vrijdag, maart 29, 2024
Home Hi-Fi Fabrikanten Hoe benadert AudioQuest de markt en wat hebben consumenten daaraan?

Hoe benadert AudioQuest de markt en wat hebben consumenten daaraan?

6
Hoe benadert AudioQuest de markt en wat hebben consumenten daaraan?

Sinds ongeveer 16 jaar groeit AudioQuest op de Nederlandse markt als kool. Het merk weet de consument goed te vinden. Hoe gaat de fabrikant van kabels en stroombehandelingsproducten daarbij eigenlijk te werk? Immers, ook als een fabrikant beschikt over goede producten is het nog niet vanzelfsprekend dat die producten ook in de huis- of luisterkamer terecht komen. Daarover spraken wij met Richard Brans, de Europese baas van AudioQuest. Vanzelfsprekend doen fabrikanten veel om consumenten te bereiken, van het inrichten van goed werkende distributiekanalen tot het maken van pakkende reclame, en consumenten kunnen dat op allerlei manieren merken. Daarom bespreken wij ook met de heer Brans wát consumenten merken van de marktbenadering van AudioQuest en wat zij daaraan hebben.

Recentelijk zijn er zorgen over de toekomst van de HiFi industrie, ook op Alpha-Audio. Het prijspeil is hoog, vooral in het high-end, en de omvang van de HiFi markt loopt terug. In hoeverre heeft dat te maken met de manier waarop de industrie werkt? Zijn de overnames van gerenommeerde fabrikanten door grote elektronica concerns, en soms door financiële instellingen, gunstig of ongunstig voor de toekomst van de HiFi? Beneemt reclame ons steeds meer het zicht op de echte kwaliteit van producten of is reclame juist informatief?

Is de rol van de pers in de HiFi voldoende onafhankelijk voor de toekomst?

Veroorzaakt de consument met steeds oplopende eisen een krimpende industrie? De antwoorden op dat soort vragen zijn van belang voor de toekomst.

Het is voor fabrikanten een hele uitdaging om te overleven in deze competitieve industrie. Marketing is voor hen cruciaal. Maar, wat hebben individuele consumenten eraan? De manier waarop een aanbieder de markt benadert heeft invloed op consumenten, onder andere in termen van beeldvorming, maar kan bijvoorbeeld ook leiden tot een passend aanbod van producten voor diverse doelgroepen. Hoe zien de voor- en nadelen van marketing voor consumenten er in concrete gevallen uit?

AudioQuest

Richard Brans – Managing Director – The Quest Group BV

Als fabrikant van onder andere kabels en stroombehandelings producten is AudioQuest belangrijk voor de toekomst van de HiFi-industrie, onder meer door innovatie, een voorbeeldfunctie en geavanceerde technologie. Daar is de consument zich zeker van bewust. Dat geldt minder voor AudioQuests marktbenadering. Hoewel effectief is deze niet zo bekend bij consumenten.

Daarom willen we weten hoe AudioQuests de HiFi markt benadert, bijvoorbeeld op het gebied van segmentatie, afzetkanalen en reclame, en de manier waarop dit (potentiële) consumenten van hun producten beïnvloedt. Daardoor ontstaat meer inzicht in AudioQuests bijdrage aan de kracht en toekomstige levensvatbaarheid van de HiFi-industrie als geheel en de voordelen daarvan voor de individuele consument.

AudioQuest als deel van The Quest Group

AudioQuest is een merk dat wordt gevoerd door The Quest Group B.V. die is gebaseerd in Nederland. De eigenaar is de oprichter William E. Low die met zijn bedrijf is gevestigd in Californië. The Quest Group voert nog enkele merken, waaronder Golden Ear en Wirelogic, maar AudioQuest is de grootste component.

Strategievorming, productontwikkeling, productie en de vormgeving van het globale marketingbeleid vinden plaats in de VS. Assemblage, logistiek, voorraadbeheer, verkoop, en administratief beheer vinden voor de Europese markt plaats onder de vleugels van The Quest Group in Roosendaal. En de heer Brans is dus de Managing Director daarvan.

De hond en de staart

Hij vertelt: “AudioQuest is de staart, niet de hond”. De afnemer van AudioQuest koopt het product via de retailer. Daar begint het kiezen van een installatie voor de meeste klanten niet met de kabels of stroombehandelingsprodukten die men wil hebben. Men kijkt eerst naar speakers en versterkers en andere onderdelen van de installatie. Pas als daarover een beeld ontstaat, bespreekt de retailer met de klant welke kabels geschikt zijn. In het beslissingsproces van een consument is de keuze van de kabels doorgaans volgend, zoals de staart de hond volgt. Daarbij is het deskundige advies van de retailer nogal belangrijk.

Retailernetwerk

AudioQuest hecht dus veel waarde aan het bouwen en onderhouden van een retailernetwerk. Dat doet men op diverse manieren. Om te beginnen zorgt AudioQuest voor de vlotte beschikbaarheid van hun producten op de markt. Daarom worden de producten in Europa geassembleerd en op voorraad gehouden, waardoor de levertijden aan retailers laag kunnen blijven.

Bovendien heeft het merk een heel breed assortiment dat voor de retailer toegankelijk is. Van groot belang is dat er bij bijna elke toepassing, bijvoorbeeld home cinema, HiFi, high-end, custom install, en bij elke kwaliteitsklasse, een passende kabel is te vinden.

Zoals de heer Brans zegt “je gaat niet bij een all-in-one van € 3500 bekabeling van € 3500 voorstellen. Dat moet passend zijn.” Daarbij heeft hij liever dat er bij een aankoop diverse kabels van diverse merken worden overwogen dan dat men zonder denken een AudioQuest kabel aanschaft. Ook wil AudioQuest dat de service naar retailers snel en goed is. “Wij nemen de telefoon altijd op, in de juiste tijdzone”. “Wij zeuren nooit, maar lossen een probleem altijd op”. Dat zijn kwalificaties die hij met nadruk noemt.

Verder stimuleert AudioQuest dat retailers demoproducten van het merk ten toon stellen zodat haar producten direct onder de aandacht van klanten worden gebracht.

Fijnmazig assortiment

Als je het fijnmazige kabelassortiment van AudioQuest bekijkt dan zie je meteen hoe omvangrijk het is. Er zitten veel producten in. Behalve het onderste deel van de kabelmarkt loopt dit assortiment van de standaard HDMI kabel tot aan de ultra high-end speakerkabel. Een dergelijk groot assortiment vereist veel R&D, elk nieuw product moet worden ontwikkeld. Een tijdrovende en kostbare aangelegenheid. Als je klanten snel van hun orders wilt voorzien moet je de producten vervolgens wel op voorraad hebben. Met dit assortiment is dat behoorlijk kostbaar, niet alleen voor wat betreft de aantallen, maar deels ook voor wat betreft de waarde. Begrijpelijkerwijs is het voorraadbeheer bij AudioQuest goed op orde, wat op zichzelf ook weer kosten met zich meebrengt.

Sleutelkenmerken van de marktbenadering

Dus, men brengt een hoogwaardig product naar de markt, voert een breed assortiment, levert hoogwaardige service en koestert het retailersnetwerk. Dat zijn sleutelkenmerken van de marktbenadering van AudioQuest. Reclame, kwantitatieve marktanalyse en het met algoritmes analyseren van social media hebben wat minder de aandacht. Het hele pakket is kennelijk succesvol, hoewel er altijd ruimte is voor verbetering, aldus de heer Brans.

Lusten en lasten voor consumenten

Natuurlijk biedt AudioQuest uitstekende producten aan die zich meten met die van concurrenten. Daarover weten consumenten wel het een en ander, onder andere dankzij het reviewwerk door Alpha-Audio en anderen. Kopers wegen ieder voor zich de productkwaliteit tegen de productiekosten af. Echter, daar blijft het niet bij.

Het op de markt brengen en verkopen van producten kan op diverse manieren plaatsvinden. Consumenten ondervinden daar de gevolgen van en hebben zowel de lusten als de lasten. In het geval van AudioQuest is er de keuze uit een fijnmazig assortiment dat meestal op voorraad is en dus een korte levertijd heeft. De retailer kan vaak de mogelijkheid bieden om de kabels daadwerkelijk te beluisteren en te vergelijken met concurrerende producten en kan een beroep doen op de service van AudioQuest. Dat zijn lusten voor consumenten.

De lasten zijn er ook. Juist vanwege het grote assortiment is het voor de consument een hele inspanning om voldoende kennis te hebben voor een verantwoorde keuze uit dat assortiment. Dat geldt niet voor de consumenten die zichzelf vooraf grondig informeren, maar volgens de heer Brans is dat een kleine groep. De rest is voor betrouwbare kennis doorgaans afhankelijk van een retailer die deel uitmaakt van het netwerk van AudioQuest. Bovendien, zoals gezegd, voor dat brede assortiment worden kosten gemaakt. Kosten die uiteindelijk worden gedragen door de afnemer.

Natuurlijk brengt de marktbenadering zoals Richard Brans die zo duidelijk schets voor- en nadelen met zich mee voor de consument. Dat geldt voor elke marktbenadering. In het geval van AudioQuest gaat het echter om een marktbenadering die voor iedereen zichtbaar is. De sleutelkenmerken kunnen we zien en ervaren. Dus, je weet waar je voor betaalt. Het is van groot belang dat fabrikanten consumenten op een transparante manier benaderen, ook in de toekomst. De keuzes die AudioQuest maakt helpen ons daar zeker bij.

Epiloog

Dat is dus hoe ze het bij AudioQuest aanpakken. Ze hadden ook wat anders kunnen doen. Een aanbieder kan bijvoorbeeld ook kiezen voor een meer PR en advertentie gedreven marktbenadering, voor het opkopen van een retailerketen of voor een fusie met een concurrent die sterk is in distributie. Er zijn allerlei mogelijkheden voor aanbieders in de HiFi industrie om de markt te benaderen met bijbehorende lusten en lasten voor de consument.

Bij een HiFi installatie ‘kopen’ wij consumenten niet alleen de fysieke installatie die uiteindelijk in de kamer staat. Wij kopen er onvermijdelijk ook een zoekproces, een keuzeproces, contact met een verkoper, levercondities, service, een beleving en het resulterende kostenplaatje bij. Dankzij het open en prettige gesprek met Richard Brans hebben wij veel meer inzicht gekregen in de marktbenadering van AudioQuest. Het zou informatief zijn om eens bij andere aanbieders in de HiFi industrie te kijken hoe zij een en ander aanpakken. Alpha-Audio gaat dat zeker proberen.

Vorig artikel Reference Sounds presenteert – Mark Levinson ML50
Volgend artikel Een blik op 2022 én 2023 – Trends en visie
Bernard Verstegen
Als HiFi liefhebber geniet ik van muziek. Wat ik uiteindelijk hoor is de uitkomst van een samenspel van allerlei elementen zoals technologie, creativiteit, ondernemerszin, geld, journalistiek, commercie en noem maar op. Voor mij als econoom zijn markten de verbinding. En wij zijn de uiteindelijke consumenten. Ik wil weten hoe die verbanden zitten. As a HiFi enthusiast, I enjoy music. What I ultimately hear is the result of an interplay of various elements such as technology, creativity, entrepreneurship, money, journalism, commerce, and so on. For me, as an economist, markets are the connection. And we are the ultimate consumers. I want to understand how these connections work.

6 REACTIES

  1. Ik heb mijn hele bekabeling en filter van audioquest. Ik zit wel op het punt dat het voor mij het maximale haalbare is. Met iedere upgrade hoorde ik een verbetering. Of het nu om de netwerkkabel, luidspreker kabel of netsnoer gaat iedere keer ging mijn set beter klinken. Conclusie na mijn lange kabel reis is dat iedere kabel een (flinke) upgrade kan brengen.

  2. Bij de keuzes omtrent bekabeling is AQ inderdaad één van de eerste merken die te binnen schieten.Of het uitblinkers zijn binnen hun prijsklasse durf ik niet te zeggen, dat ze naarmate de prijs flink omhooggaat zeer goed klinkende producten maken geloof ik zeer zeker.Voor mij echter geen AQ ,ik kan simpelweg door de bomen het bos niet meer zien,zo groot is het assortiment.Bovendien hoe speel je het klaar iedere kabel in een dergelijk grote prijsrange weer nét iets beter te laten klinken?Ik hou het liever bij de wat meer no nonsense merken waar portfolio een stuk overzichtelijker is.

    • Beste John,
      Ik begrijp je reactie maar het is door het zeer complete pakket juist gemakkelijker.
      Als je begint met de stelregel ongeveer +/- 10% van de verkoopprijs van je installatie aan te houden voor het ‘kabel budget’ zit je redelijk goed
      Daarnaast blijft de vakkennis van de vakzaak van groot belang anders worden het appels en peren vergelijken. Ik ben inmiddels 30 jaar Audioquest dealer en zonder andere merken tekort te doen mag ik wel zeggen dat er altijd wel ‘iets’ in het pakket zit wat recht doet aan de installatie en dat de prijzen ( ondanks verhogingen van zo’n beetje alle merken) recht doen aan de prestatie.
      Altijd welkom voor een vrijblijvend advies?

      • Dank voor je aanbod maar mijn kabelquest is ten einde en dan heb ik het over de totale bekabeling,powercords,interlinks en luidsprekerkabels.het was even experimenteren maar nu is het klaar. Het punt bij onze hobby is dat je denkt,het kan altijd nog beter,tenminste uitgaande van mezelf ,totdat je uiteindelijk op een punt komt dat je beseft dat het niet meer om beter gaat maar veelmeer om anders en dat je dichter bij de basis moet blijven omdat al die verbeteringen-meer of minder laag,sprankelender hoog,stemmen veel meer naar voren,grotere soundstage etc-uiteindelijk de klankbalans meer of minder verstoren wat op den duur gaat opvallen en irriteren.een kabel zou hoogstens een subtiele verandering moeten teweegbrengen -verlaging ruisvloer,daardoor iets meer focus-anders klopt iets niet in de setup.Beweringen dat kabels een groot verschil maken,met de nadruk op groot,bekijk ik na mijn kabelquest,met de nodige achterdocht.

          • Uiteindelijk zou je zelfs kunnen stellen dat een kabel niets moet weglaten en toevoegen,alleen de ruisvloer verlagen zodat je zorgvuldig gekozen hoogwaardige komponenten hun werk kunnen doen,zonder dat aan de klankbalans gevijld wordt.