwikkeling noemen. Als grote speler op de markt voor muziekinstrumenten wil Yamaha er gebruik van maken dat veel van hun instrumenten goede versterkers en speakers herbergen. Door in de toekomst het in huis ontwikkelde MusicCast in instrumenten in te bouwen vergroot men het multiroom potentieel van Yamaha producten aanzienlijk. Inderdaad benut het bedrijf haar eigen specifieke mogelijkheden daarmee optimaal.

Gewetensvraag

De gewetensvraag is wat de identiteit van Yamaha het meest typeert: goede producten zo efficiënt mogelijk maken, goede producten maken die over 10 jaar nog steeds functioneren en worden ondersteund of goede producten maken die gemakkelijk kunnen worden gecombineerd met producten van andere merken (bijvoorbeeld voor een grote connectiviteit)? De heren kiezen duidelijk voor de tweede optie: lange termijn, kwaliteit, geen snelle koerswijzigingen en in house ontwikkeling, maar zonder efficiency uit het oog te verliezen en met een open oog voor de markt.

Krachtmeting

Het interview overziend vragen wij ons af of de strategie zoals de heren die verwoorden voldoende flexibel is en qua marktontwikkeling agressief genoeg, om de soms heel snelle en opportunistische bewegingen in deze markt te pareren. Natuurlijk heeft Yamaha wereldwijd een flink marktaandeel en beschikt het volgens onze gesprekspartners over ruim voldoende resources om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien. Toch voorzien wij nog een forse krachtmeting in dit segment van de Hifi markt. Wij hopen voor hen dat Yamaha Music BeNeLux een stevige plaats op markt zal behouden.

 

2 REACTIES

  1. Dank je. Ik had ook wel verwacht dat Yamaha zou gaan voor “AV systemen die de bovenkant van de markt kunnen bedienen die mikken op high end feel en puur sound beleving” zoals jij het treffend noemt. Wie weet gaat men dat nog doen, maar in dit interview hebben de heren helemaal geen opmerkingen in die richting gemaakt.

  2. Interessant stukje markt politiek.

    Ik heb de Yamaha AV reveivers met Dolby Atmos bezig gezien, en ik vind momenteel dat ze daarin zeer sterk zijn. Als ik een film liefhebber was, dan ging ik tot aanschaf over van zo’n Yamaha AV systeem.
    Een soundbar van Yamaha die mijn oom bezit, vind ik echter niets.
    Wel zie ik kansen in AV systemen die de bovenkant van de markt kunnen bedienen die mikken op high end feel en puur sound beleving. Zie het zoals McIntosh het doet met hun producten in een AV opstelling.

×