donderdag, maart 28, 2024
Home Hi-Fi Fabrikanten Interview Van Medevoort: servicebeurten

Interview Van Medevoort: servicebeurten

5
Interview Van Medevoort: servicebeurten

VIDEO – We hebben bij Van Medevoort onze trouwe PA333’s laten servicen. Dat bleek wel nodig, want hoewel er wel een Silver Wire modificatie in 2009 is gedaan in Maarssen, waren de elco’s 15 jaar oud. Tijd voor een setje nieuwe!

Bekijk hieronder het interview met Ad van Medevoort

Waarom servicen?

Alles met een draad eraan kan stuk, zegt Ad van Medevoort. Dat klopt natuurlijk als een bus. Maar stukgaan is één ding. Zaken bijhouden zodat ze op topniveau blijven spelen is iets heel anders.

Net als auto’s, schilderwerk en een tuin, heeft hifi onderhoud nodig. Het ene apparaat wat meer dan een ander. Maar feit is: elektronica slijt. In versterkers is dat veelal de condensator (of condensatoren). Deze gaan zo’n vijf à zes jaar mee. Dat is korter dan u denkt, nietwaar? Laten we zeggen dat tien jaar echt het maximale is als u niet iedere dag speelt en alles netjes uitzet.

Over datum

Wij hebben onze PA333’s laten servicen in Maarssen. En dat was wel even schrikken, want de blauwe Philips elco’s blijken vijftien jaar oud te zijn. Veel te oud om nog goed te spelen, al moeten we zeggen: de eindversterkers speelden nog een heel aardig deuntje.

In het forse pand in Maarssen neemt Van Medevoort de mono’s onder handen. Er gaan twee gloednieuwe condenstoren per mono eindversterker weer terug. Deze keer zwarte, dus mijn vraag is: wat is het verschil? Een simpel antwoord: deze zijn zwart… We gaan er vanuit dat ze of op het zelfde niveau, of op een hoger niveau spelen dan de Philips-varianten.

Strak!

En onze vermoedens zijn juist: na twee dagen spelen, gaan we eens zitten om te bepalen of het nu nodig is om een apparaat even te laten controleren en servicen. Het antwoord is een volmondig ‘ja’. Wat een verschil! Veel meer inzicht in de muziek, strakker laag en nog meer opvallend: het midden en hoog is veel beter te volgen en mist een stukje ruwheid en traagheid: de versterker is echt een stuk sneller weer. Kortom: doen!

5 REACTIES

  1. En slijten doen niet alleen de caps, de elektromechanische veldsterkte neemt gewoon af, maar de simpele weerstanden worden zo vaak vergeten, en de massaal gebruikte supergoedkopen cinch bij intergrated amps, worden zelden vervangen, terwijl diet meetbaar …shit zijn. Dat internet stiktvan hifi zaken, welke veel zgn in nieuwstaat verkerende hifi verkopen, alleen geen servicebon hebben . Aan de andere kant is hifi belachelijk duur en wordt het verkocht door bedrijven zonder ingenieur in huis, maar wel dealerstatus krijgen en de verkochte producten, zijn zielig duur opgebouwd en med.voort heeft ook 10 dealers, welke mij de functievan kabel ,gedoe niet kon uitleggen..het maakt niets nieuws.

  2. Ja, zelfs audio,hifizaken welkeoccasions verkopen, geserviced zijn door theservicecompany oid, welke elk merk doet, alleen als iets openmaakt, dan denk je echt al als als hifikenner,ir microelectronica, wat hebben ze gedaan? Geen verschil te zien en het is erg goed wat er gezegd wordt…5 jaar, maar hoevaak is het geen 20 jaar? En weinig mensen kunnen goed reviseren, qua kennis,opleiding, apparatuur en bedrijf y heeft een medevoort staan, geserviced bij servicebedrijf x,en kijkend wat er gedaan is….triest. Maar is stuur apparatuur welke volgens de add in perfecte staat verkeren terug, bij hanzehifi is het serienummer gewoon afwezig en van binnen niets vervangen.

  3. Kijk, dit stukje maakt mij blij! Als bezitter van 2 van Medevoort versterkers (een klasse D, MA240 in de hoofdopstelling en een klassieke MA-110 in de 2e opstelling) waarvan ik vermoed dat vooral de laatste hard aan een servicebeurt toe is, overweeg ik al een tijd om ze eens na te laten kijken.

    Ik neem aan dat in verband met het interview, ze de PA333’s van jullie gelijk onder handen genomen hebben? Enig idee wat de gebruikelijke doorlooptijd is van een gemiddelde servicebeurt?

    Tevens staat hier nog een Philips SA963 met vM modificatie.. zijn deze in een zelfde mate onderhevig aan slijtage? zeg maar eens in de 5 a 6 jaar? of ligt dit anders?

    Met vriendelijke groet,
    Koen de Graaf

    • Naar mijn weten slijten high-power apparaten als een eindversterker op de condensators. Een cd-speler of andersoortige bronnen waar niet echt hoge amperes (stroom) loopt, slijten (volgens mij) niet echt op de condensators. Vraag het Ad even.

      Ja, ik heb de PA333’s direct laten servicen. Wereld van verschil! Veel meer snelheid en openheid. Ook wat minder korrel. Kortom: de moeite waard!

      • Uiteindelijk 2 weken geleden langs geweest in Maarssen. De ma110 heeft sinds levering, geen servicebeurt gehad (ongeveer 20 jaar). De Elco’s zijn dan ook vervangen en de versterker is opnieuw afgeregeld. Vooral de laagweergave is weer helemaal op orde. Opzich was ik al tevreden. Maar nu, ik ben word blij verrast door deze compacte krachtpatser!

        De ma240 was nog in perfecte conditie. De CDspeler heb ik niet meegenomen. Daarover had ik Ad al aan de telefoon gehad. Hij gaf aan dat daar inmiddels geen onderdelen meer voor zijn. En opzicht is de enige klacht dat de speler bij sommige schijfjes, nogal eens ‘hard’ kan trillen. Ad vertelde dat het loopwerk in de 963 hangt en dat sommige schijfjes wel eens niet goed gekalibreerd kunnen zijn.

        Ik kan in ieder geval weer lekker van muziek genieten de komende tijd!