Interview Yamaha Music – ISE 2018

Inleiding

Zoals u al hebben gezien was Alpha-Audio duidelijk aanwezig op de ISE 2018. We hebben daar niet alleen producenten gesproken over techniek, productie en geluid. We hebben ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om te spreken over de toekomst van de Hifi en High End industrie. Zo hebben we het management van Yamaha Music BeNeLux uitgebreid aan de tand gevoeld.

Op de stand van Yamaha in een rumoerige RAI spreken we met Thomas Blink: Key Accountmanager BeNeLux en Mark Wijmenga, Accountmanager, vooral verantwoordelijk voor Nederland. Pedro Gordts, Accountmanager en vooral verantwoordelijk voor België en Luxemburg, was gedeeltelijk bij het gesprek aanwezig.

Yamaha bestaat eigenlijk uit twee grote ondernemingen: Yamaha Motors en Yamaha Corporation. Het beursgenoteerde Yamaha Corporation houdt zich voornamelijk bezig met muziekinstrumenten en Audio en heeft daarnaast nog enkele kleinere activiteiten zoals fabrieksautomatisering. Yamaha Music Europe houdt zich zowel bezig met audio als met muziekinstrumenten. Yamaha Music Europe bepaalt haar strategie voornamelijk op Europees niveau, waarbinnen de heren die wij hebben gesproken verantwoordelijk zijn voor de verkopen in de Benelux. De ideale gesprekspartners voor Alpha-Audio als het gaat om de ontwikkelingen op de Hifi markt.

De concurrentie

Natuurlijk heeft Yamaha een grote naamsbekendheid, maar dat betekent niet dat de verkopen vanzelf gaan. Dat is altijd een gevaar voor gevestigde namen, dus ook voor Yamaha. Naast research & development moet marketing wel genoeg aandacht krijgen anders gaat de competitie met de klant aan de haal.

Wie zijn de concurrenten van Yamaha eigenlijk? De heren zien natuurlijk Denon & Marantz, Pioneer, Onkyo en NAD als directe concurrenten. Maar ook merken als Arcam en Rotel bedreigen Yamaha, met name in het topsegment (voor Yamaha). Dat zijn toch grote namen met een flinke reputatie. We zien wel dat dit deel van de markt erg vol is.

Shake out

Er dreigt in de nabije toekomst een shake-out. En, zoals we in andere sectoren hebben gezien, na een shake out blijft vaak de onderkant van de markt over en overleeft ook het bovenste segment met de aanbieders van boutiquemerken. Het middensegment krijgt dan de grootste klappen. Dat is nu juist waar Yamaha een groot deel van haar audio-assortiment positioneert. We zijn wel nieuwsgierig welk antwoord Yamaha heeft verzonnen.

Zij verwachten vooral een shake out in het receiver segment. De verkopen lopen terug en de concurrentie neemt toe. Natuurlijk blijft Yamaha goede receivers maken, daar komen we nog op terug, maar zij zetten ook al jaren stevig in op de ontwikkeling en productie van soundbars en smart-audio om een terugloop in verkopen in andere segmenten op te vangen. Ze wijzen erop dat Yamaha de eerste soundbar op de markt bracht. Ook bracht het merk in 2004 al multiroom uit, zelfs zo vroeg dat de markt er nog niet aan toe was.

Hoewel Yamaha dus een antwoord klaar heeft op een eventuele shake out zijn wij nog niet echt overtuigd. Men wijst hier vooral op technische vernieuwingen in het verleden. Echter: er is vooral innovatie naar de toekomst vereist en tegenwoordig zijn ook flinke marketing inspanningen hard nodig.

Gerelateerde berichten

Grimm LS1

Demo Grimm LS1be bij Rhapsody

Als één van de eersten in Nederland toont Rhapsody in Hilversum de vernieuwde Grimm LS1be-luidspreker. Het gaat dus om de be-versie die we ook op High End Munchen hebben gehoord. Als aansturing heeft Rhapsody gekozen voor onder meer Audio Research en Meridian. Jawel: de gloednieuwe Ultra DAC. Kortom: er wordt ook met MQA gespeeld. Jummie! 

Paul McGowen

Interview Paul en Scott McGowan

Het mooie aan de Munchen-beurs is dat er ook veel internationaal bekende fabrikanten aanwezig zijn. En dit jaar ook Paul McGowan van PS Audio. Samen met zijn zoon: Scott. Het nieuws? Zowel de prachtige Direct Stream en de eigenwijze Sprout… Wij hebben natuurlijk even wat vragen gesteld.

High-End-Swiss-2015

Soulution: Hammertime!

  Op de High End Swiss was ook Soulution aanwezig. Dit is een goed voorbeeld van een merk dat op het eerste gezicht buiten het gehoorveld van de audioliefhebber staat. Als we de website van het moederbedrijf Spemot openen zien we de volgende tekst…

2 reacties

  1. Dank je. Ik had ook wel verwacht dat Yamaha zou gaan voor “AV systemen die de bovenkant van de markt kunnen bedienen die mikken op high end feel en puur sound beleving” zoals jij het treffend noemt. Wie weet gaat men dat nog doen, maar in dit interview hebben de heren helemaal geen opmerkingen in die richting gemaakt.

  2. Interessant stukje markt politiek.

    Ik heb de Yamaha AV reveivers met Dolby Atmos bezig gezien, en ik vind momenteel dat ze daarin zeer sterk zijn. Als ik een film liefhebber was, dan ging ik tot aanschaf over van zo’n Yamaha AV systeem.
    Een soundbar van Yamaha die mijn oom bezit, vind ik echter niets.
    Wel zie ik kansen in AV systemen die de bovenkant van de markt kunnen bedienen die mikken op high end feel en puur sound beleving. Zie het zoals McIntosh het doet met hun producten in een AV opstelling.

Geef een reactie