web analytics

Hoe meten wij luidsprekers? Een kijkje in de keuken…

Bij Alpha Audio willen we graag wetenschap combineren met subjectieve luistertests. Beiden zeggen namelijk even veel over een product. Alleen meten heeft geen zin – het zegt weinig over de muzikale weergave – en luisteren alleen zegt ook lang niet alles. Immers: je kan niet laten ‘zien’ hoe directioneel een luidspreker is, of wat de vervorming op een bepaald punt is. Om u te laten zien hoe we meten, hebben we onze nieuwe live-stream set-up eens aangezet. We hebben alles gewoon laten lopen… Geen geheimen! 

Wellicht hebt u zich afgevraagd hoe wij luidsprekers meten. Om die vraag te beantwoorden hebben wij het proces op video gezet. Dat gaat nu gemakkelijk met de nieuwe Live Stream Setup in de luisterruimte. Op wat microfoon-issues na – wireless met niet wireless geeft galm door een korte delay in de wireless systemen, excuses – werkt het geheel prima.

Onderstaand vindt u de resultaten van een meting aan de Acelec Model One die we toen ter test hadden. We hebben de volgende metingen opgeslagen:

  • Respons: recht en off axis – 1 meter – time window = 3ms
  • Impuls recht en off axis – 1 meter
  • Vervorming simultaan recht en off axis – 6 harmonischen – time windows 18ms
  • Respons, impuls en vervorming op luisterplek
  • Waterfall recht 1 meter en off axis

We meten met het volgende systeem:

  • Illusonic IAP8 (vooral de software, de processor zelf is alleen een doorgeefluik)
  • Audient ID14 microfoon interface met usb (zeer stille interface)
  • MB meetmicrofoon (gekalibreerd)

Meetresultaten

Om het proces te zien, kunt u de volgende video bekijken. Excuses voor de galm soms. We zijn daar mee bezig.

Video – Hoe meten wij luidsprekers?

Gerelateerde berichten

PCM omzetting

Bitstream versus lpcm

Wie een blu-ray speler bezit – of wellicht een game-console – zal weleens bij de geluidsopties de keuze hebben gehad tussen lpcm en bitstream. Niet iedereen zal weten wat het verschil is. En wat de voor- en nadelen van deze manier van uitsturen zijn. Wij duiken in de whitepapers en zetten het voor u op […]

NAIM Audio

Interview Charlie Henderson – NAIM Audio

We waren onlangs bij NAIM Audio op bezoek. Daar hebben we natuurlijk een prachtige tour door de fabriek gekregen. (Die video is binnenkort te zien op Alpha Audio). We hebben ook een interessant gesprek met de nieuwe Managing Director – Charlie Henderson – gehad. Dat hebben we ook even op camera vastgelegd. 

14 reacties

  1. Over sweetspots, ik luister meestal vanuit 1 plek. Die plek is nooit voor 100% tussen twee van mijn luidsprekers in.
    Ook komt het voor dat een dierbare op de zogenaamde sweetspot zit of ligt, en ik een andere zitplaats neem of genomen heb. De muziek klinkt niet anders, en dat zegt iets over mijn audio setup, want schijnbaar heb ik een fase ongevoelige audio setup.
    Vroeger had ik wel fase gevoelige audio, en vond ik een sweetspot precies in het midden van de twee luidsprekers.

    Vergeeflijke audio die geen luistervermoeidheid geeft is in dat op-zich het summum van de juiste audio setup. Ik heb die, en buiten dat om zijn er veel andere audio producten die ook puik zijn.

    Wie nu nog niet de juiste audio gevonden heeft, misschien is het blindstaren op merken en testen niet de manier. Ga gewoon goed luisteren, en neem op proef luidsprekers en versterkers mee naar huis om in je eigen luisteromgeving te ervaren of je tevreden bent of niet.

    1. Dag Ed,

      Elektrostaten moet ik nog proberen. Dat zal inderdaad net wat anders werken ivm dipool en het feit dat het geen puntbron is. Echter: een meting op de luisterplek zal altijd moeten werken.

      De invloed van de ruimte filter je weg met een time-window. 3ms is ongeveer een meter. We zetten de speaker midden op het kleed, zoals je kan zien in de video. De wanden, vloer en plafond – dus kamer – spelen dus niet meer mee. Echer kan je geen laag meten op die manier, omdat de golflengte te groot is voor het time-window.

      Laagrespons moeten we dus anders gaan doen. Die pakken we echter wel mee in de meting van vervorming én op de luisterplek door daar het time-window aan te passen. Je ziet dan echter wel weer een stuk kamer in de meting terug. Daar ontkom je niet aan. Tenzij je in een vrij veld meet, of in een dode kamer.

      1. Beste Jaap,
        Begrijp niet waarom je de lagere frequenties niet kunt meten
        Ben het wel eens dat met de 3 ms (1 mtr.)
        Maar het heeft niets met de golflengte (15 Hertz is ook te horen op 1 mtr. afstand) te maken

        Het is vrij makkelijk te verklaren
        als we jouw theorie toepassen bij 20 kHz dan kunnen we deze alleen horen op 15 mm afstand

        De geluidsdruk / rendement https://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsniveau
        wordt door alle fabrikanten van luidsprekerboxen altijd
        https://nl.wikipedia.org/wiki/Luidspreker
        vermeld bij 1 mtr. afstand van de luidsprekerbox
        Ook van ‘n subwoofer

        Als je de laagste noot (20 Hz) speelt op de concertvleugel
        dan hoor je deze frequentie, ongeacht de afstand van de snaar
        piano spelen word dan (onhoorbaar wegens de te korte afstand) bijna onmogelijk

        1. Dag Ferdy,

          Het is heel eenvoudig: als ik de time-window tijdens de meting op 3ms zet, negeert de software alles na 3ms. Een frequentie van 20Hz heeft een golflengte van ongeveer 17 meter. En bij een temperatuur van 20 graden heeft deze 50ms nodig voor een volledige cyclus.

          Nu heb je – volgens mij – minimaal de helft van de golflengte en de bijbehorende time-window nodig om een meting te kunnen doen. Dat komt erop neer dat 20 Hz gewoon niet mogelijk is om te meten bij dat time-window. Immers: 3ms x 2 is nog steeds 6 ms, wat overeenkomt met 167 Hz. Check de grafiek maar. Bij 333 Hz is het pas écht accuraat. Op de luisterplek zet ik hem op 18ms en daar zie je meer laag, maar ook meer reflecties.

          Horen is ook een heel ander verhaal. Daar speelt niet zozeer de afstand een rol, want je hoort dan voornamelijk de reflecties; niet de directe energie.

          1. Er gaat bij mij een belletje rinkelen

            Elk instrument, ook bij de triangel :-) veranderd de weergave zodra de akoestiek veranderd
            Was fff het concertgebouw vergeten.

            Als de ruimte te klein is, ontstaan er staande golven
            https://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/2692

            P.S.
            Vink voor”STUUR MIJ EEN E-MAIL…” aan, maar ontvang geen e-mails (staan ook niet in de spam)

  2. Ik ben enthousiast over Sonarworks. Als je wegens wooneisen niet veel verder kunt gaan dan een dik tapijt in de kamer raad ik de proefversie van harte aan. Je kunt daarmee relatief eenvoudig (binnen 30 minuten) een meting doen van de speakerrespons (linker en rechter speaker apart!) in jouw luisterruimte op jouw luisterplek. De software corrigeert vervolgens voor de dippen en pieken in de frequentiecurve. Wat het interessant maakt voor de muziekluisteraar is dat je behalve een vlakke frequentiecurve ook een curve naar smaak kunt instellen. Inclusief een B&K 1974 curve. Die is vroeger vastgesteld aan de hand van voorkeuren van een groot aantal proefpersonen. Voor mij een leerzame ervaring, leuk om te doen en kosteneffectief. Sonarworks+meetmicrofoon+i/o interface komt op ongeveer 400 euro. De software werkt het beste als je speakers onvervormd hoge geluidsdrukken aankunnen. In de studio meestal een gegeven, thuis niet altijd…

  3. Jouw kennis van audio is fabuleus, maar ben waarschijnlijk niet de enigste die de gebruikte bewoording vaak net zo goed begrepen wordt, als het Latijn van ‘n medisch specialist.

    Volgens mij voldoet de luidspreker aan de theoretische (soms onmogelijke) eis van de audiofiel indien de geluidsweergave
    van 15 Hz tot 20 kHz binnen 1 dB is
    de Sweetspot zo groot mogelijk
    en de impuls (massa x snelheid) liefst zo snel als de lichtsnelheid

    Zou het zeer op prijs stellen als je het iets duidelijker kan uitleggen bvd

    En wil het toch nog een keer te berde brengen
    waarom ik denk dat de Yamaha NS-5000 met bijvoorbeeld de Bryston 7b3, te vergelijken is met de https://www.alpha-audio.nl/review/review-grimm-ls1be/

    De techniek evalueert met behulp van de computer razendsnel
    Heb de 1ste Yamaha Clavinova als je deze vergelijkt met de huidige Clavinova, is deze niet alleen goedkoper
    Maar absoluut niet te vergelijken, alleen de naam is hetzelfde

    De https://www.alpha-audio.nl/ wordt echt veel beter als er ‘n link naar de lijst in alfabetische volgorde van alles wat er aan rubrieken, forums etc. komt
    Het is echt zonde van alle kennis, die voor de leek onmogelijk te vinden is.

    Met vriendelijke groet van DE muziekliefhebber

    1. Dag Ferdy,

      Dank voor je compliment. Ik zal nog eens nadenken voor je punt van vindbaarheid van stukken op Alpha. Ik denk dat de zoekmachine inmiddels best aardig is. Maar feedback is altijd fijn.

      Een vlakke respons zegt niet zoveel. En binnen 1 db over de gehele as van 15 Hz – 20 kHz (en hoger) is nagenoeg onmogelijk. Zeker off-axis. Beter gezegd: het kán, maar met zware correcties. En dan kom je dus op het punt fase… hoe zwaarder je corrigeert… Je snapt hem.

      Wat ik véél interessanter vindt is vervorming. Dat is namelijk irritant… :-).

    1. Bier, chips, borrelhapjes komen ook weleens tevoorschijn hoor! Geen zorgen. Maar dat is meer bij de team-avonden waar we muziek luisteren en filmpjes kijken. ;-). Of als ik met vrienden even naar de man-cave ga (voordeel van dit werk). :-)

Geef een reactie